نساجی پیشینه مردمان دیار کویر/ بازار پارچه‌های رومبلی در دستان تولید کنندگان یزدی+ فیلم

صنعت نساجی از دیرباز در استان یزد پررونق بوده و این صنعت پرسابقه و دیرینه یکی از اصیل‌ترین صنعت‌های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، صنعت نساجی از دیرباز در استان یزد پررونق بوده و این صنعت پرسابقه و دیرینه که یکی از اصیل‌ترین صنعت‌های ایرانی است، تولیدات بسیاری را در سراسر جهان اعم از ترمه، پارچه‌های فاخر و دستمال‌های زیبا به یادگار گذاشته است.

بر اساس سنگ نوشته‌های قدیمی که در دهلیز درب اصلی مسجد جامع یزد کشف شده ، در گذشته شغل اکثر مردم این شهر کویری شعر بافی یا مشاغلی مانند نخ ریسی، رنگرزی، تهیه ابریشم و غیره بوده است؛ مشاغلی که در جامعه امروز صنعت نساجی نامیده می‌شود.

در گذشته‌های دور فعالان این صنعت با تولید سجاده، روتختی، پتو، احرامی، شال و روسری، دستمال ابریشمی و پارچه‌های ترمه، زری و مخمل و همچنین دارایی که شیوه رنگرزی آن در ایران منحصر به یزد است، توانسته اند عنوان قطب صنعت نساجی را برای یزد پایه گذاری کنند و هم اکنون در مناطقی از شهر نظیر گرد فرامرز، اربند اباد، مریم آباد، محمود آباد و اکرم آباد صنایع نساجی رواج داشته و هم اکنون نیز ادامه دارد.

نساجی پیشینه مردمان دیار کویر

استان یزد به عنوان قطب نساجی کشور با بیش از دو هزار واحد نساجی فعال توانسته است با اشتغال بیش از بیست و سه هزار نفر (۲۳ درصد از اشتغال استان) و ۱۰درصد از کل سرمایه گذاری‌های صنعتی استان را به خود اختصاص داده است و در ردیف چهارمین استان صنعتی کشور قرار گرفته است.

بازار پارچه‌های رومبلی در دستان تولید کنندگان یزدی

سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: در استان یزد ۱۰۲ واحد تولید پارچه رومبلی فعالیت دارند که با همت هزار نیروی ایرانی و با بهره گیری از علوم روز دنیا، سالانه ۲۱ میلیون مترمربع پارچه رومبلی در استان تولید می‌شود و ۸۰ درصد از سهم بازار کشور متعلق به پارچه‌های رومبلی یزد است و ۲۰ درصد از صادرات نساجی کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: محصولات نساجی یزد بهترین کیفیت و بیشترین تراکم را دارد و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن در بازار است و به کشور‌های روسیه، عراق، عمان و کشور‌های افریقایی صادرات داریم.

نساجی پیشینه مردمان دیار کویر

کلانتر گفت: متاسفانه برخی از خرده فروشان در بازار‌های داخلی پارچه با کیفیت تولید داخل و برند یزد را با نام ترک عرضه می‌کنند که این امر موجب ناراحتی تولید کنندگان می‌شود و هم اکنون بدلیل رکود بازار نیمی از واحد‌های تولید نساجی در استان یزد به صورت نیمه تعطیل درآمده و یا به طور کامل تعطیل شده است.

گم شدن تار و پود ایرانی پشت اسم و رسم مارک‌های خارجی

حامد سلطانی مدیر یکی از کارخانه‌های رومبلی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: ورود پارچه‌های بی کیفیت خارجی به بازار و تمایل مردم برای خرید پارچه‌های خارجی از عمده دلایل رکود این صنعت است.

وی ادامه داد: پارچه‌های رومبلی یزد با بهترین کیفیت در حال تولید است، اما با بی مهری فروشندگان و خریداران این پارچه‌ها در بازار تهران به اسم پارچه ترک به فروش می‌رسد، چون نشان تجاری خارجی بیشتر مورد تقاضای مردم است.

نساجی پیشینه مردمان دیار کویر

محمد اشراقی از فروشندگان پارچه در یزد با اشاره به تولید پارچه رومبلی با کیفیت در تولیدی‌های یزد گفت: مردم بیشتر به دنبال خرید پارچه‌های خارجی هستند، چون بر این باورند که این پارچه‌ها از دوام و تنوع بالا برخوردار است؛ این در حالی است که پارچه‌های تولید یزد با نشان تجاری ترک در بازار شهر‌های بزرگ و با چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسد و خریداران هم متوجه این موضوع نمی‌شوند.

علی حسینی از فروشندگان مبلمان راحتی و سلطنتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: در یک دست مبل سلطنتی ۲۷ متر پارچه استفاده می‌شود که اگر خریدار پارچه رومبلی خارجی انتخاب کند حداقل متری سیصد هزار تومان است، اما اگر پارچه ایرانی با همان کیفیت انتخاب کند متری صد هزار تومان است که در قیمت نهایی مبل پنج میلیون و چهارصد هزار تومان اختلاف قیمت است.

نساجی پیشینه مردمان دیار کویر

براساس امار‌ها ظرفیت تولید پارچه رومبلی در کشور هفتصدهزار متر مربع است که درآمد زایی بیش از سی میلیارد تومان را برای تولید کنندگان دارد و در یک کلام اعتماد و حمایت مردم از کالای با کیفیت ایرانی علاوه بر افزایش تولید این محصول، تضمین اشتغال کارگر ایرانی و روشن شدن چراغ واحد‌های تولیدی را به همراه دارد.

انتهای پیام/ی

گزارش از فائزه شجاعی فر

برچسب ها: اشتغال ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار