دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

اجرایی شدن ۱۴۰ برنامه از سند نقشه جامع علمی/ بی‌انصافی به عملکرد شورا شایسته نیست

حجت‌الاسلام عاملی گفت: سند نقشه جامع علمی کشور ۲۴۰ برنامه عمل داشته است که حدود ۱۴۰ برنامه آن اجرایی شده است.

بسیج و بسیج اساتید یک سرمایه ارزشمند فرهنگی محسوب می‌شوند/ گام دوم انقلاب بایستی فراتر از مقولات ترویجی در کشور دیده شودبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار رئیس و اعضای بسیج اساتید، ضمن گرامی داشت حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بسیح و بسیج اساتید ظرفیت بزرگی برای کشور در همه زمینه‌هاست و به‌طور قطع برای شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سرمایه ارزشمند فرهنگی محسوب می‌شوند.

وی افزود: با توجه به جایگاه بسیج اساتید در حوزه دانشگاه، از این سازمان انتظار ارائه راهکار‌های کارشناسی و علمی می‌رود که تشکیل اندیشکده‌ها و کانون‌ها براساس ماموریت‌های بسیج اساتید در همین زمینه تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی گفت: نکته کلیدی در مورد نحوه تعامل بسیج با جامعه و نهاد‌های تخصصی در موضعی است که بسیج می‌گیرد.

وی افزود: اثر کلام، از موضع برادری و اخوت اسلامی بسیار کارآمد است و توصیه از این مسیر اثربخشی مطلوب­تری دارد، چنانچه این سازمان تاکنون توانسته جایگاه خود را در این زمینه حفظ کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: دستیابی به اهداف متعالی انقلاب اسلامی جزو اولویت‌هایی است که هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم بسیج اساتید کشور به دنبال آن هستند.

اهمیت اجتماعی شدن سندهای سیاستگذاری پیش از تصویب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گاهی نسبت به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بی انصافی‌هایی می‌شود که شایسته نیست.

وی ادامه داد: سند نقشه جامع علمی کشور ۲۴۰ برنامه عمل داشته است که حدود ۱۴۰ برنامه آن اجرایی شده است، ضمن آنکه تاکید و تایید مقام معظم رهبری روی بسیاری از عملکرد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی افزود: در حدود ۱۰۰۰ کتاب درسی آموزش و پرورش شاخه‌هایی از فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گنجانده شده است که نتیجه تلاش‌های مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد‌های مرتبط با آن است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اجرایی حوزه علم و فرهنگ همگی از مسیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرند.

پرورش سرمایه انسانی، بزرگترین موفقیت جمهوری اسلامی ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بزرگترین موفقیت جمهوری اسلامی پرورش سرمایه انسانی است که در گام دوم مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است.

وی افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه رشد علمی جهان جزو چهار کشور اول دنیاست و یا در المپیاد‌های دانشجویی جزو ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می‌شود نتیجه سیاستگذاری‌هایی است که از مسیر بدنه کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: امروز در حوزه کمیت به جایگاهی رسیده ایم که توجه به کیفیت جزو برنامه‌های پیش رو قرار گرفته است و تا در کمیت به جایگاه فعلی نمی‌رسیدیم نمی‌شد از کیفیت سخن به میان آورد.

وی افزود: این پذیرفته است که بایستی نسبت به کارآمدی هرچه بهتر شورای عالی انقلاب فرهنگی اقداماتی صورت گیرد لکن باید نسبت به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار توجه به نقاط ضعف، قوت‌ها را نیز مطرح کرد و به تقویت امید و توجه به ابعاد مثبت و توفیقات حوزه علم و فرهنگ در میان مردم تاکید کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمام ستاد‌های علم و فن آوری کشور که منشا خدمات بزرگی در حوزه علم و فن آوری شده اند، مصوب شورای عالی هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران، فرهنگستان‌های علوم و خلاصه همه نهادسازی‌ها و ایجاد ظرفیت‌های تقویت کننده علم و فن آوری کشور؛ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که طی ۳۵ سال سیاست‌های راهبردی مهمی را مصوب، حمایت و تقویت کرده است.

ضرورت پرورش جوانان آماده به کار و دارای قابلیت‌های مدیریتی 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در کنار توجه به جوانگرایی که در بیانات مقام معظم رهبری مورد توجه است، اقدام به پرورش جوانان آماده به کار و دارای قابلیت‌های مدیریتی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است که باید برای آن وزن قانونی هم بگذاریم و این مسئله نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی افزود: لازم است بسیاری از دستورات شورای عالی در قالب لایجه در دستور شورای عالی قرار گیرد تا زمینه اجرائی شدن بهتری پیدا کند و بدیهیست که ستاد‌های "علم و فن آوری" و "فرهنگ" مطالعاتی تخصصی لازم را روی طرح و لوایح خواهند داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصوباتی که دارای بار مالی، نیازمند توسعه منابع انسانی و سایر ظرفیت‌های لازم هستند بایستی پیش از تصویب توسط دستگاه‌های مربوطه و نهاد‌های ذی ربط بررسی کارشناسی شوند و با ملاحظات مربوطه در دستور شورای عالی قرار گیرد.

وی افزود: ذی نفعان شورا در برخی از بخش‌های شورای عالی انقلاب فرهگی دیده نشده اند و اجتماعی شدن یک سند سیاستگذاری قبل از تصویب دارای اهمیت بسیاری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: می‌توان از ظرفیت کارشناسی بسیج اساتید برای تامین اقبال جمعی و بازخورد‌های اجتماعی، پیش از قانونی کردن مصوبات شورا اقدام کنیم و با هنجارسازی و گفتمان سازی بدنه اجتماعی را در تحقق اهداف اسناد همراه کنیم.

وی افزود: تشکیل جلسه ستاد مهندسی فرهنگی از اولین اقدامات بنده در حوزه فرهنگ بوده است که انشاءالله با تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین نمایندگان شورای عالی در ستاد مهندسی فرهنگی، جلسات آن به صورت منظم تشکیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: اندیشکده‌ها و کانون‌های بسیج اساتید به عنوان بدنه کارشناسی مورد اعتماد می‌تواند ظرفیت قابل توجهی در جهت پیشبرد اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بند‌های گام دوم انقلاب اسلامی گفت: گام دوم انقلاب اسلامی بایستی فراتر از مقولات ترویجی در کشور دیده شود و تحقق آن باید با ماهیتی نهادینه و کیفی دنبال شود.

وی افزود: در این مسیر باید ابتدا به سازوکار‌های اقتصادی توجه داشته باشیم تا بتوانیم به نهادینه سازی فرهنگی اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی افزود: در مقوله قدرت نرم نیز باید فعالانه اقدام کنیم، چنانچه فضای مجازی محل عرض اندام ابرقدرت هاست و سازمان بسیج بایستی در این فضا عملکرد فعالانه‌ای داشته باشد.

وی افزود: لازم است در کنار واکنش به اقدامات قدرت نرم دشمن، نسبت به افزایش ظرفیت‌های کنش گرانه نرم جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام کرد.

همچنین در این دیدار مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن تبریک انتصاب دکتر عاملی به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آئین نامه تشکیل سازمان بسیج اساتید کشور در جلسه ۴۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و عموم اعضای آن از دانشگاهیان هستند.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی سازمان بسیج اساتید کشور توجه به حوزه‌های علمی و آموزشی پژوهشی کشور است که با نظر به حل مسائل کشور در سطوح منطقه‌ای و ملی تلاش داشته تا به ارائه راه حل در زمینه موضوعات مهم در تراز ملی و در حوزه حاکمیتی اقدام کند.

زارعی با اشاره به آئین نامه ارتقا و ترفیع اساتید دانشگاهی ادامه داد: در حال طراحی نظام پیشنهادی جهت اصلاح فرآیند‌های ارتقا و ترفیع اساتید دانشگاهی هستیم.

علوم انسانی در مسیر اسلامی شدن است

وی افزود: معتقدیم علوم انسانی در مسیر اسلامی شدن است و بایستی با شناخت ظرفیت‌های موجود اقدام به شکل دهی پارادایم مسلطی در طراحی نظام واره‌های آن کنیم.

زارعی ادامه داد: طی بازخوردی که از مجموع آرای اعضای بسیج اساتید کشور به دست آمده است تمرکز بر اجرایی سازی اهداف این شورا مورد انتظار بوده است تا از اقدامات صرفا اداری و محافظه کارانه رایج ممانعت شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از اسناد بالادستی کشور به خوبی اجرایی نشده است و توجه به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه علم و فرهنگ کشور این حوزه بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: اندیشکده‌ها و گروه‌های حل مسئله بایستی در ساختار علمی کشور مورد توجه جدی قرار گیرند و از ظرفیت آن‌ها در حل مسائل موجود بهره گیری شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از ساختار‌های موجود در نظام ارتقا اساتید مانع از حل مسائل کاربردی کشور می­‌شود که شایسته است با تشکیل و گسترش گروه‌های حل مسئله در کشور به راه حل‌های اجرایی دست یافت.

زارعی افزود: بسیج اساتید در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به مقوله جنگ نرم داشته است و اعلام آمادگی می‌کنیم ظرفیت‌های موجود خود را در اختیار برنامه‌های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار