اردوگاه‌های سیل زدگان، عاری از بیماری‌های واگیر

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از بیماری‌های واگیر در اردوگاه‌های سیل زدگان و مناطق سیل زده مشاهده نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد مدیریت بحران بهداشت و درمان خوزستان گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از بیماری‌های واگیر در اردوگاه‌های سیل زدگان و مناطق سیل زده مشاهده نشده است.

وی درخصوص وضعیت دارو در مناطق سیل زده اظهار کرد: هیچ گونه کمبودی در زمینه تامین دارو و واکسن برای مناطق سیل زده وجود ندارد، ضمن اینکه برای افراد زیر ۱۵ سال در مناطق سیل زده و اردوگاه‌ها واکسن بیماری سرخک و فلج اطفال تزریق شده است.

رییسی بیان داشت: با توجه به اسکان تعدادی از هموطنان در اردوگاه‌های سیل زدگان، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به مردم درگیر سیلاب به ویژه گروه‌های حساس مانند؛ مادران باردار و کودکان و سالمندان نباید متوقف شود و در این زمینه برنامه ریزی لازم جهت ارائه خدمات به صورت فعال و مستمر صورت گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: گزارش اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت به صورت روزانه در وزارت بهداشت رصد و درصورت نیاز مداخلات لازم جهت ارائه خدمات بهتر، انجام می‌شود.

علیرضا رییسی در ادامه افزود: بیش‌ترین نگرانی ما در خوزستان در زمینه پس زدگی فاضلاب در نتیجه بالا آمدن آب رودخانه است که از حساسیت فوق العاده‌ای برخوردار است و این مشکل برای همیشه باید مرتفع شود و ارگان‌های فرابخشی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان داشت: همچنین با توجه به گرم شدن هوا باید مسئله اسکان موقت سیل زدگان به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این زمینه اقدام لازم به عمل آید.

رییسی با تاکید بر لزوم ثبت خدمات ارائه شده به سیل زدگان بیان کرد: با توجه به بررسی تمام شاخص‌های موردنظر نظام مراقبت سندرمیک در حوزه پیشگیری از بیماری ها، سلامت خانواده و بهداشت محیط و سلامت روان در مسئله سیل خوزستان بسیار خوب اقدام کرده اند و تاکنون هیچ گزارشی از بیماری‌های واگیر مشاهده نشده است.

رییسی اظهار داشت: تمامی مادران باردار ساکن در اردوگاه‌ها باید به صورت روزانه مورد ویزیت و مراقبت قرار گیرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین به دلیل اهمیت تغذیه آنها، باید تحت پوشش یک مجموعه غذایی سالم قرار گیرند و اطمینان حاصل شود که سبد غذایی حتما توسط خود مادر مصرف می‌شود.

وی افزود: همچنین مادران باردار پرخطر باید از نظر بیماری‌های غیرواگیر نیز مورد مراقبت مستمر قرار گیرند.

رییسی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان سیل زدگان، بیان کرد: سلامت روان در بلایا از اهمیت بالایی برخوردار است و تیم‌های سلامت روان باید در کنار مردم باشند و هرگونه فعالیت در این حوزه حتما باید با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش آموزش خود مراقبتی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری، نقش تعیین کننده است.

وی اضافه کرد: از مردم عزیز تقاضا داریم به توصیه‌ها و آموزش‌های همکاران بهداشت توجه ویژه داشته باشند.

با دستور دکتر رئیسی مقرر شد ساختمان پایگاه ثابت بهداشتی یادمان شهدای هویزه جهت ارائه خدمات به سیل زدگان و کارون‌های راهیان نور ساخته شود.

دکتر رییسی چهارشنبه از مناطق و روستا‌های درگیر سیل به صورت هوایی دیدن کرد و از اردوگاه جوادالائمه محل اسکان سیل زدگان شهرستان حمیدیه و اردوگاه‌های سیل زدگان شهرستان دشت آزادگان نیز با هدف نظارت بر روند ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به سیل زدگان به ویژه گروه‌های حساس مانند مادران باردار و کودکان دیدن کرد.

انتهای پیام/گ

لزوم نظارت بهداشتی در مناطق سیل زده

برچسب ها: علوم پزشکی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.