لاورنتیف: آمریکا مانع لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب است

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه گفت آمریکا مانع لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بوده و فعالیت این اتحادیه بدون حضور دمشق ناقص است.

لاورنتیف: آمریکا مانع لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه در مصاحبه با روسیا الیوم گفت آمریکا مانع لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بوده و فعالیت اتحادیه بدون حضور دمشق ناقص است.

لاورنتیف اضافه کرد وظیفه اصلی برقراری روابط سوریه و کشور‌های عربی بر دوش این کشورهاست، چرا که دمشق به دنبال ترک اتحادیه عرب نبوده است.

نماینده ویژه پوتین در خصوص مسأله جولان اشغالی سوریه و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر آن گفت: «امیدوارم که سوریه به محلی برای تسویه حساب کشور‌ها تبدیل نشود، چرا که آن چه اسرائیل به دنبال آن است می‌تواند از شیوه‌های دیگری نیز به دست آید.»

وی به نتایج دوازدهمین دور مذاکرات در نورسلطان (آستانه) اشاره کرده و اعلام کرد دولت سوریه و مخالفان طی ماه‌های آینده می‌توانند به توافقی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی برسند.

وی اعلام کرد دیپلمات‌هایی از روسیه، ایران و ترکیه به زودی با مذاکره کنندگان سازمان ملل در ژنو دیدار می‌کنند تا دوباره درباره این موضوع گفتگو کنند.

ساعتی پیش در بیانیه پایانی دوازدهمین نشست آستانه آمده بود: دور نهایی گفتگوها درباره سوریه در ماه ژوئیه آینده برگزار خواهد شد.

با این وجود، شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه درباره فهرست نهایی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه به توافق نرسیدند.

نماینده روسیه افزود: «امیدوارم که فهرست کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه در نشست ماه جولای (تیر/ مرداد ۹۸) در نورسلطان (آستانه) مشخص شود.»

وی گفت: «نمی‌خواهیم کمیته تدوین قانون اساسی سوریه تنها به صورت ظاهری تشکیل شود، بلکه به دنبال آن هستیم که این کمیته فعال عمل کند.»

لاورنتیف حضور کشور‌های عراق و لبنان در مذاکرات صلح سوریه را پیشرفت خوبی دانست و گفت: «به آمریکایی‌ها می‌گوییم که دروازه مذاکرات نورسلطان (آستانه) به روی شما باز است، اما به نظر می‌رسد که مقام‌های واشنگتن به خاطر حضور ایران در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.»

لاورنتیف در خصوص چگونگی اجرای توافق نامه آدنا میان سوریه و ترکیه بدون تماس‌های مستقیم میان دو طرف، گفت: «این مساله پیچیده‌ای است و نه تنها مسکو، بلکه تهران نیز حمایت خود را از اجرای این توافقنامه اعلام کرده است.»

همکاری کامل دمشق با آنکارا در باره آنچه که ترکیه مبارزه با تروریسم می‌داند، تروریستی نامیده شدن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از سوی دولت بشار اسد و جلوگیری مقام‌های سوری از ورود اعضای این گروه به خاک ترکیه از جمله بند‌های توافقتنامه آدناست که در سال ۱۹۹۸ میلادی میان ترکیه و سوریه منعقد شده است.

وی شایعات وجود اختلاف میان مسکو و تهران در مورد سوریه را رد کرد و گفت طرف‌هایی که به این شایعات دامن می‌زنند، تنها به دنبال تخریب روابط ایران و روسیه هستند.

لاورنتیف درباره ادامه گفتگو‌ها با واشنگتن درباره سوریه، تصریح کرد: «حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، غیر قانونی است و باید خاتمه یابد؛ حال این حضور می‌تواند در شرق فرات باشد یا در منطقه الرکبان در تنف در جنوب سوریه.»

لاورنتیف گفتگو‌ها میان کرد‌ها با دولت مرکزی دمشق را عامل اصلی برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از سوریه دانست و افزود: «این گفتگو از آن جهت دارای اهمیت است که کرد‌ها در گروه‌های افراطی (تروریستی) عضویت نداشتند و اختلافات چندانی با دولت سوریه ندارند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار