استاندار کرمانشاه اعلام کرد؛

پایان بازسازی واحد‌های زلزله‌زده تعمیری

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تعداد واحد‌های تعمیری به ۶۷ هزار واحد خواهند رسید گفت: کار بازسازی واحد‌های زلزله‌زده تعمیری به پایان رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران که با حضور اساتید دانشگاه ملی در استانداری کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: ساختار سازمان مدیریت بحران کشور با وضعیت حادثه خیزی کشور سازگاری ندارد.

وی افزود: کشور ما جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز است و در بحران‌ها نشان داده که این سازمان قدرت پاسخگویی این بلاخیز بودن را ندارد و لازم است این ساختار تغییر کند.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: چرخ مدیریت کار تخصصی و علمی اولویت اول آن باید بحث پیشگیری باشد اگر به این مقوله بپردازیم با چالش‌های پس از حادثه مواجه نخواهیم شد، اما متأسفانه در این زمینه خود را درگیر بحث پیشگیری نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه حوادثی مانند سیل و زلزله قابل پیشگیری هستند گفت: در این خصوص اگر مهندسی خانه‌ها به درستی صورت بگیرد را حتی تخریب نخواهند شد.

بازوندبه تخریب بیمارستان اسلام آباد در زلزله سال ۹۶ اشاره کرد و بیان داشت: این بیمارستان در جایی که می‌توانست در حادثه زلزله بیشترین خدمات را انجام دهد به دلیل رعایت نکردن آئین نامه مهندس محاسب با وجود اینکه ۱۰۰ کیلومتر از کانون زلزله فاصله داشت تخریب شد.

وی تاکید کرد: با توجه به این حوادث جا دارد این آئین نامه ویرایش شود و مهندس محاسب را مکلف بدانند.

استاندار کرمانشاه افزود: این قبیل زلزله‌ها می‌توانند تجارب ارزنده‌ای به دنبال داشته باشد چنانچه ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم لوله‌های پلی اتیلن مقاومتشان از لوله‌های چدنی بیشتر باشد.

بازوند گفت: بر این اساس ما این تجارب را در ۳ مجلد کتاب مستندسازی کردیم که در آن به نقاط ضعف‌ها و قوت‌ها اشاره شده است.

وی همچنین یادآور شد: اگر ۶۵ درصد از آئین نامه‌های ساخت و ساز رعایت شود بسیاری از خسارت‌ها را کم خواهیم کرد، اما برای ساخت خانه‌های شخصی اندازه‌ی دوخت یک کت و شلوار اهمیت نمی‌دهیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: در بحث مدیریت بحران بازتوانی سهم اش کمتر از ۱۰ درصد است و این در جایی است که بازتوانی را باید در رده اول قرار دهیم و مدیریت بحران باید به بحث روانشناسی و جامعه شناسی مسلط باشد که بتواند مردم را حمایت کند و این مسئله از آب و غذا در بحران مهمتر است که متأسفانه ما کمی در این موضوع ضعیف عمل می‌کنیم.

وی حضور رهبر انقلاب را پس از حادثه زلزله در کرمانشاه نقطه عطفی دانست و گفت: مردم در بحران‌ها باید احساس کنند که حاکمیت در کنار آن‌ها قرار دارند تنها نیستند.

بازوند افزود : در حال حاضر در مناطق زلزله زده با ۱۸ هزار خانه فلزی مواجه هستیم که اگر جمع و مدیریت نشود تبدیل به اتفاق‌های ناگوار خواهد شد.

وی تعداد خانه‌های تخریبی و تعمیری ناشی از حادثه زلزله را ۱۰۴ هزار خانه اعلام کرد و گفت: همچنین ۲۱ هزار واحد صنفی و دومی آسیب دیدند که در مجموع ۱۲۵ هزار خانه و واحد صنفی دچار آسیب شدند.

استاندار کرمانشاه بیان داشت: تا پنجشنبه همین هفته تعداد خانه‌های احداثی به ۲۹ هزار و تعمیری‌ها به ۶۷ هزار خواهند رسید و می‌توان گفت کار خانه‌های تعمیری به اتمام خواهد رسید؛ و‌ی تصریح کرد: هلال احمر ما در ایران برای زلزله‌های ۶ ریشتر به بالا تجهیز نیستند این در حالیست که باید حداقل برای یک زلزله ۷.۳ ریشتر ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات داشته باشند.

بازوند اشاره‌ای نیز به بارش‌های اخیر استان کرمانشاه و خسارات ناشی از آن داشت و یادآور شد: در استان کرمانشاه ۱۷۲ کیلومتر در ۳۰ شهر حریم رودخانه را تشکیل می‌دهد و به حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خانه در بستر این رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساز داده شده است که الان جابه‌جایی این داد کار بسیار مشکلی است.

وی هوشیاری مردم و توجه به اطلاعیه‌ها و اقدام‌هایی که انجام شد در کاهش خسارات ناشی از سیل بسیار مؤثر دانست و یادآور شد: با وجود بارش‌هایی به میزان یک فصل در کرمانشاه پیشگیری‌های خوبی در استان صورت گرفت.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: این سیل دولت را با کسر بودجه جدی مواجه می‌کند و اگر از قبل پیشگیری می‌کردیم این همه فشار بر دولت وارد نمی‌شد.

بازوند اظهار داشت: هنر یک مدیر در بحران‌ها این است که اجازه ندهد مردم از زندگی روزمره فاصله بگیرند و ما در زلزله این کار را به خوبی انجام دادیم و کاری کردیم که مردم روز دوم به زندگی عادی برگشتند چرا که در غیر این صورت بحران سبب زایش مسائل عجیب و غریب خواهد شد.

وی همچنین تصمیم ترامپ را نسبت به اینکه نفت کشور ما را به صفر برساند بسیار احمقانه دانست و گفت: این تحریم‌ها بعد از انقلاب بی نظیر است و فشار سختی به کشور وارد خواهد شد و باید بتوانیم این بحران را نیز مدیریت کنیم.

 انتهای پیام / ا 

پایان کار ساخت  و بازسازی  واحد های  زلزله‌زده

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار