یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ماده های ضد سرما اثر چندانی بر جلوگیری از سرمازدگی ندارد

حقیقت گفت: با توجه به کاهش شدید دما طی امروز و فردا در برخی مناطق کشور، کشاورزان به هشدار‌های هواشناسی توجه کنند.

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ماده های ضد سرما اثر چندانی بر جلوگیری از سرمازدگی نداردمسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش دما در برخی مناطق خبر داد و گفت: با توجه به کاهش شدید دما طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مناطق شمال غرب، غرب و دامنه های زاگرس و البرز به احتمال زیر صفر رفتن دما در این مناطق وجود دارد.

وی افزود: به گلخانه داران، مرغداران و دامداران توصیه می کنیم که سوخت مورد نیاز واحدهای خود را تامین کنند تا با کاهش دما مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان گفت: کشاورزان به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی که نسبت به جمع آوری آبیاری تحت فشار از مزارع و باغات خود اقدام نکرده اند، هر چه سریع تر نسبت به جمع آوری یا تخلیه آب اقدام کنند. ضمن آنکه  از وسایلی همچون بخاری یا سوزاندن کلش می توانند برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزانی که آب کافی در اختیار دارند، حتما آبیاری شبانه را در مزارع و باغات خود انجام دهند چرا که این امر تا حدودی در کاهش سرمازدگی موثر است.


بیشتر بخوانید: عشایر از آب سیلاب برای تغذیه دام استفاده نکنند/ فعالیت سامانه بارشی تا اواخر هفته در کشور


وی پاکسازی مزارع و باغات از علف های هرز را امری ضروری دانست و گفت: به کشاورزان نوار شمالی گیلان، مازندران و گلستان توصیه می شود که تا پایان هفته از انتقال نشا و محصولات جالیزی جدا اجتناب کنند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از وقوع سیلاب در مناطق جنوبی کشور خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی به عشایر توصیه می‌شود که از رفتن به حاشیه رودخانه ها، ارتفاعات اجتناب کنند.

وی درباره تاثیر بارندگی های اخیر در شیوع بیماری های مختلف در مزارع گندم بیان کرد: با توجه به بارش های مناسب در هفته های اخیر احتمال شیوع آفت و بیماری زنگ گندم در مزارع وجود دارد که از این رو به گندمکاران توصیه می شود از اواخر هفته نسبت به رصد و پایش مزارع و در صورت نیاز سم پاشی یا محلول پاشی مزارع خود اقدام کنند.

حقیقت در ادامه افزود: اگرچه این روزها کشاورزان تلاش می کنند از ماده های ضد سرمازدگی در مزارع و باغات خود که اخیرا تبلیغ می شود، استفاده کنند، اما از آن جا که این ماده ها اثر چندانی در جلوگیری از سرمازدگی ندارند، از این رو کشاورزانی که قصد خرید دارند حتما با کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص مشورت کنند.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به تاثیر بارش های اخیر در جبران کمبود منابع آب های زیر زمینی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی ۱۱ سال اخیر، بارش‌های مناسب در یک سال زراعی و استمرار بارش‌های نرمال پیش‌رو نمی‌تواند به طور کامل خشکسالی‌های اخیر را رفع کند و تنها در صورت ۱۱ سال پیاپی بارش‌های مناسب و مدیریت سیلاب به اعماق زمین می‌توان به برون رفت از خشکسالی امیدوار بود.

انتهای پیام/

برنج کاران تا پایان هفته از انتقال کشت نشا اجتناب کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار