آغاز به کار نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری در تبریز

نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با حضور نخبگان و گردشگران بیش از ۵۰ کشور جهان، امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حجت الاسلام بخت آور رئیس نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری، با بیان این‌که تبریز همواره شهر علامه‌های بزرگ در فنون مختلف و تاثیرگذار در فرهنگ ایران اسلامی بوده است، گفت: وجود بزرگان اهل حدیث و فقاحت اسلامی، آیات و حجت‌ها، مفسرین، عرفا و فلاسفه‌ی زیاد و تاثیرگذار در کشور، از سلسله افتخارات تبریز در طی سده‌های گذشته است.

وی با بیان این‌که این همایش تحت عنوان فقه گردشگری به عنوان یکی از موضوعات مهم فقه مضاعف در تحولات اجتماعی کشور‌ها ودر عرصه بین المللی برگزار می‌شود، افزود: این همایش جزو موارد تاثیر گذار در اقتصاد و ارتباطات بین الملل بوده و باعث آشنایی و نزدیکی ملل مختلف و رونق اقتصادی و تحولات شگرف در مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

وی با بیان این‌که سال گذشته تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی مطرح شد و برنامه‌های مختلفی در این راستا اجرا شد، گفت: حمایت نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و نهاد‌های مختلف دولتی از جمله استانداری نیز در برگزاری این همایش نقش موثری داشت.

دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه ایران

وی دانشگاه تبریز را یکی از سمبل‌های افتخار تبریز عنوان کرد و گفت: دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه ایران بوده که همواره بزرگان، چهره‌های علمی و نخبگان تاثیر گذاری در خود پرورش داده است.

وی در خصوص مقاله‌های پذیرفته شده در این همایش، یادآور شد: ۲۵۰ مقاله از داخل و خارج کشور در این همایش پذیرفته شده و توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته است.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری نیز با بیان این‌که ۱۵ نفر از اساتید برجسته و متخصص دانشگاه‌های تبریز، تهران و قم شورای علمی و کمیته علمی همایش را تشکیل می‌دهند، افزود: بیش از ۵۰ داور حوزوی و دانشگاهی توسط این شورای علمی انتخاب شده و مقالات واصله را ارزیابی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رحیم قربانی تاکید کرد: بر اساس آیتم‌های موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC نزدیک ۲۵۰ مقاله از محققان داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که از مجموع این مقالات، ۱۵۰ مقاله در داوری پذیرفته شد.

انتخاب ۵۸ مقاله به عنوان مقالات برگزیده همایش بین المللی فقه گردشگری 

وی ادامه داد: از بین مقالات پذیرفته شده ۵۸ مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شده و از بین مقالات برگزیده نیز ۱۰ مقاله به عنوان مقالات برتر در حوزه‌های مختلف انتخاب شد.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با بیان این‌که آثار واصله به جشنواره در قالب چهار نوع کتاب تهیه شده و در همایش رونمایی می‌شود، افزود: این کتاب‌ها شامل چکیده مقالات، مجموعه مقالات برگزیده، مجموعه مقالات پذیرفته شده و کتاب جستار‌های قرآنی در گردشگری است.

وی با بیان این‌که چندین طرح علمی بررسی شده نیز در همایش رونمایی می‌شود، گفت: پژوهشگران برتر بین المللی در حوزه گردشگری اسلامی نیز در این همایش حضور دارند که پروفسور محمدباتور از مالزی، پروفسور عزیزالدین از هندوستان و همیرا زمانی فراهانی از جمله این میهمانان هستند.

وی با بیان این‌که مجموعه مقالات برگزیده در شش کمیسیون تخصصی در همایش ارائه می‌شود، افزود: هر کمیسیون متشکل از سه استاد برجسته در حوزه گردشگری اسلامی و یک سخنران ویژه داشته و حدود چهار مقاله برگزیده در هر کدام ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز با اشاره به محور‌های همایش اظهار کرد: محور‌های علمی همایش در شش محور ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری، جایگاه گردشگری در آموزه‌های دینی، ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌ها و انواع گردشگری، فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران، جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران و تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی تعیین شده و ذیل محور‌ها نیز موضوعات مختلفی طرح شده است.

وی در ادامه گفت: محتوای ارائه شده در همایش مطابق با سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها در گرایش‌های حوزه گردشگری بوده و می‌تواند در این رابطه راهگشا بوده و همچنین به عنوان مستندی علمی برای تعامل عینی و عملی بین حوزه و دانشگاه مطرح شود.

حجت‌الاسلام قربانی در خاتمه تاکید کرد: ۱۲ دانشکده گردشگری در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، اما هنوز هم رشته‌ای تحت عنوان گردشگری حلال در کشور وجود ندارد، چرا که سرفصل و محتوایی در این رابطه وجود نداشت؛ این همایش محتوای لازم را در این رابطه ارائه می‌دهد.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.