قطعا ایران راهکارهایی  برای مقابله با ادعای کشورهای مستبد دارد که صادرات نفت ایران به صفر اتفاق نیفتد، در این میان کشورها و شرکت‌هایی وجود دارند که از ایران نفت خریداری کنند. شرکت‌ها و کشورهایی که بدون اتکا به کشورهای مستبد در سطح دنیا تبادلات تجاری خود را در قالب بخش خصوصی انجام می دهند، از جمله این شرکت ها در ترکیه و چین وجود دارد که همچنان هم به صورت سنتی با ایران مبادلات نفتی خود را انجام می دهند.

حال سوالی در این بین مطرح می شود که آیا کره جنوبی و ژاپن تحریم های نفتی علیه ایران را رعایت می کنند؟ نظریه های اقتصادی این امر را تایید نمی کند، زیرا این کشورها در ادوار گذشته هم با تحریم ها بین المللی خیلی موافقت نکرده و نفت را به مقدار نیاز پالایشگاه ها از ایران خریداری کرده اند.

در حال حاضر  مسئله اصلی استفاده از منافع صادرات نفت است. باید ساختار های مالی وجود داشته باشد که بشود از طریق آنها از منافع صادرات نفت و مشتقات آن بهره برد. در واقع خروج از اقتصاد نفتی یا نفت محور، نوعی راهکاری جدی برای بی اهمیت بودن تحریم ها بی‌اساس است.

تاثیر تصمیم آمریکا بر قیمت نفت و اینکه آیا این موضوع به زیان خود ترامپ خواهد شد هم موردی است که در محافل تخصصی مورد بحث قرار می گیرد. قیمت نفت احتمالا تا پنج درصد یا کمی بیشتر افزایش پیدا کند.

تحریک آمریکا از طریق ظرفیت‌های نفتی پنهان برخی کشور‌های منطقه! / زنگنه:شکست صفر رساندن صادرات نفت را به جهان اعلام می‌کنیم

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد  در نتیجه باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم و رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نخواهد یافت و با تمام توان این سیاست تحریمی را با شکست روبه‌رو می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شکننده است، اظهار کرد: بیانیه‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها برای اطمینان دادن به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز بیانگر نگرانی آنها از بی‌ثباتی بازار نفت است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید شود.

وزیر نفت تاکید کرد: اساساً برخی کشور‌های منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و وارد کردن فشار به ایران و آرامش خیال مصرف‌کنندگان بیش از واقعیت و توان خود اعلام می‌کنند، لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنم خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد، تکرار می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، مرتکب اشتباهی خواهند شد که با توجه به وضعیت شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها خواهد رفت.

ژاپن به دنبال تعاملات بیش تر نفتی با ایران