اسپوتنیک: چین و هند به واردات نفت ایران ادامه خواهند داد

برخی از کارشناسان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کردند بر این باورند که چین و هند علی‌رغم تحریمهای آمریکا به واردات نفت ایران ادامه خواهند داد.

اسپوتنیک: چین و هند به واردات نفت ایران ادامه خواهند دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «آدام نی»، پژوهشگر چینی در دانشگاه مک کواری استرالیا در گفتگو با اسپوتنیک بر این باور است که چین علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

این پژوهشگر ارشد چینی با بیان اینکه بعید است چین واردات نفت ایران را متوقف کند افزود: «چین علی‌رغم فشار‌های آمریکا به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد. زیرا مهمتر از هر چیزی، پکن تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را فاقد مشروعیت و نوعی یک‌جانبه‌گرایی می‌داند».

آدام لی با اشاره به روابط طولانی‌مدت ایران و چین و اینکه «تصویر زانو زدن در برابر فشار‌های آمریکا خوشایند رهبری چین نیست» افزود: «پکن (برای خرید نفت ایران) احتمالا تلاش خواهد کرد به راه‌حلی دوجانبه با واشنگتن دست یابد. به ویژه اینکه هم‌اکنون دو کشور به دنبال توقف جنگ تجاری و نزدیک‌شدن به یک توافق تجاری جدید هستند».

همچنین «جیمز ویلیامز» تحلیل‌گر مسائل نفت و گاز در «WTRG Economics» در گفتگو با اسپوتنیک گفته است: «چین و هند بزرگترین مشتریان نفت ایران هستند، در دولت پیشین آمریکا توانستند علی‌رغم تحریم‌ها به واردات نفت ایران ادامه دهند، هم‌اکنون نیز می‌توانند این کار را انجام دهند».

وی درباره واکنش احتمالی آمریکا به عدم تبعیت هند از تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن گفت: «مهم نیست هند چه اقدامی انجام دهد، دونالد ترامپ به روال همیشه چند توییت خواهد زد، اما هیچ تأثیر عملی نخواهد داشت. حتی اگر هند به تحریم‌ها پایبند نباشد، روابط واشنگتن و دهلی‌نو هیچ تغییری نخواهد کرد».

هفته گذشته نیز نشریه هندو در گزاشی اعلام کرد مقامات هند در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای تمدید معافیت از تحریم نفت ایران هستند. چندین منبع در دهلی نو و واشنگتن تایید کردند که جدای از مسئله انتخابات هند، مقامات این کشور در حال همکاری نزدیک با مقامات آمریکایی هستند تا این اطمینان حاصل شود که دو ضرب الاجل آینده در اوایل ماه مه-یکی تمدید معافیت از تحریم نفت ایران و دیگری تصمیم نهایی برای خارج کردن هند از شمول برنامه «نظام عمومی حق تقدم‌ها» (GSP)-به طور مثبت پایان یابد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند. (اینجا)

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
همانطور که رشد ژاپن موجب رشد شرق آسیا شد، رشد چین هم موجب رشد اوراسیا می شود.
آخرین اخبار