در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکسیناسیون بازار با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی/ دست سودجویان قطع می‌شود

یک کارشناس بانکی راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را عاملی برای واکسیناسیون سیستم تجاری کشور از سودجویان و دلالان ارزی دانست.

بازار متشکل ارزی باید با قیمت واقعی تشکیل شود/ جلوگیری از افزایش نقدینگی بر تشکیل بازار متشکل ارزی مقدم استعلی اصغر، سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عواملی که منجر به تحقق بازار متشکل ارزی به صورت واقعی می‌شود، گفت:  بازار متشكل ارزی تنها در صورتی موفق خواهد بود که  قیمت در آن واقعی و واحد باشد؛ بنابراین اگر منظور از بازار متشكل، برانداختن انواع قیمت‌های قبلی و تعریف یك قیمت واقعی یا نزدیك به واقعیت باشد، باید گفت كه این تصمیم، تصمیمی مبارك، نافع و قدمی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی كشور است.


بیشتر بخوانید: بازار متشکل ارزی یخ نقدینگی را آب می‌کند


وی افزود:  البته این در صورتی است كه درباره قیمت‌های غیر واقعی كالاها و خدمات دیگر هم بررسی و اصلاح به عمل آید. و  اینکه برخی از کالاها با نرخ رسمی وارد و با نرخ آزاد بفروش رسیده اند هم باید بررسی و پیگیری شود.

سمیعی بیان کرد: نكته دیگر اینکه اگر مراد از تصویب  مقررات بازار متشکل ارزی، تقویت پول ملی یا جلوگیری از سرعت تضعیف آن باشد، باید ابتدا برای کاهش میزان تورم و بهره بانکی فکری اساسی شود تا نقدینگی با نظارت بیشتری کنترل و به بازارهای هدف از جمله سرمایه و سایر نهاد هدایت شود.

رئیس اسبق کانون صرافان در پایان گفت: بازار متشكل الزاما موجب حذف صرافان و دلالان نمی‌شود، فقط باعث می‌شود سودجویان نتوانند به منافع مصرف‌كنندگان آسیب وارد كنند.  البته اگر این بازار رعایت كامل نكات فنی را کند و به مبانی علم اقتصاد احترام بگذارد، در هر شرایطی می‌تواند توازن و تعادل را در بازار ارز حفظ كند. البته به شرطی كه این اسم نیز مانند سایر اسامی كه تاكنون به بازار ارز داده‌اند، فقط تزیینی نباشد.

انتهای پیام/

بازار متشکل ارزی باید با قیمت واقعی تشکیل شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار