باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نقش بازاریابی در رونق تولید/ لزوم شناسایی ذائقه جامعه هدف کالا‌های ایرانی در آن‌سوی مرز‌ها

بازاریابی، یکی از مولفه‌های بسیار مهم و تعیین کننده در افزایش ضریب تقاضا، ارتقای سطح فروش کالا‌ها و محصولات داخلی محسوب می‌شود.

نقش بازاریابی در رونق تولید/ لزوم شناسایی ذائقه جامعه هدف کالا‌های ایرانی در آن‌سوی مرز‌هابه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه سلسله گزارشات مرتبط با الزامات و ضروریات تحقق شعار سال، در ذیل این گزارش به نقش برجسته بازاریابی در افزایش هر چه بیشتر رونق در عرصه تولیدی کشور پرداخته می‌شود.

با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه بازاریابی حرفه‌ای در سالیان اخیر از سوی شرکت‌ها، کارخانه‎‌های و کمپانی‌های تولید کالا شاهد بوده‌ایم، متاسفانه همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری احساس می‌شود.

با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود در نظام تولیدی کشور و ساخت و عرضه کالا‌ها و محصولات باکیفیت، بیش از پیش به عمق فاصله موجود پی خواهیم برد.


بیشتر بخوانید: نقش نیروی انسانی در رونق تولید/ افزایش میزان مهارت افزایی کمرنگ شده است 


بازاریابی حرفه‌ای، حلقه مفقوده بسیاری از حوزه‌های تجاری و بازرگانی در کشور

حمید رضا توکلی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به بازاریابی برای فروش و افزایش عرضه محصولات ایرانی در بازار‌های خارجی اظهار کرد: تصور بسیاری از عوام، در ارتباط با بازاریابی صرفا به فعالیت‌هایی معطوف می‌شود که در قالب ویزیتوری برخی شرکت‌ها بروز پیدا می‌کند، اما فعالیت مذکور تنها یکی از ابعاد و اضلاع بازاریابی محسوب می‌شود و بازاریابی به دایره‌ای وسیع‌تر از فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که پیرو آن، عرضه و فروش کالا‌های تولیدی تسهیل می‌شود.

وی افزود: با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان رونق تولید، بر همگان واجب است که هر فردی در جامعه به تناسب و فراخور مسئولیت و نقشی که از آن برخوردار است برای تحقق این امر (رونق تولید) تلاش فزاینده تری را در دستور کار قرار دهد.

این فعال در حوزه تولیدی در ادامه بیان کرد: حتی یک فردی که در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور نقشی ندارد و صرفا در قامت یک مصرف کننده در جامعه حضور دارد، می‌تواند با رعایت اصول و قواعد مرتبط با تحقق شعار سال، در تامین اهداف از پیش تعیین شده در رونق تولید موثر و مفید فایده عمل کند.

توکلی افزود: تلاش برای معرفی کالا‌ها و محصولات ایرانی نخستین و کوچک‌ترین اقدامی است که هر فردی قادر خواهد بود با اتکای به آن، زمینه و بستر مناسب تری را برای رونق تولید کشور فراهم کند.

وی تصریح کرد: در سطح کلان، بازاریابی حرفه‌ای به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که به موجب آن، جامعه هدف کالا‌ها و محصولات، میل و رغبت بیشتری به خرید کالا‌های ایرانی پیدا کنند و این مهم حاصل نخواهد شد مگر اینکه تکنیک‌های بازاریابی حرفه‌ای به نحو مطلوب و شایسته‌ای پیاده سازی و اجرایی شود.

این فعال تولیدی و صنعتی گفت: علی‌رغم تمامی مشکلات موجود در حوزه تولیدی کشور، کم نیستند اقلام و محصولات ایرانی که از حیث کیفی در سطح بالایی قرار دارند و از قابلیت رقابت با محصولات صاحب نام خارجی نیز برخوردار هستند، اما به دلیل غفلت از عنصر و مولفه مهم و برجسته بازاریابی، به نوعی ناشناخته مانده‌اند و حداقل اینکه، آنچنان که باید در بازار‌های جهانی توزیع و عرضه نشده‌اند.

وی افزود: تنها با در نظر گرفتن همسایگی ایران با ۱۵ کشور جهان، به خوبی به اهمیت بازاریابی پی خواهیم برد و قطعا با لحاظ کردن الزامات و اقتضائات بازاریابی اصولی و حرفه‌ای، سهم قابل توجهی از فروش و عرضه کالا در بازار کشور‌های همسایه نصیب ایران خواهد شد و قطعا در چنین حالتی، رونق فزاینده تری را در عرصه تولیدی کشور شاهد خواهیم بود.

توکلی گفت: شناخت دقیق و عمیق ذائقه کشور‌های همسایه و حتی بازار مصرف داخلی باعث می‌شود کالا‌ها و محصولاتی ساخته و تولید شوند که عرضه و فروش آن با سرعت، شتاب و حجم افزون تری همراه شود.

این فعال تولیدی در ادامه بیان کرد: آنچنان که از عنوان و نام این حرفه و رسته پیدا است، بازاریابی به فعالیتی اطلاق می‌شود که در قالب آن جستجو و تلاش برای یافتن بازار‌هایی مناسب برای عرضه و فروش محصولات داخلی محقق می‌شود و طبیعتا در چنین شرایطی ضریب عرضه و به تبع آن میزان تولید رو به فزونی خواهد رفت و به تبع رونق تولید در ارتباط با کالا‌هایی که بازاریابی موفقی داشته اند با سهولت هر چه بیشتری انجام می‌پذیرد.

وی افزود: بار‌ها و به کرات خبر تلخ فروش پوشاک ایرانی با مارک‌های خارجی در بازار‌های داخلی به گوش رسیده است، پدیده‌ای تلخ که قطعا یکی از عوامل موثر در شکل گیری چنین موضوعی را باید در عدم بازاریابی مطلوب و حرفه‌ای جستجو کرد.

توکلی در ادامه بیان کرد: به کرات بر لزوم توسعه صادرات محصولات ایرانی تاکید شده، مولفه‌ای که حصول آن، متضمن توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود و قطعا پیش نیاز چنین امر خطیری به بازاریابی حرفه‌ای معطوف می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بازاریابی حرفه ای، حلقه مفقوده بسیاری از عرصه‌های تجاری و بازرگانی ایران برای فروش و عرضه محصولات داخلی به شمار می‌رود و این در شرایطی است که در نقطه مقابل، رقبای ایران با پیاده سازیِ سازوکار‌های اصولی بازاریابی حرفه ای، بصورتی ظریف و زیرکانه، در عرضه و فروش کالا‌ها و تولیدات خویش در بازار ایران موفق می‌شوند، کالا‌ها و محصولاتی که در بسیاری از موارد، نمونه و مشابه داخلی آن با کیفیت بسیار مطلوب و در خور توجه یافت می‌شود.

بازار ۸۰ میلیونی ایران، فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی به شمار می‌رود

برخی گمان می‌کنند هدف بازاریابی صرفا به فروش و عرضه کالا‌ها و محصولات داخلی خلاصه می‌شود، اما بازار داخلی ایران بصورت بالقوه فرصتی کم نظیر برای کارخانجات و شرکت‌های تولیدی و ارتقای ضریب رونق در آن‌ها به شمار می‌رود.

چندی پیش، رضا رحمانی (وزیر صمت) در نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی بیان کرد:رونق تولید، مستلزم فروش و بازاریابی است و در این میان، مولفه تقاضا می‌باید به عنوان یک اصل مهم مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید:کشور ایران به واسطه جمعیت ۸۰ میلیونی خود، بازار مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و با نهادینه سازی فرهنگ استفاده از کالا‌ها و محصولات داخلی و البته ارتقای هر چه بیشتر کیفیت تولیدات داخلی و مقابله و مبارزه با قاچاق، می‌توان رونق تولید را به نحو شایسته‌ای محقق کرد.

رحمانی با اشاره به ضرورت ارتباط بین صنایع بزرگ و کوچک بیان کرد: به واقع صنایع بزرگ باید همچون لوکوموتیو پیشرو باشند و صنایع کوچک را به دنبال خود بِکِشند.

وزیر صمت در ادامه می‌افزاید: پرداخت تسهیلات بانکی مناسب به تولید کنندگان از دیگر مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در تحقق رونق تولید به شمار می‌رود و علی‌رغم توفیقاتی که در این حوزه حاصل شده باید عارضه یابی دلیل و علت کندی روند پرداخت تسهیلات (با علم به مشکلات و محدودیت‌هایی که بانک‌ها با آن مواجه هستند) مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.

اصلی‌ترین مقطع برای نقش آفرینی یک بازاریاب حرفه‌ای در دوران رکود است

شیرین مقدم، یکی از فعالان عرصه بازاریابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح اهمیت بازاریابی در اقتصاد و تقویت رونق تولیدی کشور اظهار کرد: متاسفانه همچنان شاهد هستیم بسیاری از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی کشور به مقوله بازاریابی به عنوان یک ضرورت اولویت دار توجه نمی‌کنند.

وی افزود: بازاریابان پل ارتباطی میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند و با بررسی و آنالیز شرایط موجود بازار و انتقال داده‌ها به واحد‌های تولیدی و البته معرفی مناسب و شایسته کالا‌های تولیدی به واحد‌های توزیع کننده، بستر مناسب برای فروش و عرضه کالا را فراهم می‌سازند.

این فعال در حوزه بازاریابی در ادامه بیان کرد: یک بازاریاب حرفه‌ای می‌باید از ویژگی‌هایی همچون هوش بالا، درک صحیح شرایط اقتصادی، احصاء دقیق نیاز و ذائقه بازار و ارتباطات و تعاملات اجتماعی مناسب برخوردار باشد و با تکیه بر مجموعة این خصیصه‌ها، بازاریاب قادر به نقش آفرینی موثر میان واحد تولیدی و جامعه مصرف کننده خواهد بود.

مقدم  تصرح کرد: یکی از تحلیل‌های غلط در ارتباط با بازاریابی معطوف به این امر می‌شود که در شرایط رکود باید از هزینه کَرد در عرصه بازاریابی کم نمود و به تعبیری آن را در اولویت‌های بعدی قرار داد، در صورتی که برخلاف این ذهنیت ناصحیح و غلط، اساسا نقش آفرینی اصلی بازاریابان در شرایط رکود نمود و بروز بیشتری پیدا می‌کند در غیر این‌صورت در دوران رونق اقتصادی به صورت عادی، بستر و شرایط برای فروش و عرضه کالا فراهم می‌شود که البته طرح این موضوع به معنای نفی نقش بازاریابان در ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا در دوران رونق نیست.

نقش مستقیم و غیر مستقیم بازاریابی در افزایش فرصت‌های شغلی

مقدم در ادامه این گفتگو از منظر و زاویه‌ای دیگر اهمیت بازاریابی را مورد تبیین و واکاوی قرار داد.

به زعم وی، بازاریابی یک علم است که فعالان این عرصه، بدو نیاز به سرمایه گذاری مالی به فعالیت در این حوزه مبادرت می‌ورزند و از این جهت می‌توان عرصه مذکور را به عنوان یک رسته شغلی که نیازمند سرمایه و نقدینگی چندانی نیست مورد توجه قرار داد.

این بازاریاب فعال در استان البرز در ادامه بیان کرد: از دیگر سو، با فعالیت حرفه‌ای بازاریابان میزان عرضه و فروش محصولات کارخانجات و شرکت‌های طرف قرارداد با بازاریابان افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی ظرفیت تولید ارتقا پیدا می‌کند و طبیعتا جذب هر چه بیشتر نیروی انسانی برای تامین عوامل موثر تولید (نیروی کار) میسر می‌شود و از این حیث نیز بازاریابی به صورت غیر مستیقیم در توسعه فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی هر چه بیشتر مثمر واقع می‌شود.

در پایان و با اوصاف ذکر شده از اهمیت بازاریابی، امید آن می‌رود در سالی که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده، مراکز، کارخانجات و شرکت‌های تولیدی، توجه هر چه بیشتری را به بازاریابی لحاظ کنند که قطعا خروجی و ثمره آن برای بهبود و رونق فضای تولیدی و به تبع آن اقتصادی کشور سازنده خواهد بود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار