تولید ۵۵ درصد قارچ آذربایجان شرقی در واحد‌های کوچک

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ۴۵ درصد قارچ استان در واحد‌های صنعتی و ۵۵ درصد در واحد‌های کوچک تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،رخ افروز سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در واحد‌های صنعتی و ۳ هزار تن در واحد‌های کوچک و خانگی در سطح شهرستان‌های استان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۶ واحد صنعتی استان آذربایجان شرقی ۷ واحد فعال است، افزود: ۱۳۰ واحد کوچک و خانگی هم در امر تولید پرورش قارچ خوراکی در استان فعالیت می‌کنند.

رخ افروز گفت: استان آذربایجان شرقی رتبه ۱۳ تولید قارچ در کشور را به خود اختصاص داده است که بیشترین فراوانی تولید این محصول در استان مربوط به شهرستان بستان آباد است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی واحد صنعتی تولید قارچ در استان در حال دریافت مجوز و راه اندازی هستند، اعلام کرد: میزان آب مورد نیاز برای تولید هر ۲۰۰ تن قارچ خوراکی ۹ هزار مترمکعب است و میزان عملکرد قارچ در واحد‌های تولیدی ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم در هر مترمربع است.

رخ افروز عدم پرداخت تسهیلات کم بهره، عدم پوشش بیمه محصول قارچ و خود تولیدکننده، نبود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، بالا بودن هزینه‌های اخذ پروانه و تمدید آن، نوسان قیمت محصولات قارچ تولیدی و بالا بودن تعرفه مصرف گاز و برق مصرفی را از عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های توسعه قارچ در استان برشمرد.

وی اعلام کرد: تشکیل تعاونی تولیدکنندگان قارچ خوراکی جهت استفاده از مزایای قانونی و پیگیری مطالبات و عرضه محصول تولیدی به بازار‌های هدف، پوشش بیمه‌ای محصول قارچ و تولیدکنندگان قارچ از سوی صندوق بیمه کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی روستائیان، برگزاری کارگاه آموزشی قارچ خوراکی با تامین اعتبار لازم از سوی مدیریت هماهنگی ترویج، تخصیص اعتبارات تسهیلاتی برای واحد‌های تازه احداث و سرمایه در گردش برای واحد‌های فعال، امکان صادرات قارچ تولیدی به هنگام پیک تولید به خصوص در فصل تابستان به افزایش تولید این محصول در استان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های خوراکی منبع املاح مورد نیاز بدن مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، سولفور و فسفر است، افزود:عمده‌ترین گونه‌های قارچ خوراکی که در ایران تولید می‌شوند، شامل قارچ دکمه‌ای و قارچ صدفی است.

 

انتهای پیام/ش

تولید  ۴۵ درصدی قارچ استان در واحد‌های صنعتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار