مجهز شدن اراضی فارس به سامانه نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۲۰ هزارهکتار از اراضی استان فارس به سامانه نوین آبیاری مجهز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات، نهاده‌ها و آبیاری با اشاره به اینکه استان فارس رتبه نخست اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور را دارد، بیان کرد: در این استان بالغ بر ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که ۱۵ هزار هکتار از این سطح مربوط به پارسال است.

وی تصریح کرد: صنعتگران با نوآوری به سمت سیاست‌های نظام در ارتباط با آبیاری موضعی ترغیب شده اند که در این نمایشگاه ارتقای فناوری در زمینه قطره‌چکان، آب‌پاش‌ها، فیلتراسیون و نوار تیپ را می‌توان دید.

زارع، خشکسالی‌های چندسال اخیر، شرایط تحریم، تلاش در تولید مواد غذایی و افزایش ضریب امنیت غذایی را ضروری دانست و افزود: در این راستا اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور در دستور کار قرار دارد که با حمایت خوب نظام، استقبال کشاورزان و ظرفیت خوب مشاوران، پیمانکاران و تولیدکنندگان بوده که سالانه با ظرفیت فنی و مهندسی، ۴۰۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور ایجاد کرده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود یک هزار و ۶۰۰ مجری، ۴۰۰ مشاور و ۴۵۰ تولیدکننده این ظرفیت را در کشور ایجاد کرده اند که نه تنها پاسخگوی نیاز کشور هستند بلکه خدمات فنی به کشور‌های آسیای میانه، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال طبق موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه تجهیز ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۰ درصد آن اجرا شده است.

زارع با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با برداشت بودجه از صندوق توسعه ملی در حمایت از طرح، اضافه کرد: امسال نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.

زارع اظهار کرد: در استان فارس و در سطح ملی علاوه بر ارتقای کمی سامانه نوین آبیاری به دنبال ارتقای کیفی این سامانه‌ها هستیم که تاکنون اثرات خوب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در کشور داشته است.

انتهای پیام/ت

تجهیز اراضی فارس به سامانه نوین آبیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.