تداوم مشارکت آمریکا در جنایت سعودی

ترامپ مصوبه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را وتو کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ قطعنامه کنگره را در خصوص توقف حمایت نظامی و تسلیحاتی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی وتو کرد. این قطعنامه از ترامپ می‌خواست تا نیرو‌های نظامی آمریکا در یمن یا آن‌هایی را که به نوعی در این جنگ اثرگذارند خارج کند مگر آن دسته از نیرو‌هایی که با القاعده یمن در حال جنگ هستند.

تداوم مشارکت آمریکا در جنایت سعودی

بنابراین، وتوی این قطعنامه بدان معناست که ایالات متحده همچنان از بمباران‌های ائتلاف عربی در مناطق غیر نظامی یمن حمایت می‌کند. سنا و مجلس نمایندگان آمریکا این قطعنامه را به ترتیب در اسفند سال گذشته و فروردین تصویب کرده بودند. رویترز می‌گوید این نخستین مصوبه مشترک دو مجلس آمریکا برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ در اعزام نیرو‌های این کشور به عملیات خارجی محسوب می‌شود.


بیشتربخوانید :سایه رویگردانی آمریکا بر ائتلاف ضد یمنی/ترامپ پشت عربستان را خالی خواهد کرد؟


این قطعنامه در کنگره با رایی کمتر از رای لازم (دوسوم آرا) برای ابطال وتوی رئیس جمهوری آمریکا به تصویب رسیده بود. دیروز، دفتر رئیس جمهوری آمریکا نامه ترامپ به مجلس سنا را منتشر کرده که در آن آمده است: «بدین وسیله مصوبه مشترک کنگره را عودت می‌دهم که در آن، رئیس جمهوری به قطع ارتباط نیرو‌های مسلح ایالات متحده با درگیری یمن یا در ارتباط با آن کشور مگر در موارد استثنایی ملزم شده است.

این مصوبه به مثابه اقدامی غیرلازم و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی من و به مخاطره انداختن جان شهروندان و نظامیان شجاع ما در زمان حال و در آینده بوده است.» کنگره برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهوری نیاز به دوسوم آرا دارد و به باور تحلیل گران با توجه به اکثریت آرای مجلس سنا که در اختیار جمهوری خواهان است، دستیابی به چنین سطحی از آرا بعید به نظر می‌رسد. در مجلس نمایندگان که اکثریت با دموکرات هاست قطعنامه از مجموع ۴۳۵ رای توانست ۲۴۷ رای موافق کسب کند و در مجلس سنا نیز که اکثریت با جمهوری خواهان است از مجموع ۱۰۰ رای، تعداد ۵۴ رای در حمایت از قطعنامه داده شد.

دومین وتو در سال ۲۰۱۹

در آمریکا، مصوبات کنگره برای تبدیل به قانون نیاز به امضای رئیس جمهوری دارند. رئیس جمهوری ۱۰ روز (به استثنای شنبه‌ها) بعد از تصویب قوانین می‌تواند با استفاده از حق وتو، با مصوبه یا قطعنامه کنگره مخالفت کند. در صورتی که دو سوم اعضای مجلس نمایندگان یا سنا به مصوبه‌ای رای دهند، حق وتو از رئیس جمهوری گرفته می‌شود و مصوبه کنگره به قانون تبدیل می‌شود. با احتساب وتوی روز گذشته، این دومین باری است که ترامپ از حق وتوی خود برای مخالفت با تصمیم کنگره استفاده می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا پیش از این نیز قطعنامه دیگری از کنگره را که خواهان لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز‌های جنوبی آمریکا بود، وتو کرد. ترامپ برای ساخت دیوار مرزی درخواست بودجه‌ای معادل ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از کنگره کرده بود، اما با مخالفت دموکرات‌ها، تصمیم گرفت برای تامین بودجه ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

حامیان قطعنامه چه می‌گویند؟

طرفداران تصمیم قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن بر این باور بودند که مشارکت در جنگ یمن، حقوق و اختیارات کنگره در باره با اعلان جنگ را محدود می‌کند. به باور آن‌ها این تنها کنگره است و نه رئیس جمهوری که می‌تواند درباره اعزام سرباز به یک جنگ تصمیم بگیرد. همچنین، از منظری دیگر، طرفداران قطعنامه قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن از حملات هوایی ائتلاف نظامی به یمن انتقاد کردند و معتقد هستند که بسیاری از شهروندان غیرنظامی یمن در اثر این حملات جان خود را از دست داده و این حملات منجر به فاجعه‌ای انسانی در آن کشور شده است. بر اساس گزارش (چهارم فروردین ۹۸) ایرنا به نقل از مرکز حقوق بشری توسعه «عین» یمن، ۱۶ هزار و پنج نفر کشته به جا گذاشته است. از این تعداد ۳ هزار و ۵۴۷ تن را کودکان و ۲ هزار و ۲۷۱ تن را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین، شمار زخمی‌های حملات ائتلاف عربی به یمن نیز به ۲۴ هزار و ۹۶۷ تن رسیده است که از این تعداد ۳ هزار و ۵۶۸ کودک و ۲ هزار و ۵۶۰ نفر زن هستند. این آمار مربوط به چهارم فروردین ۹۸ و پیش از بمباران وحشیانه سعودی‌ها به یک مدرسه دخترانه در صنعاست که ۱۴ شهید و ۹۵ زخمی به جا گذاشت.

کارنگی: سعودی در یمن سر در گم است

اندیشکده کارنگی در گزارشی به تحلیل جنگ ظالمانه سعودی می‌پردازد و می‌نویسد: عربستان سعودی نمی‌داند در یمن چه چیزی می‌خواهد. جنگ چهار ساله فعلی عربستان در یمن به هدف عقب راندن حوثی‌ها (نیرو‌های مقاومت) به پایگاه‌های شان در شمال یمن و روی کار آوردن مجدد یک رهبری همپیمان با عربستان در یمن آغاز شد. با این حال عربستانی‌ها با مشارکت امارات متحده عربی، گرفتار یک کمپین روتین و مخرب و به لحاظ سیاسی زیان بار حملات هوایی در یمن شدند و در کنار آن سیاست سنتی‌تر خود در استفاده از پول نقد برای به دست آوردن دوستانی را به کار گرفته اند که تنها تا حدی در زمینه تأثیرگذاری بر مردم موفق بوده است. عربستانی‌ها به شکلی کورکورانه به یک جنگ هوایی شکست خورده در یمن چسبیده‌اند که تنها حاصلش تشویق بیشتر حوثی‌ها به دست زدن به حملات موشکی به داخل عمق خاک عربستان بوده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار