تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و اروپا

کمیسیون اروپا فهرستی از کالا‌های وارداتی از آمریکا را منتشر کرد که می‌تواند اقدام متقابل اروپا در مناقشه یارانه اروپا و آمریکا به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، کمیسیون اروپا روز چهارشنبه فهرستی از کالا‌های وارداتی از آمریکا را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار منتشر کرد که می‌تواند اقدام متقابل اروپا در مناقشه یارانه اروپا و آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس باشد.

مناقشه یک دهه‌ای در سازمان تجارت جهانی بین بروکسل و واشنگتن بر سر اعطای یارانه به شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ - دو شرکت بزرگ صنعت هواپیمایی اروپا و آمریکا - وجود دارد؛ هر دو شرکت به دریافت یارانه‌های دولتی متهم شدند و هر دو آن‌ها درگیر تنش‌های تجاری دو سوی اقیانوس اطلس هستند.

اما اکنون برخی تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این کشمکش‌ها بر سر اعطای یارانه به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس می‌تواند بخشی از یک سیاست و برنامه ریزی تجاری گسترده‌تر باشد.

فابیان زولیگ Fabian Zuleeg مدیر اجرایی و کارشناس اقتصادی ارشد مرکز سیاست اروپایی که یک اندیشکده مستقل در بروکسل است، در این خصوص گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همواره بر این باور است که کسری تراز تجاری آمریکا با برخی کشور‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در این میان آسیب پذیر و متحمل ضرر است. وی به رای دهندگان خود وعده داده است که کاری در این خصوص انجام دهد و دست از این کار نخواهد کشید. در حال حاضر بار دیگر نوبت اروپاست و به طور کلی این مبارزه برابر آن چه که ترامپ تجارت ناعادلانه می‌داند، ادامه دارد.»

آمریکا نهم آوریل تولیدات و محصولات اتحادیه اروپا از محصولات لبنی تا هواپیما‌های ایرباس را به اعمال تعرفه‌های گمرکی ۱۱ میلیارد دلاری به اتهام اعطای یارانه اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس تهدید کرد.

کمیسیون اروپا نیز در اقدامی متقابل پیش نویس فهرستی از کالا‌های وارداتی از آمریکا از جمله قطعات یدکی خودرو، بالگرد و محصولات دریایی منجمد را تهیه کرد.

این فهرست روز چهارشنبه به عنوان شاخصی برای نحوه پاسخ گویی و اقدام تلافی جویانه اتحادیه اروپا درباره یارانه آمریکا به شرکت بوئینگ منتشر شد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد، درباره فهرست نهایی بر اساس کالا‌ها و محصولاتی که در این فهرست منتشره جدید آمده است در آینده نزدیک تصمیم‌گیری خواهد شد.

جیم برونسدن از گزارشگران فایننشال تایمز در این خصوص گفت: «نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است در ماه‌های آتی برای شرکت در گفتگو‌های تجاری کلی‌تر دور میز مذاکرات بنشینند. این مذاکرات تجاری در واقع راهی برای کاهش تنش‌های تجاری دو سوی اقیانوس اطلس و به طور اخص راهی برای پیشگیری از خطر لطمه ترامپ به صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا خواهد بود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
كلا اروپا باس از آمريكا بكنه
آخرین اخبار