باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رونق تولید به نوسازی تجهیزات صنعتی گره خورده است

تجهیزات فرسوده یکی از چالش‌های جدی در عرصه تولیدی و صنعتی کشور است؛ عارضه‌ای که وجود آن، تحقق شعار رونق تولید را با مشکلات بسیاری همراه خواهد ساخت.

///////////////// رونق تولید به نوسازی تجهیزات صنعتی گره خورده استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه گزارشات مرتبط با بررسی و واکاوی الزامات تحقق شعار سال، در ذیل این گزارش به موضوع تجهیزات فرسوده صنعتی و تولیدی پرداخته می شود.

متاسفانه در بسیاری از حوزه های تولیدی کشور، استفاده از تجهیزات تولیدی فرسوده به یکی از معضلات و مشکلات جدی حوزه مذکور تبدیل شده است.

بدون تردید، یک تولید موفق، مستلزم مجموعه ای از مولفه ها و الزامات در بخش های گوناگونِ برنامه ریزی، اجرایی و عملیاتی و نظام عرضه و فروش خواهد بود که در آینده بصورت مجزا به عناصر مورد اشاره در قالب گزارشاتی تفصیلی پرداخته خواهد شد.

در این میان، تجهیزات، دستگاه ها و ادوات تولیدی در افزایش کمی و کیفی تولید و به تبع آن تحقق رونق تولید نقش بسزایی ایفا می‌کند. به واقع یکی از ضروریات تولید کیفی، با ظرافت و قابل رقابت در بازارهای جهانی به نوع تجهیزاتی معطوف می شود که در کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از افزایش هزینه تمام شده تا صرف انرژی فزاینده برای تولید کالا

علی رضا شوکت، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح اهمیت ادوات و تجهیزات تولیدی اظهار کرد:  تجهیزات، ابزار تولید به شمار می روند و با این اوصاف، در فقدان و یا استفاده از دستگاه های نامناسب و بی کیفیت ، کالا یا محصول عرضه شده نیز آنچنان که باید مطلوب و جذاب نخواهد بود.

وی افزود: در این میان، تامین تجهیزات تولیدی مناسب، پیشرفته و به روز برای شکوفایی و رونق تولید یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است و بالتبع تحقق چنین امری یا مستلزم تولید چنین تجهیزات و ادواتی است و یا نیازمند خرید و واردات آن از کشورهای صاحب نام و پیشرفته که تحقق هر دو موضوع اشاره شده، مستلزم صرف هزینه های خاص به خود خواهد بود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: قطعا دستیابی به توانمندی ساخت تجهیزات و ادوات تولیدی پیشرفته، ایده آلی است که موید ارتقای سطح تکنولوژی در کشور تولیدکننده آن ادوات خواهد بود.

شوکت تصریح کرد: در طول سالیان و دهه های اخیر، در برخی عرصه ها، شاهد حصول پیشرفت هایی در زمینه ساخت تجهیزات و ادوات تولیدی بوده ایم اما یقینا تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری احساس می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، هیچ راهی (حداقل در کوتاه مدت)جز خرید و واردات ادوات تولیدی از کشورهای صاحب نام باقی نمی ماند، امری که عملیاتی شدن آن، در تحقق رونق تولید، نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: بعضا از سوی دستگاه های ذی ربط، آمار و گزارشاتی از واردات کالاها و محصولات مصرفی منتشر و منعکس می شود که بسیار تاسف آور است، اقلامی که نمونه های مشابه داخلی آن وجود دارد و می‌طلبد به جای هزینه کرد برای واردات چنین اقلامی به افزایش خرید دستگاه ها و تجهیزات تولیدی و مُوَلِد مبادرت ورزیده شود.

وی افزود: باوجود  اینکه همواره از واردات بی رویه به عنوان رویکرد و امری مذموم و مخرب یاد می شود، اما خرید و واردات تجهیزات تولیدی نه تنها مذموم نیست بلکه به دلیلی خاصیت و ویژگی مولد گونه آن امری ضروری و قابل تقدیر نیز به شمار می رود.

