در گفتگوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

بررسی تاثیر افزایش سقف وام خرید مسکن بر بازار/ضرورت کاهش هزینه های تولید مسکن

کارشناس مسکن گفت: برای حمایت در بخش مسکن باید به سمت تولید و عرضه برویم و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

بررسی تاثیر افزایش سقف وام خرید مسکن بر بازار/ضرورت کاهش هزینه های تولید مسکنبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامی کارشناس مسکن در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تاثیر افزایش سقف تسهیلات بر بازار مسکن تصریح کرد: تحریک تقاضای خرید مسکن با افزایش سقف وام خرید، نمی‌تواند کارساز باشد و قیمت مسکن را افزایش می‌دهد، برای حمایت در این بخش باید به سمت تولید و عرضه مسکن برویم و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

وی افزود: در بازار مسکن به طور جدی با سوداگری برخورد نشده و بخشی از خانه‌ها احتکار می‌شودو برخی افزایش قیمت‌ها دلیل ندارد در حالیکه در بسیاری از کشور‌ها بر خانه‌های خالی مالیات می‌بندند.

غلامی اظهار کرد: باید به سمت کاهش هزینه‌های تولید مسکن پیش برویم و واحد‌های انبوده نباید مشارکتی تولید شود و انبوه ساز صاحب واحد‌ها شود بلکه مردم به صورت پیش خرید باید صاحب واحد‌های مسکونی شوند. انبوه ساز نباید مالک مطلق خانه ها باشد و هنگام فروش، قیمت  دلخواه خود را ارائه کند.

ضرورت توجه به نیاز مسکن همه دهک های درآمدی

 
اصلانی معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تصریح کرد: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن را ابلاغ کرده است و سازنده می‌تواند تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را از منابع بانکی تامین کند.

وی ادامه داد: اینکه دولت بتواند بخش اعظمی از هزینه خرید مسکن را به قشر متوسط جامعه پرداخت کند، آرزوی هر دولتی است اما واقعیت این است که در عمل چنین امکانی وجود ندارد.

اصلانی افزود: بهتر است این تسهیلات بجای پرداخت شدن به خریداران، به انبوه سازان داده شود تا در مسیر ساخت مسکن قرار گیرد.

وی افزود: آنچه مهم است این تسهیلات برای واحد‌هایی تا ۱۰۰ متر است و سیاست گذار به سمت ساخت واحد‌های کوچک می‌رود و دوره بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافته است.

اصلانی گفت: ما نباید تنها یک رویه برای بخش خاص داشته باشیم و باید به نیاز همه گروه‌ها توجه شود و انواع روش‌های حمایتی برای کم درآمد‌ها میان درامد‌ها و مابقی اقشار جامعه داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: حضور بیش از ۲ هزار دلال در شهر پردیس/ امسال پرونده ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس بسته می‌شود


سود بالای تسهیلات مسکن، معضلی برای خریداران

در ادامه رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان در این ارتباط اظهار کرد:  با افزایش دو برابری قیمت مسکن قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و تنها راه اینست که هزینه‌های تولید را کاهش دهیم و یا از طریق اعطای تسهیلات به خرید کمک کنیم.

وی ادامه داد: تسهیلات با این نرخ سود معضلی برای پرداخت کنندگان محسوب می‌شود. بسیاری از کسانی که در جستجوی خرید مسکن متوسط هستند، توان بازپرداخت وام‌ با سود ۱۷ درصد را ندارند.

رهبر تاکید کرد: اگر قرار است تسهیلات داده شود اول باید تولید مسکن را به مرحله‌ای برسانیم که تعداد واحد‌ها به اندازه کافی باشد و نباید از بخش تولید غافل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر یه کم به خودتون زحمت بدید میتونید بفهمید که چرا قیمت مسکن انقدر افزایش یافته..
1-وقتی قیمت مصالح ساختمانی بطور میانگین 5 الی 6 برابر شده، چطور می شود قیمت مسکن ثایت بماند!!!!!!!!!!! مگر ساختمان با چیزی غیر از مصالح، ساخته می شود.
2-وقتی قیمت زمین نسبت به سال گذشته بطور میانگین 3الی 4 برابر شده چطور توقع دارید قیمت مسکن ثابت بماند!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ب غ
۲۳:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
این وامهای مسکن که به سند ملکداران تعلق میگیرد نقدینگی را افزایش داده باعث کاهش ارزش پول ملی شده وملکداران به سندشان برمیدارند رفع نیاز مالی ميکنندنميفروشندمسکن کمبودميشودياقيمت دلبخواهي در دیوار ثبت ميکنندواين وامها ارثیه آخوندی است،بايدحذف شود وبه تولید ارزان قیمت مسکن داده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ب غ
۲۳:۳۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنها راه مبارزه با دشمن وبنگاههان ودلالان وبرخي ملکداران که قیمتهای دلبخواهي در دیوار ثبت میکنند و هرج مرج دلبخواهي و اخلال و ناامنی بوجودمياورند و دشمن راخشنودميکنند مجازات اینهاست،و رونق مسکن توليدوساخت وساز ارزان قیمت مسکن و اشتغال،است و واگذاری مسکنها به اجاره نشینها ست نه،به ملکداران وپولداران که نگرفته آگهی فروش دلبخواهي در دیوار ثبت ميکنندووامهاي مسکن که به سند ملکداران تعلق،میگیرد حذف شود وبه توليدداده شودوسايتهاي،دیوار...حذف شوددولت مقصر وضع آشفته و هرج مرج قیمت مسکن است،و باید اوضاع،رابه روال قبلی برگرداندودشمن راناخشنودکند وهرکي،دم از افزایش،قیمت مسکن کندوسنگ اندازی کند که تولید نشودومسکن را گران کندقطعا خائن است،وهمکاردشمن ولذا بايدفرموده اقااجراشود توليدوساخت،وساز مسکن ارزان قیمت و افزایش عرضه،
آخرین اخبار