زنگنه در پاسخ به خادمی:

سیاست تحریمی آمریکا را با شکست روبه‌رو می‌کنیم/ خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد


وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه، وزیر نفت که به منظور پاسخ به سوال نماینده ایذه و باغ ملک در صحن علنی امروز عصر(سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه) مجلس، حاضر شده بود، گفت: بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در حوزه صنعت نفت در کشور داشته است، سال ۹۱ متوسط تولید گاز ۶۲۰ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۷ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۳۰ درصد افزایش رسیده است، همچنین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۴۱ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۵۳۲ میلیون مترمکعب رسیده، این میزان ۲.۲ برابر شده و از ۳۹ درصد به ۶۲ درصد رسیده و همچنین پوشش گاز روستایی از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

وی تاکید کرد: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است و اگر گاز به صورت خام صادر شود، همه شاکی می‌شوند که خام‌فروشی کرده‌ایم، لذا اولین سیاست ما این است که جایگزین گاز با فرآورد‌ه‌های نفتی مایع صورت گیرد و در حال حاضر ۲۰ میلیون مترمکعب گاز فقط در بخش حمل و نقل به جای بنزین استفاده می‌شود.

وزیر نفت با تاکید براینکه با گازرسانی روستایی توانستیم در بخش مهمی از نفت سفید و گازوئیل صرفه‌جویی کنیم، ادامه داد: این‌ها می‌تواند بخشی از خوراک‌های پتروشیمی را شامل شود. دومین سیاست درباره سوخت نیروگاه‌ها است به این شکل که دو واحد نیروگاه نکا از سوخت مازوت استفاده می‌کند که البته نماینده این شهر به حق اعتراض کرد که چرا از مازوت استفاده می‌شود که به زودی از گاز استفاده خواهد شد لذا با آلودگی محیط زیست نیز مقابله می‌کنیم.

زنگنه تصریح کرد: سومین اولویت تولید گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و فولاد است و ما نمی‌گذاریم هیچ صنعت بدون سوخت باقی بماند و سیاست چهارم نیز صادرات با خط لوله به کشور‌های همسایه و صادرات LNG و CNG است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد از گاز طبیعی استفاده می‌شود که در دنیا بی‌نظیر است، خاطر نشان کرد: ما بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده گاز هستیم و بالاترین تولید گاز را در این سال‌ها داشته و از میادین مشترک نیز بیشترین برداشت را داشته‌ایم. همچنین محدودیتی برای نیروگاه‌ها ایجاد نکرده‌ایم.

وزیر نفت ادامه داد: زمستان امسال هیچ مشکلی در تولید گاز نداشتیم که به خاطر مدیریت ما بوده، همچنین در زمان سیل هیچ منطقه‌ای دچار مشکل نشد و اگر موضوعی هم بود طی چند ساعت حل شد. همچنین موضوعی درباره رفیق‌بازی در گازرسانی مطرح شد که این امر صورت نمی‌گیرد اگر هم باشد با همه نمایندگان رفیق بازی شده است و فقط به جز استان‌های کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی که از برنامه عقب هستیم، در بقیه استان‌ها تا حدود ۸۰ درصد افزایش گازرسانی داشته‌ایم.

زنگنه درباره قرارداد صادرات گاز عنوان کرد: یک قرارداد با ترکیه داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب است، یک قرارداد با ارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آن‌ها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران خان در این باره گفتیم و آن‌ها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات قرار دارند.

وی تاکید کرد: قراردادی با عمان داریم که جدی است و به هم نخوده است فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبرو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش ۹ برابری قیمت گاز نرفتیم لذا آن‌ها باید به قرارداد‌ها احترام بگذارند.

زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار کرد: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه گازرسانی روستایی افتخاری برای دولت و مجلس است، تصریح کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان خرج کردیم که از خزانه هم نبود بلکه از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی بود و اشتغال زیادی ایجاد شد، درباره منطقه ایذه و باغملک نیز پیگیری کردیم که ۸۸ درصد روستا‌های باغملک و ۶۲ درصد روستا‌های ایذه از نعمت گاز برخوردارند که میزان آن را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار نفت عنوان کرد: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد لذا باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم و رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نخواهد یافت و با تمام توان این سیاست تحریمی را با شکست روبه‌رو می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شکننده است، اظهار کرد: بیانیه‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها برای اطمینان دادن به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز بیانگر نگرانی آن‌ها از بی‌ثباتی بازار نفت است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید شود.

