شاهزاده اعدام / چه زمانی اصلاحات خونین بن سلمان به پایان می‌رسد؟

در تازه‌ترین بخش از پروژه اصلاحات محمد بن‌سلمان، ۳۷ نفر در عربستان با شمشیر اعدام شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  واقعیت پروژه اصلاحات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی محمد بن‌سلمان رفته‌رفته در حال آشکار شدن است. اگر چه رفع ممنوعیت رانندگی زنان، اعطای مقام سیاسی به آنان، ارائه مجوز برای خوانندگی، اجازه حضور زنان در باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و دستگیری برخی شاهزادگان در راستای بخشی از این اصلاحات اجتماعی و اقتصادی تعبیر می‌شد، اما پس از قتل وحشتناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار نسبتا منتقد سعودی مشخص شد که اصلاحات اصلی آن چیزی نیست که بن‌سلمان و رسانه‌های سعودی عنوان می‌کنند.

شاهزاده اعدام / چه زمانی اصلاحات خونین بن سلمان به پایان می‌رسد؟

اصلاحات سطحی اجتماعی در عربستان، برای ترسیم یک چهره متفاوت از ولیعهد سعودی صورت گرفت تا او از فرصت پیش آمده برای اقدامات خشن خود بهره ببرد. افشای قتل خاشقجی از سوی رسانه‌ها و مقامات ترکیه و فشار افکار عمومی، برنامه بن‌سلمان را حداقل برای چند ماه به تعویق انداخت.


بیشتربخوانید: رمزگشایی از ارتباط عجیب اعدام‌های عربستان و عدم تمدید معافیت نفتی ایران!


سه‌شنبه هفته گذشته، اما بن‌سلمان روند اصلاحات خود را ازسر گرفت. در این روز، منابع رسمی عربستان سعودی از اعدام ۳۷ زندانی به‌صورت جمعی در شهر‌های مختلف عربستان خبر دادند. برخی از این افراد بعد از اعدام به‌صورت وحشیانه به‌صلیب کشیده شدند. افراد اعدام‌شده بعد از اینکه مدت‌ها در زندان‌های عربستان سعودی بودند و اتهامات متعدد و مبهمی نظیر تروریسم و توطئه ضدامنیت ملی و جاسوسی و ترویج تشیع و قتل ضد آن‌ها صادر شده بود، اعدام شدند. خبرگزاری رسمی عربستان افراد اعدام‌شده را مجرمانی توصیف کرد که برخی از آن‌ها اقدامات تروریستی و خطرناک داشتند و گروه‌های تروریستی برای ایجاد فساد در عربستان و ناامن کردن کشور و هرج‌ومرج و ایجاد فتنه مذهبی تاسیس می‌کردند. گفته می‌شود ۳۴ نفر از زندانیان اعدام‌شده فعالان شیعه و اعضای سندیکا‌های حرفه‌ای و روحانیون و تعدادی از جوانان بودند که در دوران نوجوانی خود بازداشت شده بودند. اعدام‌های اخیر در شهر‌های مکه، مدینه، ریاض و همچنین در استان عمدتا سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اقلیت شیعه این کشور، انجام شده است.

دادرسی زیرشکنجه

اما افرادی که در عربستان به اعدام محکوم شدند، چه جرمی مرتکب شده بودند؟ یافتن پاسخ این سوال با توجه به رویه قضایی غیرشفاف و غیرواقعی در عربستان سعودی بسیار مشکل است، با این حال برخی رسانه‌های غربی، جزئیاتی از پرونده این افراد به دست آورده‌اند. به‌عنوان مثال شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرده بر اساس اسناد و مدارکی که به صورت انحصاری در اختیار دارد، روند دادرسی اعدام‌شدگان بسیار ناعادلانه بوده و زیر شکنجه صورت گرفته است.

به گزارش «ایرنا»، سی‌ان‌ان جمعه‌شب نوشت که «اقرارنامه‌های اعدام‌شدگان ساختگی بوده و زیرشکنجه‌های شدید ثبت شده است.» این رسانه آمریکایی ادامه داد: «ریاض مدعی است که اعدام‌شدگان به جرم خود اعتراف کرده‌اند، اما اسناد دادگاهی اعدامی‌ها در شهر «الشرقیه»، «القصیم»، «ریاض»، «عسیر»، «مدینه» و «مکه» نشان می‌دهد که قربانیان به احکام قضایی خود معترض بوده و بار‌ها به دادگاه اعلام کرده‌اند که بخشی از اعتراف‌ها تحت فشار و شکنجه بوده است. یکی از آنان به قاضی پرونده‌اش گفته است که اعترافات او توسط شخص بازجو نوشته شده است و سخنان او نیست. «سی‌ان‌ان» با اشاره به سن کم برخی اعدام‌شدگان در هنگام دستگیری، اعدام‌ها را بسیار ناعادلانه و نامتعارف خوانده است.

سی‌ان‌ان نوشت که «۲۵ متهمی که حکم اعدام آن‌ها اجرا شد، حکم‌شان تنها پس از سه جلسه محاکمه در سال ۲۰۱۶ صادر شده بود و ۱۱ تن از آن‌ها به اتهام واهی «جاسوسی برای ایران» به اعدام محکوم شدند.» این شبکه خبری اعلام کرد: «۱۴ متهم دیگر به تشکیل یک «گروهک تروریستی» در تظاهرات ضددولتی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در شهر شیعه‌نشین العوامیه محکوم شدند.» سی‌ان‌ان افزود: «برخی از این متهمان گفتند جز اثر انگشت اطلاعی از این اعتراف‌نامه‌ها نداشته‌اند و این اعترافات را افرادی که به دست‌شان شکنجه شدند، نوشته‌اند.» این شبکه خبری ادامه داد: «هیچ‌گونه پاسخی به درخواست‌های متعدد از مسئولان عربستانی برای ارائه توضیحی در این موارد دریافت نشده است.»

اعدام به جرم راهپیمایی

بزرگ‌ترین جرم یکی از شیعیانی که هفته گذشته اعدام شد، مشارکت در راهپیمایی حامی بهار عربی بوده است. خبرگزاری رسمی عربستان با اعلام این خبر گفت مسئولان این کشور سر یک مرد سعودی را قطع کرده‌اند که هفت سال قبل زمانی که برای سوار شدن به یک هواپیمایی به سمت ایالات متحده آماده می‌شد، بازداشت شد. به گزارش القدس العربی، خبرگزاری عربستان تاکید کرد که مجتبی السویکت، یکی از ۳۷ فردی بود که در مناطق ریاض، مکه، مدینه، القصیم و عسیر اعدام شده‌اند. در همین حال، روزنامه دیترویت فری‌پرس گزارش داد که السویکت زمانی که در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد، ۱۷ سال داشت و در اوایل تحصیل در دانشگاه غرب میشیگان به سر می‌برد. این روزنامه نوشت مسئولان سعودی مدعی بودند که السویکت در راهپیمایی حمایت از دموکراسی در بهار عربی حضور یافته بود که این امر به بازداشت وی منجر و سپس اتهام «نافرمانی مسلحانه علیه پادشاه» در حق وی مطرح شد. این جوان سعودی پس از آنکه مورد ضرب و جرح شدید در هنگام دوره بازداشتش قرار گرفت، به این اتهام محکوم شد. از بین ۳۷ فردی که بیشترشان از شیعیان بودند، سه‌تن از آن‌ها نوجوان بودند.

رشد اعدام‌ها با آمدن بن‌سلمان

تهاجم همه‌جانبه به یمن فقیرترین کشور منطقه و بروز بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در این کشور به‌تن‌هایی می‌تواند نشان دهد پشت خنده‌های مقابل دوربین محمد بن‌سلمان چه هیولایی نهفته است. با این حال به نظر می‌رسد او علاوه‌بر جنگ، به اعدام نیز علاقه شدیدی دارد. گزارش نهاد‌های حقوق بشری می‌گوید تعداد موارد اعدام در عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور افزایش چشمگیری داشته است. سازمان حقوق بشری «ریپریو» (Reprieve) اواخر سال گذشته میلادی با انتشار گزارشی در ارتباط با عربستان سعودی اعلام کرد، طی هشت ماه اول محمد بن‌سلمان در این مقام موارد اعدام نزدیک به صددر صد افزایش یافته است؛ بنابراین از ژوئن سال ۲۰۱۷ که ولیعهد عربستان سعودی بر سر قدرت آمد تا دسامبر ۲۰۱۸، موارد اعدام از ۶۷ به ۱۳۳ مورد افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری میلادی نیز ۸۰ نفر دیگر در عربستان اعدام شدند تا محمد بن‌سلمان رکورد ۲۱۳ اعدامی را از آن خود کند. همچنین بر اساس این گزارش تعداد افرادی که در این کشور از سال ۲۰۱۴ تاکنون اعدام شده‌اند به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است.

اگر عدد اعلام‌شده سازمان بین‌المللی حقوق بشر از اعدام‌های احتمالی در سال جاری میلادی را نیز به این آمار اضافه کنیم، تعداد قربانیان اصلاحات بن‌سلمان بیش از هزارنفر خواهند شد. سازمان بین‌المللی حقوق بشر در توئیتر اعلام کرد که عربستان درصدد اعدام ۳۰۰ تن در سال جاری است. مایا فوا، سخنگوی این سازمان اعلام کرد: «این یک امر هولناک دیگری از بربریت از سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است. اینکه عربستان معتقد است توانایی رهایی از مجازات‌ها را به دلیل اجرای چنین اعدام‌های غیرقانونی دارد، باید شرکای بین‌المللی را بهت‌زده کند.»

ادامه سکوت آمریکا و اروپا

با وجود گزارش نهاد‌های بین‌المللی همچون عفو بین‌الملل درباره «غیرمنصفانه» بودن بخشی از دادگاه‌های برگزار شده و همچنین گزارش سازمان بین‌المللی حقوق‌بشر درباره تداوم اعدام‌ها در این کشور، متحدان غربی عربستان سعودی حاضر به واکنش قاطع درباره جنایات جدید محمد بن‌سلمان نشده‌اند. عمده واکنش کشور‌های اروپایی تنها محکومیت اعدام ۳۷ شهروند سعودی بوده است. همین مساله نیز باعث شد در آلمان، برخی شهروندان مقابل سفارت سعودی در برلین تجمع کنند و از دولت آلمان بخواهند که عربستان را تحریم کند. دونالد ترامپ که از شرکای نزدیک بن‌سلمان به حساب می‌آید و در ماجرای قتل خاشقجی در برابر هرگونه اقدام علیه ریاض ایستاد و با وتو مانع اعمال فشار بر این کشور شد، حتی حاضر به محکومیت این اعدام‌ها نشد. آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی به شدت انفعالی «از دولت عربستان و تمام دولت‌ها» خواسته تا به حقوق بشر احترام بگذارند. البته این موضع آمریکا قابل پیش‌بینی بود چراکه پیشتر، «نیویورک‌تایمز» گزارش داد که تجاوز‌های صورت‌گرفته در عربستان تاثیری بر حمایت قدرتمند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم حاکم بر این کشور ایجاد نکرده است.

بدون آمریکا ریاض جرات اعدام نداشت

حمایت‌های بی‌پایان آمریکا از محمد بن‌سلمان باعث شده تا او در مسیر توسعه‌طلبی خشونت‌آمیز خود هیچ‌مانعی را پیش رو نبیند. همین مساله نگرانی‌هایی را نیز از تداوم این رویه بن‌سلمان در سطح جهانی به دنبال داشته است. در همین راستا، جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای در واکنش به اعدام ده‌ها شیعه در عربستان اعلام کرد آمریکا پوشش سیاسی و حمایت لازم برای این‌گونه جنایت‌ها را فراهم می‌کند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «سیاست قتل، تخریب و سرکوب ملت‌ها با آهن و آتش، شیوه جنایت نظام سعودی است که برای باقی ماندن در صدر حکومت بر آن تکیه می‌کند.» این بیانیه می‌افزاید: «اگر آمریکا نبود نظام سعودی جرات اینگونه جنایات را نداشت، این آمریکاست که پوشش سیاسی و حمایت لازم (در این اقدامات) را برای نظام سعودی فراهم می‌کند.»

گفت‌وگوی یکی از شهدا با پدرش

پس از اعدام این ۳۷ نفر، یک فایل صوتی که گفته می‌شود آخرین مکالمه یکی از شهدای این جنایت سعودی است، در فضای مجازی منتشر شد. گفته شده این گفتگو پس از صدور حکم اعدام صورت گرفته و در آن شهید «عبدالله هانی آل‌طریف» به پدرش می‌گوید که محکم ایستاده سرنوشتش را به خدا سپرده و تنها ترسش، نگرانی خانواده است. متن این گفتگو را می‌خوانید.

عبدا...: بهشون بگو خدا را شکر از خودم مطمئنم. کار خودم را به خدا سپردم. توکل بر خدا... و نمی‌ترسم؛ هرچه می‌خواهد بشود، بشود. سرنوشت را به خدا سپردیم. تنها چیزی که من را می‌ترساند، نگرانی شماست.

پدر: خدا را شکر خیر است، ان‌شاءالله.

عبدا...: مهم‌ترین چیز این است که شما ضعیف نشوید. خدا را شکر من قوی هستم و ان‌شاءالله سست نخواهم شد.

پدر: ان‌شاءالله که قوی هستی و ان‌شاءالله با هم همراه آل‌بیت محمد (ص) خواهیم بود.

عبدا...: ان‌شاءالله خدا ازت بشنوه. راستی علی ربیع و احمد ربیع هم به شما خیلی سلام می‌رسانند.

پدر: سلامت باشند. تو هم به آن‌ها سلام برسان و به آن‌ها بگو ان‌شاءالله فرج نزدیک است و آنچه خواست خداست اتفاق خواهد افتاد. به‌جز اراده و خواست خدا اتفاقی رخ نخواهد داد.

عبدا...: ان‌شاءالله... پدر تو هم مراقب خودت باش و زیاد فکر نکن.

پدر: خدا را شکر.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.