بررسی دلایل نیاز انسان به دستشویی در نیمه شب +روزی چند بار دفع طبیعی است

شرایط خاص درمانی برخی افراد یا مصرف زیاد مایعات پیش از خواب از عوامل به هم زدن نظم خواب محسوب می‌شود که در نتیجه این افراد را وادار می‌کند تا به سمت توالت بدوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بسیاری از افراد هستند که به‌طور معمول نیمه های شب با حسی ناخوشایند از خواب شیرین بیدار می شوند و باید خودشان را به توالت برسانند، اما چرا چنین مشکلی برای افراد پیش می آید و باید نیمه شب از خواب برخیزند و به سمت توالت بدوند؟

این سوالی است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان با جمع آوری مطالبی سعی دارد تا به بررسی دلایل نیاز انسان به دستشویی در نیمه شب بپردازد.

بررسی دلایل نیاز انسان به دستشویی در نیمه شب + روزی چند بار دفع طبیعی است؟!

چرا در نیمه‌های شب برای دستشویی رفتن از خواب بلند می‌شوید؟

انقباضات روده بزرگ که به دلیل وجود اعصاب پیچیده در روده کنترل می‌شوند؛ و مواد زائد را در روده‌ها پیش می‌برند در عین حال تحت تاثیر ساعت درونی بدن هستند؛ و بر اساس این ساعت حرکت روده‌ها کندتر شده و نیاز برای تخلیه مواد زائد بدن در شب کاهش می‌یابد؛ بنابراین بیشتر مردم ضرورتی برای تخلیه روده‌شان در نیمه شب پیدا نمی‌کنند و از طرفی مثانه نیز توانایی آن را دارد که تا حجم مشخصی، پیش از زمان نیاز به رفتن به دستشویی منبسط شود.

به طور معمول، فرد می‌تواند ۶ تا هشت ساعت بدون نیاز به رفتن به دستشویی در خواب باشد.

اما گاهی شرایط خاص درمانی یا مصرف زیاد مایعات پیش از خوابیدن از عوامل به هم زدن این نظم و در نتیجه نیاز به رفتن به دستشویی در نیمه شب هستند.


این مطلب را از دست ندهید: بی‌اختیاری اجابت مزاج در کودکان/ اجابت مزاج چگونه درمان می‌شود؟


چند بار بیدارشدن در شب برای ادرار کردن طبیعی است؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که گاه گاهی از خواب بیدار شده و به دستشویی می‌روید، اما نگران نباشید، اگر حداقل ۲ بار در شب به دستشویی می‌روید به‌احتمال زیاد به بیماری شب ادراری مبتلا هستید که خواب طبیعی شبانه شما را مختل می‌کند و بر عملکرد جسمی وروحی اتان تاثیر می‌گذارد.


این مطلب را از دست ندهید: چه کسانی گرفتار شب ادراری می‌شوند؟


در یک بررسی که بیش از ۴۰ زن در آن شرکت کردند و مشخص شد که بیش از یک سوم آنها به بیماری شب ادراری مبتلا هستند. مصرف دارو‌های ادرار آور ویا نوشیدن مقادیر زیادی مایعات در اواخر شب می‌تواند از دلایل شب ادراری باشد.

اما این مشکل می‌تواند نشانه دیابت و نارسایی قلبی نیز باشد. اگر دیابت دارید کلیه‌های شما قند اضافی بدن را دوباره جذب نمی‌کنند.

در نهایت قند اضافی وارد ادرار می‌شود و در نتیجه میزان ادرار شما زیاد می‌شود.

در اثر نارسایی قلبی نیز مایعات اضافی شب هنگام در کلیه‌ها یتان جمع می‌شود و شما مجبور می‌شوید به سمت دستشویی بروید.

بررسی دلایل نیاز انسان به دستشویی در نیمه شب + روزی چند بار دفع طبیعی است؟!

اگر به‌تازگی عفونت دستگاه ادراری و یا بیماری مثانه داشته اید شب ادراری اتان تشدید می‌شود.

 در این بیماری قسمت عضلانی مثانه به طور غیر ارادی در زمانی که مثانه به نسبت پرشده است، منقبض می‌شود و این باعث می‌شود که هر لحظه مجبور شوید به دستشویی بروید.

این وضعیت بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود تا آقایان اما دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست.

اگر به بیماری شب ادراری مبتلا هستید، نوشیدن مایعات را محدود کنید.

بعد از صرف شام از مواد غذایی تند، الکل وکافئین که محرک هستند و همچنین استفاده از دستمال‌های معطر مخصوص زنان که سبب تحریک مجاری ادراری می‌شوند، بپرهیزید.


این مطلب را از دست ندهید: بیماری وحشتناک در کمین جوانان +مهمترین نشانه‌های التهاب روده


با انجام تمرینات مربوط به عضلات مثانه، عضلات خودرا تقویت کنید و توانایی کنترل ادرار را بالا ببرید.

پس از اینکه همه موارد ذکر شده را رعایت کردید، پزشک شما نیز دارو‌هایی تجویز خواهد کرد که شب هنگام کمتر به دستشویی بروید.

اما مصرف این دارو‌ها عوارض جانبی، چون، تاری دید، خشکی دهان، یبوست و حتی اختلال حواس را به دنبال خواهد داشت.

روزی چند بار دفع طبیعی است؟

اجابت مزاج از سه بار در روز تا سه بار در هفته طبیعی محسوب می‌شود البته به شرط اینکه هر بار خیلی طول نکشد و نیازی به زور زدن بیش از حد و استفاده از وسایل کمکی برای تخلیه مدفوع وجود نداشته باشد.


این مطلب را از دست ندهید: بهترین راه اجابت مزاج/ با این ۷ روش خانگی یبوست خود را درمان کنید


اجابت مزاج باید حداقل روزی یک بار انجام شود. قوام مواد دفعی نیز باید به صورتی باشد که فرد را اذیت نکند یعنی نه آنقدر خشک باشد که مدت دفع را طولانی کند، به فرد فشار بیاورد و ناحیه مقعد را زخم کند و نه آنقدر آبکی باشد که همراه خود مایعات بسیار زیاد و مواد مغذی که از قبل جذب شده اند را دفع کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.