وزیر نفت تاکید کرد: اساساً برخی کشور‌های منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و وارد کردن فشار به ایران و آرامش خیال مصرف‌کنندگان بیش از واقعیت و توان خود اعلام می‌کنند، لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنم خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد، تکرار می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، مرتکب اشتباهی خواهند شد که با توجه به وضعیت شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها خواهد رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس ، زنگنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
جمهوری اسلامی ایران تهدیدهایش را عملی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت جناب وزير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حذف نفت ايران از بازار جهاني بازار دنيا را ملتهب خواهد کرد و دودش در چشم همه دنيا خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۳:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه خودمون دست به زانو بگيريم و با قدرت بلند شيم هيچ تحريمي کارساز نيست ما 40 سال است که تحريميم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
طاقت خرابتر شدن اوضاع اقتصادی بیشتر از این رو نداریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای زنگنه سود تحریم برای پولدارهاوسرمایه هاست و بدبختی ها گرانیها بقیه آن برای مردمه عادی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
برجام بی سرانجام.چرا نباید مسئولان برحامو محاکمه کنن
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۳:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
تاوقتی ضعف و انفعال در ما ببینند همینه.اگر بلافاصله بعداز ترامپ ماهم از برجام خارج شده بودیم باور کنید وضعمون از حالا بهتربود. برجام که امد قرار شد تحریم نباشیم ارز این نباشه وضعیتش و... بیشترین عقب نشینی در۴۰ سال دراین دولت بوده
Germany
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
سد تحریم ها شکسته شد هوراااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
گوجع فرنگی و میوه که تو خاک خودمون رشد می کنه چه ربطی به تحریم داره خیلی چیز ها بهتحریم ربط نداره فقط یه چیزهایی که دارای فناوری خاص هستش به تحریم ربط داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما این گرونی زو از بین ببرید مردم خودشون بلدن جواب آمریکا رو بدهند
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۲۰:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
به فضل الهی ایران پیروز جنگ تحریم آمریکا علیه ایران است و اثرات این پیروزی در آینده ای نزدیک نمود پیدا خواهد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
حالا سوال نماینده چه بوده
قریب به اتفاق نمایندگان سوال از وزرا را بخاطر سنگ اندازی جلو پای وزراء و دولت انجام می دهند ودنبال عدم موفقیت دولت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
پس چطور دکتر روحانی گفت در زمان گرفتن دولت فروش نفت صفر بوده. چطور اون زمان تحریم نفتی ممکن بوده اما حالا نمی تونه ممکن باشه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا..ای خدای مهربان شر امریکا را به خودش باز بگردان.و ما و دولت جمهوری اسلامی ایران را از شر این کشور غاصب و شیطان صفت مصون بدار..الهی امین..پایدار باشه رهبر عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
آیااین تهدید ، مؤثرخواهدبود؟؟!!!!! یاباردیگرمردم باید برای شعارهای بی نتیجه ی دولت ، تاوان پس بدهند؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۱۹:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما الان برای چی تو برجام موندیم؟
حالا که اجازه صدور نفت به ما نمیدن ما هم اجازه صدور نفت رو به وشورای دیگه نمیدیم و یا باز هم مقاومت میکنیم و نفتمون رو یواشکی و ارزون میفروشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
نفت نفروشیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
قطعا این سیاست تحریمی آمریکا محکوم به شکست است
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۱۷:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
بابا تحریم یعنی چی شما در مناطق مرزی چندتا پالایشگاه بزنید هرچقدر بنزین وگازوییل خواستید بفروشید
United States of America
نوید
۱۸:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
هفته آینده پتروشیمی هم توسط آمریکا تحریم میشه
Germany
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
استفاده از گاز برای سوخت خودروها بسیار مضر است و باعث آلودگی هوا میشود
قبلا این میزان آلودگی هوا نداشتیم
از روزی که گاز به عنوان سوخت خودرو مصرف میشد دچار آلودگی هوا شدیم..........
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۶:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
قطعا صفر نمیشه ولی درامد کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
بی تاثیر نیست مسؤولان تحریمهای 13 آبان پارسال را اول بی تاثیر خواندند بعد نوسانات قیمت ارز را به آن مربوط کردند پس نمیتوان گفت تحریم تاثیر گذار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
خروج از برجام اقدام کنید مسئولان
باید اقدام متقابل نماییم .
آخرین اخبار