آلمان خواستار توافق موشکی جدید بین آمریکا، روسیه و چین شد

فرمانده ارتش آلمان ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای امنیتی لغو معاهده موشکی بین آمریکا و و روسیه خواستار توافق موشکی جدید شد.

آلمان خواستار توافق موشکی جدید بین آمریکا، روسیه، و چین شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژنرال «اِبرهارد زورن»، فرمانده ارتش آلمان، نسبت به لغو  پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) میان آمریکا و روسیه ابراز نگرانی کرد.

فرمانده ارتش آلمان در گفتگو با شبکه «RND» این کشور  در این باره افزود: «به عقیده من، یک رژیم کنترل تسلیحاتی جدیدی باید بین کشورها ایجاد شود و هر سه کشور روسیه، آمریکا و چین باید به این توافق بپیوندند. این توافق جدید معیاری کلیدی برای تضمین امنیت در اروپا و آلمان است».

آمریکا ماه فوریه به بهانه اینکه روسیه مفاد پیمان موشکی بین دو کشور را نقض کرده است، اعلام کرد واشنگتن از دوم فوریه سال جاری اجرای تعهدات خود در پیمان آی‌ان‌اف را تعلیق و فرآیند خروج از این معاهده را که شش ماه طول می‌کشد، آغاز می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرد این اقدام واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و مسکو نیز اجرای تعهدات این توافق‌نامه را متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود مسکو تسلیحات میان‌بُرد جدید طراحی خواهد کرد. او در واکنش به خروج آمریکا از پیمان مذکور، با طرح پیشنهادی وزارت دفاع روسیه برای آغاز ساخت موشک‌های میان‌بُرد با سرعت مافوق صوت موافقت کرد.

پس از لغو رسمی توافق موشکی بین آمریکا و روسیه، مقامات ارشد کشورهای اروپایی بارها نسبت به رقابت تسلیحاتی بین کشورها هشدار دادند و اعلام کردند قاره اروپا در برابر پیامدهای منفی لغو این معاهده موشکی بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و موشک‌هایی که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود. واشنگتن ماه‌هاست که مسکو را متهم می‌کند با مستقر کردن موشک‌های نواتور M. ۷۲۹۹ در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار