رفع تصرف ۳۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در گیلان

دستگاه قضا از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در گیلان رفع تصرف کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، احمد آقایی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: دستگاه قضا ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی، رفع تصرف کرده و جنگل و مراتعی که توسط تعدادی از اشخاص ثروتمند تصرف شده بود و حتی قصد فروش مکان‌های تصرف‌شده خودشان را داشتند از آنان پس گرفته و به منابع طبیعی باز گردانده شد.

وی با بیان اینکه، در سال ۹۷ حدود ۲۷۳ هزار و ۵۰۲ فقره پرونده کیفری در دادگاه‌های کیفری استان رسیدگی شد، افزود: سرقت، توهین به افراد، تهدیدکردن، ضرب غیرعمد به واسطه وسیله نقلیه، تخریب، نگه‌داری مواد مخدر، کلاهبرداری، مزاحمت ملکی، خیانت در امانت از جمله عوامل و جرائم مختلف هستند که اتفاق می‌افتد و در این راستا پیگیری‌های متعدد انجام می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، با اشاره به اینکه در قانون اساسی، وظایف مشخصی برای دستگاه قضایی تعیین شده و رسیدگی به شکایات مردم نیز یکی از وظایف این دستگاه است، گفت: در سال ۹۷ از نظر پرونده‌های وارده به دادگاه‌های این استان نسبت به سال ۹۶ حدود ۴ درصد افزایش داشتیم.

احمد آقایی، با اشاره به اینکه بسیاری از جرائم مانند جرائم خشونتی، ایراد ضرب، تهدید و توهین در گیلان در سال ۹۷ کاهش یافت افزود: در سال ۹۷ حدود ۲۲۲ هزار و ۲۵۷ فقره پرونده ایراد ضرب عمدی در استان داشتیم که نسبت به سال ۹۶ کاهش یافت.

وی گفت: رسیدگی به پرونده‌های متعدد وارده و کیفری و رسیدگی به اختلافات مردم نشان‌دهنده ارتقاء فرهنگی و تلاش جهت حل معضل‌های جامعه بوده و در این راستا با مشارکت اکثر دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، آموزشی، وامنیتی و نظامی گیلان، گفتمان‌سازی و نشست‌های متعددی برگزارشد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، به مشارکت و همکاری برخی نهاد‌ها از جمله صدا و سیما استان گیلان، آموزش و پرورش استان و سازمان تبلیغات اسلامی گیلان و دیگر نهاد‌ها در راستای پیگیری و کاهش برخی جرائم در این استان اشاره کرد و افزود: در بخش تصادفات هم نسبت به سال ۹۶ کاهش شاهد قابل توجهی بودیم.

احمد آقایی، زحمات و نقش قابل نیروی انتظامی گیلان در مسیر‌های درون شهری و برون شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش‌های مختلفی نظیر مهندسی جاده‌ها، وسیله نقلیه و رانندگان در راستای بروز اتفاقات مختلف در جاده‌ها نقش دارند.

وی، با اشاره به برخی مسیر‌های و جاده‌ها حادثه‌خیز و پرخطر استان گیلان، افزود: در این راستا هم تلاش‌ها و اقدامات خوبی جهت کاهش تصادفات انجام شده و امیدواریم که شاهد تأثیرات مثبت آن در سال ۹۸ باشیم البته در بخش مزاحمت‌های ملکی هم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشتیم.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، به کاهش جرائم سرقت در طول سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: البته تعداد سارقان و جرائم سرقتی در طول ایام تعطیلات نوروزی امسال زیاد بوده و عموم این سارقان غیربومی بودند که هز غفلت صاحبان مال سوءاستفاده کرده و مرتکب این جرائم می‌شدند و از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین امسال حدود هزار و ۳۱۱ سرقت در این استان اتفاق افتاد.

احمد آقایی، از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه باید با مشارکت مردم و تمام نیرو‌های امنیتی، نظامی و اجرایی گیلان جهت کاهش سرقت و دیگر جرائم به شکل جدی‌تر گام برداشت گفت: در بخش مرگ و میر جاده‌ای در گیلان حدود ۱۹ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش داشتیم.

وی، کاهش جرائم خشونتی در استان گیلان را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر کشور جزء استا‌های امن تلقی می‌شود، زیرا بسیاری از جرائم خشونتی، سرقت‌های مسلحانه، سرقت‌های با آزار و اذیت و آدم‌ربایی در این استان کمتر بوده که نشان‌دهنده قانون‌مداری مردم گیلان است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، با بیان اینکه توجه به حقوق عام یکی از وظایف دستگاه قضایی بوده که باید نسبت به این موضوع همواره نظارت، مدیریت و پیگیری کرد، گفت: جنگل‌های هیرکانی گیلان که جزء بارزترین و کهن‌ترین جنگل‌ها به شمار می‌رود در حقیقت یکی دیگر از میراث میهنی استان گیلان است و فقط متعلق به این استان و این کشور نیست.

احمد آقایی، حفظ و صیانت جنگل و مراتع گیلان را مورد تأکید قرار داد و افزود: ۳ عامل نظیر از بین‌بردن و تخریب بی‌رویه جنگل‌ها، از بین بردن مراتع و سکونت‌ها در مجاورت و حاشیه رودخانه‌ها به عنوان ۳ عامل اصلی وقوع سیل در استان‌های مجاور و دیگر استان‌ها به شمار می‌روند.

وی، با بیان اینکه بسیاری از جنگل‌ها و مراتع در استان گیلان با کمک و مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی مختلف حفظ شده است، گفت: امروز استان گیلان به سرنوشت دیگر استان‌های سیل‌زده دچار نشد، زیرا با حفظ و صیانت از جنگل در این منطقه در حقیقت از جان و مال مردم محافظت می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، با اشاره به اینکه دستگاه قضایی همواره فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ جنگل‌ها، مراتع سرلوحه کار خود قرار داده است، افزود: دستگاه قضایی گیلان نیز در این مسیر با شجاعت، اقتدار و با سرعت با تمام مجرمان مقابله کرده و زمین‌ها و جنگل‌ها را به منابع طبیعی بازگرداند.

آقایی، نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زحمات ارزشمند این نهاد مردمی در بسیاری از استان‌های سیل‌زده کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: سپاهیان نیز همواره با لباس‌های نظامی و بسیجی همراه مردم سیل‌زده و سیب‌دیده بودند و همچنین خدمات ارزشمندی ارائه دادند.

وی ضمن تشکر از نیرو‌های امنیتی و انتظامی استان گیلان در راستای کاهش آمار تصادفات و جرائم در گیلان، تصریح کرد: دستگاه قضایی در مسیر کاهش آسیب‌ها، ایجاد اشتغال و توسعه در گیلان تلاش کرده و همواره در تقابل با غارتگرانی است که دست تعارض به اموال عمومی دراز می‌کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

۳۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در گیلان رفع تصرف شد

برچسب ها: دادگستری ، اراضی ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.