شوکت گفت: متاسفانه،کم نیستند کارگاه ها،کارخانجات و مراکز تولیدی که در فرآیند تولیدی خود از دستگاه های فرسوده استفاده می‌کنند و این موضوع  تاکنون ، تبعات زیان باری را برای نظام تولیدی کشور به همراه داشته است.

وی در تشریح خسارت ها و تبعات منفی استفاده از دستگاه ها و ادوات فرسوده، بیان کرد: افزایش قیمت تمام شده محصولات، یکی از پیامدهای منفی این عارضه به شمار می رود، امری که در موضوع تجاری سازی و ربودن گوی سبقت از رقبا (در بازارهای بین المللی)، نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند و طبیعتا میل بازار به کالاها و محصولاتی که در عین کیفیت بالای آن از قیمت پایین تری برخوردار است به مراتب افزون تر خواهد بود.

این فعال صنعتی و تولیدی در غرب استان تهران در ادامه بیان کرد: امروزه از کشور چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا یاد می شود و میزان توفیقات این کشور در حوزه صنعتی و تولیدی به میزانی رسیده که اقتصاد ایالات متحده را به چالش کشیده و در طول سالیان اخیر به کرات، مسئولان آمریکایی از چین به عنوان اصلی ترین رقیب خود در صحنه صنعتی و اقتصادی یاد کرده‌اند.

وی افزود: موفقیت چین در این حوزه با تکیه بر کاهش حداکثری قیمت تمام شده تولیدی  تثبیت شده تا حدی که در بازار بسیاری از کشورهای صنعتی و صاحب نام جهان، محصولات چینی موج می زند.

شوکت در ادامه بیان کرد: چینی‌ها با برنامه ریزی مدون و اصولی، بهره گیری حداکثری از نیروی انسانیِ میلیاردی خویش  و البته استفاده از تجهیزات پیشرفته، قادر به دستیابی به چنین موفقیت برجسته ای در جهان شده اند.

وی افزود: این در شرایطی است که در کشور ایران با وجود اینکه رشد و توسعه اقتصادی به عنوان یکی از اصلی ترین نیازها و ضروریات مطرح است ، همچنان شاهد استفاده از تجهیزات فرسوده و کهنه ای هستیم که در کنار افزایش هزینه تمام شده (که پیش از این در گزارشی تفصیلی به آن پرداخته شد) در بخش مصرف انرژی نیز، فراتر از استانداردها و عرف جهانی، نیازمند انرژی است که خودِ این امر، در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر رونق تولید، قابل هضم نیست.

ضرورت ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی تجهیزات و ادوات تولیدی

علی اکبر رستم پور، از فعالان صنعتی و تولیدی در استان البرز در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به اهمیت تجهیزات و ادوات تولیدیِ پیشرفته در شکوفایی، رونق و چابکی نظام تولیدی کشور اظهار کرد: بسیاری از واحدها و مراکز تولیدی و صنعتی به دلیل هزینه بَر بودنِ تعویض تجهیزات تولیدی و ارتقای آن به دستگاه های پیشرفته از نوسازی ادوات تولیدی خویش اجتناب می‌کنند.

وی افزود: نوسازی تجهیزات تولیدی و استفاده از ادوات برخوردار از فناوری‌های نوینِ روز و در حد استانداردهای جهانی، نوعی سرمایه گذاری است که سود و منافع آن در میان مدت به صاحبان تولید و صنایع باز خواهد گشت اما به دلیل هزینه بر بودن چنین اقدام و تحولی، نظام تولیدی کشور همچنان بر همان پاشنه معیوب پیشین (استفاده از دستگاه های فرسوده و قدیمی) می چرخد.

رستم پور تصریح کرد: در چنین شرایطی، ارائه تسهیلات ویژه و کم سود به صاحبان صنایع تولیدی، با هدف تعریف شده ارتقای تجهیزات تولیدی و بازسازی آن، یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می رود و  باید این امر مهم با دقت و جدیت پیگیری و عملیاتی شود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، نکته مهم و حائز اهمیت دیگری است که باید به صورتی جدی در اولویت قرار گیرد، زیرا متاسفانه همچنان برخی از فعالان صنعتی و تولیدی، با نگاه و نگرش سنتی خود، به عمق اهمیت موضوع اشراف ندارند و گمان می‌کنند استفاده از ادوات تولیدی فرسوده در قالب و دایره بهره گیری حداکثری از امکانات حداقلی قابل تعریف است که چنین برداشت و استدلالی از این نارسایی و به تعبیر صحیح تر نُقصان و عارضه ، صحیح و منطقی نیست.

بابک یزدان بین از فعالان تولیدی در عرصه کیف و کفش در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح اهمیت تجهیزات تولیدی در ارتقای کمی و کیفی ضریب تولید، گفت: نقش تجهیزات پیشرفته در تامین چرم مورد نیاز کیف و کفش بسیار مشهود و بارز است تا جاییکه امروزه کشوری همچون ترکیه، پوست دام ایرانی را با حداقل قیمت از ایران خریداری می‌کند و پس از دباغی آن با ادوات پیشرفته، محصول نهایی را به چندین برابر قیمت به ایران و بسیاری از کشورهای جهان می فروشند.

وی افزود: نقش تاثیرگذار تجهیزات تولیدی پیشرفته در بسیاری از حوزه های تولیدی و صنعتی دیگر به همین صورت،کلیدی و تعیین کننده است که  باید برای بهبود آن در سالی که به رونق تولید مزین شده با تلاش مضاعف ، اقدامات لازم عملیاتی و اجرایی شود.

به واقع اهمیت تجهیزات تولیدی در دایره وسیعی از صنایع همچون پوشاک، نساجی، جواهر سازی، خودروسازی،کالاها و محصولات تزئینی و ... و حتی صنعت بسته بندی؛ اثرگذار و اثر بخش خواهد بود و امید است نظام تولیدی کشور با نوسازی و به روز رسانی تجهیزات و ادوات تولیدی، با تحولاتی شگرف همراه شود، تحولاتی که در سایه آن، رونق در عرصه تولیدی این مرز و بوم با ارتقاء و رشد افزون تری همراه می شود و در سایه این امر خطیر اقتصاد کشور نیز با شکوفایی و توسعه فزاینده تری همراه خواهد شد.

گزارش: ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۸:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
باید جوانان نخبه و تحصیلکرده روی کار بیان
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۸:۰۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
ماملت از مسئولان خواستار کاهش قیمت ها هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
آقایان عزیز, رونق تولید باشد ولی پول در جیب مردم نباشد این رونق به چه دردی می خورد؟ .دخل با خرج برابر نیست که رونقی هم باشد .دخل مردم را در آوردند شما از کدام رونق صحبت می‌کنید؟یک ماشین لباسشویی پاکشوما که 2300000بوده شده 6000000تومان.همه اقلام به همین نسبت گران شده. از این رونق صحبت میکنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
همه مسعولین باید در تحقق رونق اقتصادی تلاش کنن
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۰۷:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
انشالله مشکلات حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
#کاهش قیمت
Germany
ناشناس
۰۵:۳۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اگر همیشه دستگاه و کارخانه و مواد اولیه از بیرون بیاید اینکه میشود تولید و صنعت مونتاژ همیشه وابسته به کشورهای خارجی و بیگانه و سرنوشت بدی برای ماست، یعنی استقلال اقتصادی و نیروی تصمیم گیری نداریم. هر وقت بخواهند به ما دیکته میکنند.
غیرت ملی و ایمان جهادی لازم است تا دستگاه های ایرانی ساخته شوندو به استقلال صنعتی را بدست اوریم.
Germany
ناشناس
۰۵:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
مهندس ایرانی یعنی
ساخت کارخانه ایرانی
ساخت ابزارالات ایرانی
ساخت ماشین الات ایرانی
ساخت موتورهای صنعتی ایرانی
ساخت موتور خودرو ایرانی
ساخت وسایل الات کشاورزی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۰۳:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
کاملا درست است و دولت باید بخصوص در بخش برش صنایع وابست خود اقدام کند و راه را به صنعتگران نشان بدهد و همراه با پشتیبانی مالی و فکری حتما این کار را انجام بدهد
آخرین اخبار