بارش‌های اسفند و فروردین ناجی سیستان و بلوچستان

بارندگی‌های سیل آسا در مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان سبب افزایش ۸۰ درصدی منابع آبی و همچنین برطرف شدن موقتی برخی مخاطرات زیست محیطی این استان شده است.

بارش‌های اسفند و فروردین ناجی سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بارندگی‌های سیل آسا در مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان و ورود سیلاب غیرقابل کنترل از سمت افغانستان به شمال استان از اسفند سال گذشته تاکنون گرچه خسارات و مشکلاتی داشت، اما سبب افزایش ۸۰ درصدی منابع آبی و همچنین برطرف شدن موقتی برخی مخاطرات زیست محیطی این استان شده است.

فعالیت سامانه‌های بارشی قوی از ابتدای سال جاری بسیاری از مناطق ایران را فرا گرفت و در چند استان سبب جاری شدن سیلاب و ایجاد خسارات و بروز مشکلات برای تاسیسات زیربنایی و خانه و کاشانه و زمین‌های کشاورزی مردم شد، اما این شرایط برای کم بارش‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان متفاوت بود.

تا قبل از آغاز سال جدید فعالیت سه سامانه بارشی قوی در نقاط مرکزی و جنوبی این استان موجب جاری شدن روان آب در رودخانه‌های فصلی این استان شد.

رودخانه‌هایی که به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جدید به طور کامل خشک شده بودند و به همین دلیل حجم آب سد‌ها و مخازن زیرزمینی این مناطق نیز به شدت کاهش یافته بود و مردم و مسئولان به دنبال راه چاره‌ای برای مقابله با بحران بی آبی در این استان می‌گشتند.

افت ۵ متری سطح آب‌های زیرزمینی سبب شد تا بسیاری از قنوات و چاه‌های این منطقه نیز خشک و یا کم آب شود که این موضوع کشاورزی منطقه را به چالش کشانده بود.

از طرفی قطع آب رودخانه هیرمند از سوی کشور افغانستان سبب شد تا مردم شمال سیستان و بلوچستان نیز با بحران جدی روبرو شوند بطوریکه با خسارت‌های فراوانی که به کشاورزی آنان وارد شد دیگر حتی قدرت تامین علوفه دام خود را هم نداشتند.

خشکی ۱۰۰ درصد تالاب بین المللی هامون در این منطقه نیز علاوه بر از بین رفتن صیادی، کشاورزی و دامداری؛ مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم سیستان ایجاد کرده و سبب شد تا بیش از ۱۶۰ روز از سال گذشته را همراه با هوای آلوده و غبار آلود زندگی کنند.

تا اینکه لطف خداوند شامل حال مردم این استان شد و بارندگی‌های اسفند و فروردین امسال و همچنین ورود سیلاب غیرقابل کنترل از سمت افغانستان در حوضه آبریز رودخانه هیرمند سبب شد تا شمال، مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان از نعمت آب بهره‌مند شوند و زخم قدیمی خشکسالی در این استان کمی التیام یابد.

انتهای پیام/گ

بارش‌ها ناجی سیستان و بلوچستان

برچسب ها: سیلاب ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار