یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند/ ضرورت عملیات تهویه هوا در گلخانه‌ها

حقیقت گفت: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب و غرب به کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که هشدار‌ها را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب و غرب کشور خبر داد و گفت: با توجه به آنکه بارش از نوار غربی و شمال غرب به مرکز کشیده می‌شود، از این رو به شلتوک کاران توصیه می‌شود که طی ۲ تا ۳ روز آینده از انجام عملیات انتقال نشا اجتناب کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی، دامداران از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند، ضمن آنکه زنبورداران نواحی شمال غرب و غرب کشور مراقب کندو‌های زنبور عسل خود باشند.

حقیقت در توصیه‌ای به گلخانه داران گفت: با توجه به گرمای هوا به گلخانه داران توصیه می‌شود که عملیات تهویه هوا را مرتب در گلخانه انجام دهند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ماده های ضد سرما اثر چندانی بر جلوگیری از سرمازدگی ندارد


مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به بارش‌های اخیر و شرایط مساعد اقلیمی زمینه برای بروز انواع بیماری و آفات همچون زنگ گندم و سن گندم در مزارع فراهم است، اما با ورود سامانه جدید بارشی به گندمکاران توصیه می‌شود که ظرف چند روز آینده از محلول پاشی و سم پاشی در مزارع اجتناب کنند.

وی میزان بارش در اردیبهشت را نرمال و بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: با توجه به بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید، بخشی از کمبود منابع آب مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است.

حقیقت ادامه داد: اگرچه از دیدگاه هواشناسی بارش در سال زراعی جدید مطلوب بوده، اما از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه بخشی از کمبود منابع آبی و خشکسالی سال زراعی گذشته جبران شده است، اظهار کرد: براساس دیدگاه هواشناسی امسال به سبب بارش‌های مناسب با ترسالی روبرو هستیم که با این وجود بخشی از کمبود منابع آبی کشاورزان در سال‌های گذشته جبران شده است، اما اینکه چه میزان از بارندگی‌های دقیق به منابع آب‌های زیر زمینی نفوذ کرده است، باید مسئولان وزارت نیرو پاسخ دهند.

وی در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر جبران کمبود منابع آب‌های زیر زمینی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی متوالی ۱۱ سال اخیر، بارش نرمال و فراتر از نرمال در یک سال زراعی نمی‌تواند به طور کامل خشکسالی‌های اخیر را مرتفع کند.

انتهای پیام/

شلتوک کاران از عملیات انتقال نشا ظرف چند روز آینده اجتناب کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار