ترکیه به دنبال شرکای راهبردی جدید در برابر ائتلاف سعودی است

ترکیه برای ایجاد کمربند منطقه‌ای جایگزین تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران و روسیه، با ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری تحت حمایت آمریکا مقابله کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ترکیه برای ایجاد کمربند منطقه‌ای جایگزین تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران و روسیه، با ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری تحت حمایت آمریکا مقابله کند.

با وجود تضارب آرا و مواضع بین آمریکا و ترکیه در بیش از یک عرصه و پرونده، این سؤال مطرح است که منازعه بین دو طرف به کجا رسیده است و این منازعه چگونه بر روابط ترکیه با ایران و روسیه از یک سو و روابط با آمریکا، عربستان و امارات از سوی دیگر تاثیر می‌گذارد؟

احمد عبدالله خبرنگار این شبکه در گزارشی با پرداختن به این دو سؤال و تلاش برای پاسخ به آن‌ها گفت شیطنت‌های روزنامه‌های سعودی و اماراتی درباره شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی اخیر در شهر‌های بزرگ ترکیه قابل توجه بود، به ویژه که روابط این دو کشور با ترکیه از سه سال گذشته و پس از محاصره قطر و موضع ترکیه درباره آن، دچار تنش شد و به حد قطع روابط رسید. اختلاف جبهه ترکیه با جبهه اماراتی-سعودی به حدی است که مقامات ترکیه اخیرا از بازدشت دو مأمور اطلاعاتی متهم به جاسوسی برای امارات خبر دادند.

از سوی دیگر، ترکیه به این یقین رسیده است که قانع کردن واشنگتن برای چشم پوشی از پروژه اش درباره کُرد‌ها تقریبا غیرممکن است، به ویژه پس از اینکه فرانسه علنا درباره حمایت از کرد‌ها به آمریکا اضافه شده است. در مقابل واشنگتن به اعمال فشار بر آنکارا ادامه می‌دهد و این کشور را پس از عقد قراداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، به محروم کردن از جنگنده‌های اف ۳۵ و وضع تحریم‌ها تهدید می‌کند.

در همین حال، آمریکا آشکارا از جبهه سعودی، اماراتی در عرصه‌های متعدد مورد اختلاف از جمله در سوریه، سودان و دریای سرخ تا لیبی جانبداری می‌کند. با توجه به این اوضاع، ترکیه بر خود لازم می‌داند در راستای ایجاد یک کمربند امنیتی منطقه‌ای جایگزین تلاش کند و این خواسته، با نزدیکی به ایران و روسیه و تلاش برای ایجاد شبکه‌ای از روابط سیاسی و اقتصادی متکامل با کشور‌های قاره آفریقا در حال تحقق است تا ترکیه بتواند با ائتلاف اماراتی، مصری، سعودی که آشکارا طرح‌های آمریکا را در منطقه اجرا می‌کنند، مقابله کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
هيچوقت نميشه از اين ترکيه سردرآورد که طرف کيه چيکار ميکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
هیچ کشوری قابل اعتماد نیست؛فقط باید به قدرت نظامی خود اکتفا کنیم و اون دو برنامه اصلی رو به پایان برسونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
چنگنده عمود پرواز F35 یک جنگنده حساس است و ارزش S400 به مراتب بیشتره،چرا آمریکا F22 رپتور به هیچ کشوری نمیفروشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اين تركيه قابل اعتماد نیست
آخرین اخبار