کمک‌های مالی گروهک تروریستی منافقین به حزب اسلام‌ستیز وکس اسپانیا

فارن پالیسی نوشت حزب راست افراطی وکس اسپانیا بی‌تردید یک حزب اسلام‌ستیز است که بدون کمک‌های مالی گروهک تروریستی منافقین هرگز نمی‌توانست موفق شود.

کمک‌های مالی گروهک تروریستی منافقین به حزب اسلام‌ستیز وکس اسپانیاگزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در تحلیلی نوشت: حزب راست افراطی وکس اسپانیا مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۹ خود را این ماه در شهر کوچک کووادونگا آغاز کرد. به روایت محافظه‌کاران اسپانیا، این شهر محل آغاز رکونکیستا [جنگ‌های طولانی میان مسیحیان اسپانیا و مسلمانان حاکم بر شبه جزیره ایبری] بود.

ایوان اسپینوسا دلوس مونتروس، معاون دبیر روابط بین الملل حزب وکس در یک مصاحبه تلفنی به فارن پالیسی گفت: "آنچه اروپا اکنون هست به لطف اسپانیاست، به لطف مشارکت ما از زمان قرون وسطی تاکنون در جلوگیری از گسترش اسلام است."

اخیرا خاویر اورتگا اسمیت، مرد شماره دو حزب وکس به علت بیان سخنانی حاکی از نفرت درباره مسلمانان، از سوی دادستان اسپانیا بازجویی شد. با توجه به اسلام ستیزی حزب وکس، انتشار گزارش‌هایی در ماه ژانویه درباره کمک مالی یک گروه ایرانی به این حزب، مایه شرمساری آن شد.

بنابر این مطلب، سیاست‌های نژادپرستانه، همجنس گرایانه و جنسیتی حزب وکس قبلا بهانه خوبی به منتقدان و احزاب رقیبش برای حمله به آن داده بود, اما این ادعا که وکس در سال ۲۰۱۳ با کمک مالی یک گروه ایرانی تاسیس شد چیزی بود که کمتر انتظارش می‌رفت. بر اساس اسنادی که به دست روزنامه اسپانیایی ال پائیس رسیده است، در فاصله زمانی دسامبر ۲۰۱۳ که حزب وکس تاسیس شد تا زمان انتخابات پارلمان اروپا در مه ۲۰۱۴, این حزب مبلغ یک میلیون یورو کمک مالی از سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) دریافت کرده بود.

خوآکین خیل، روزنامه نگار روزنامه ال پائیس که اولین بار درباره کمک‌های مالی این گروهک به حزب وکس گزارش داده بود، گفت: "از اولین روز تاسیس این حزب در دسامبر ۲۰۱۳, یعنی از همان روزی که این حزب به عنوان یک حزب سیاسی در وزارت کشور اسپانیا ثبت شد، دریافت کمک [از این گروه] ایرانی را آغاز کرد. این کمک‌های مالی از ده‌ها منبع انفرادی از کشور‌هایی از جمله آمریکا، آلمان، سوئیس، کانادا و ایتالیا و از ۶۰ تا ۳۵ هزار یورو و در کل به مبلغ تقریبا ۹۷۲ هزار یورو بوده است که در فاصله زمانی دسامبر ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴, کمی قبل از انتخابات پارلمان اروپا به حزب وکس پرداخت شده است."

به گفته خیل، ویدال کوادراس، سیاستمدار بازنشسته اسپانیایی، اعلام کرد از دوستانش در سازمان مجاهدین خلق خواسته بود از حامیانشان بخواهند برای آن‌ها پول بفرستند. کوادراس گفت این سازمان (گروهک تروریستی منافقین) کمپین بین‌المللی دریافت کمک مالی برای وکس به راه انداخته بود.

خیل افزود این پول برای تاسیس این حزب بسیار مهم بود و بدون آن حزب وکس تشکیل نمی‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار