هشدار دانشگاه علوم پزشکی؛

قارچ‌های خودرو و وحشی را مصرف نکنید

دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست؛ از مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی به دلیل احتمال مسمومیت و عوارض ناشی از آن پرهیز کنند.

از مصرف قارچ های خودرو و وحشی خودداری شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در اطلاعیه‌ای، نسبت به احتمال مسمومیت و عوارض ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی خودرو و فله‌ای هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است؛ با توجه به بارندگی‌های بهاری صورت گرفته و افزایش رویش طبیعی قارچ‌های خودرو و وحشی در مناطق جنگلی، دشت‌ها و ارتفاعات، به هم‎استانی‌ها توصیه می‌شود؛ از چیدن، خرید و مصرف این قارچ‌ها به دلیل احتمال ابتلا به مسمومیت و عوارض بعدی پرهیز کنند.

از آنجا که تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی و سالم بر اساس ظاهر و خارج از محیط‌های آزمایشگاهی، بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است، متأسفانه هر ساله تعدادی از هموطنان بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی دچار عوارض تأخیری مصرف مانند ازکارافتادگی کبد می‌شوند.

تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی از علایم مسمومیت در پی مصرف قارچ‌های سمی است.

بر اساس اعلام انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران؛ از میان بیش از یک هزار گونه قارچ کلاهک دار و چتری شناسایی شده در کشور، حدود ۵۰ گونه، سمی و خطرناک و برای سلامت انسان مضر است.

گفتنی است؛ قارچ‌های خوراکی، منبع مهمی از عناصر غذایی مورد نیاز بدن می‌باشند که از یک سو سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و املاح و ترکیبات مفید، همچنین فاقد چربی و کلسترول، دارای کالری و نمک اندک و بنابراین ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند.

انتهای پیام/ش

مراقب مصرف قارچ‌های سمی باشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار