تعاونی‌ها چه میزان در زمینه اشتغال فعالیت داشته اند؟ + آمار

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در سال گذشته هر تعاونی توانسته است زمینه اشتغال ۱۶ نفر را مهیا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار‌های ثبتی وزارت تعاون نشان می‌دهد که در سال ۹۷ حدود ۳۹۰۰ تعاونی در گرایش‌های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت داشته اند که سهم هر یک به ترتیب ۴۱ درصد، ۳۳ درصد و ۲۵ درصد را به خود اختصاص داده اند. این تعداد تعاونی‌ها توانسته اند، حدود ۷۲ هزار عضو جدید و حدود ۶۲۵۰۰ نفر فرصت‌های شغلی جدید را در کل کشور ایجاد کنند. در واقع بطور متوسط هر تعاونی زمینه ایجاد اشتغال ۱۶ نفر را مهیا کرده اند که نشان از ظرفیت ایجاد اشتغال تعاونی‌ها با کمترین سرمایه و زودبازده بودن تعاونی دارد.

تعاونی‌ها چه میزان در زمینه اشتغال فعالیت داشته اند؟ + آمار


بیشتربخوانید :بخش خصوصی چندان تمایلی به اشتغال‌زایی برای معلولان ندارد


به گزارش واحد آمار اتاق تعاون ایران، در بین استان‌های کشور استان فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ثبت ۴۲۴ و ۳۴۶ ثبت تعاونی در بین کلیه استان‌ها بیشترین ثبت را داشتند.

همچنین بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده براساس رشته فعالیت‌ها “کشاورزی” با تعداد ۱۲۰۲ واحد است؛ بنابراین تاثیر بخش تعاون در تولید کالا‌های استراتژیک کشور و ایجاد اشتغال در این حوزه را آشکار می‌کند همچین در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۰ تشکل اتحادیه در کل کشور به ثبت رسید.

بخش تعاون به عنوان اقتصاد مردم نهاد که با سرمایه مردم و برای مردم و با مدیریت خودشان فعالیت می‌کنند، می‌توانند در تحقق شعار سال ۱۳۹۸″رونق تولید “نقش مهمی داشته باشد.

تعاونی‌ها که از نظر بعد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارای کارکرد منحصر به فرد برای تحقق عدالت، آزادی و تکریم ارزش‌های اخلاقی است مهمترین راهکار توسعه کشور است که باید در دستور کار جدی سیاستگذاران قرار گیرد.

بخش تعاون دارای ظرفیت‌های بی نظیری مانند وجود زنجیره تولید تا مصرف با مشارکت تعاونی‌های تولیدی و توزیعی در سطح داخلی و بین المللی است و در رشد اقتصادی، اشتغال مولد، همبستگی اجتماعی و تمرکز سرمایه‌های خرد نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد.

به گفته مدیر آمار اتاق تعاون ایران، بخش تعاون در سال ۱۳۹۷ با تمام نواسات اقتصادی و تحمل فشار‌های داخلی و بین المللی توانسته است مسیر خود را هر چند آهسته، ولی مداوم در ایفای نقش اقتصادی – اجتماعی خود ایفا کند.

وی ادامه داد: نفوذ و ورود به عرصه‌های دانش و صنایع نوین توسط تعاون‌های دانش بنیان و تعاونی‌های متخصصین با ثبت ۲۸ تعاونی در سال ۱۳۹۷ می‌تواند در بهر گیری از علم روز دنیا و کارآفرینی و ایجاد بازار‌های ملی و بین المللی و تحقق سهم مناسب از اقتصاد جستجو کرد.

یکی از مهمترین کارکرد‌های بخش تعاون تسهیل در حضور بانوان در عرصه‌های اقتصادی است. بخش تعاون در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۳۰ تعاونی بانوان در عرصه‌های مختلف اقتصادی به ثبت رسیده است که موجب اشتغال ۱۵ هزار نفر را در این تعاونی‌های بوجود آورده است.

در نهایت بخش تعاون به دلیل فراگیری، انعطاف پذیری بیشتر، تحرک و پویایی، پایین بودن حجم سرمایه گذاری و تنوع و گستردگی در اجرایی شدن شعار سال ۱۳۹۷ می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

تعاونی‌ها چه میزان در زمینه اشتغال فعالیت داشته اند؟ + آمار

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

عملکرد ۹۷ تعاونی‌ها زیر ذره بین آمار/هر تعاونی ۱۶ نفر را سر کار بُرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.