در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

۱۵۰ مورد در بیانیه گام دوم انقلاب، منطبق بر قرآن است/ جامعه سعودى نمونه یک جامعه ترسو است/ تحریم آمریکا، مدیریت بعضی مسئولین و حرص برخی مردم مثلث تشدید فشار‌ها

گفت و گوی ویژه خبری امشب یکشنبه ۱۵ اردیبهشت با موضوع تحلیل تطبیق زندگى امروز با تعالیم قرآنى برگزار شد.


برای ۱۵۰ مورد در بیانیه گام دوم انقلاب، آیه قرآن داریم/ جامعه سعودى نمونه بارز یک جامعه ترسو استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در گفتگوی ویژه خبری يكشنبه ١٥ ارديبهشت، حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتى رئيس ستاد اقامه نماز كشور، به بررسى و تحليل تطبيق زندگى امروز با تعاليم قرآنى پرداختند.

در ابتداى برنامه، حجت الاسلام  قرائتى با اشاره به انجام واجبات و فراموشى آن‌ها، اظهار کرد: از اوایل انقلاب واجباتى را که به فراموشى سپرده شده بود  جست و جو کردم و ٢٠ مورد آن را که شامل نماز، زکات و... بود را به آیت الله خامنه اى طى نامه اى اطلاع دادم و ایشان فرمودند: خودتان دنبال کنید.

وى ادامه داد: تدبر در قرآن یکى از واجبات است، خداوند براى مستحبات توبیخ نمى کند، اما باید بدانیم که رعایت و اجرا واجبات از اهمیت بالایى برخوردار است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه قرآن به بخش هاى متفاوتى تقسیم مى شود، خاطرنشان کرد: امروزه قرآن را درگیر تشریفاتى مانند کاشى کارى، منبت کارى و... کردیم، اما باید به بطن قرآن مراجعه کنیم زیرا قرآن از بخش هاى متفاوتى برخوردار است.

حجت الاسلام  قرائتى اضافه کرد: بخش هاى متفاوت قرآن در دانشگاه هاى ما به خوبى آموزش داده نمى شود و این قرآن را باید با توجه به رشته مربوطه توضیح دهیم.

وى تصریح کرد: ما ٣٥٠ رقم نماز مستحب داریم که نماز امام زمان، لیله دفن و... شامل آن مى شود، و لازم است که تدبر در قرآن را انجام دهیم که متاسفانه این تدبر جدى گرفته نشده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تکمیل سخن خود، یادآور شد: من برای بعضى از دانشگاه‌ها جهت آشنایى و انس بیشتر با قرآن، تفاسیرى نوشته ام، براى مثال ٢٦٠٠ نکته در قرآن را براى دانشکده حقوق مکتوب کردم، مردم باید بدانند که قرآن محجور شده و مزه ى قرآن را به جز افراد نادر  نچشیدیم  و نچشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتى با اشاره به عوامل سقوط جامعه، عنوان کرد: جامعه ترسو سقوط مى کند، جامعه سعودى نمونه بارز یک جامعه ترسو است، شیرش را مى دوشند و اسم گاو روى آن مى گذارند.

وى اظهار کرد: جهل، غفلت از خدا، غفلت از رسالت و... عوامل سقوط یک جامعه هستند، اگر آیات قرآن را عمیقا درک کنیم به جنبه هاى دیگر آن پى مى بریم، و همچنین بنده ٨٢ نکته از آیأت سوره کوثر دریافت کردم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه بسیارى از سیلى‌ها به دلیل بى اعتنایى به قرآن است، خاطرنشان کرد: بعضى از سیلى هایى که مى خوریم، به دلیل بى اعتنایى به قرآن است در بسیارى از سخنرانى منبرها، تنها چیزى که یافت نمى شود تدبر قرآن است که بابد به آن توجه بسیار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتى با تاکید بر اینکه بت پرست شده ایم، افزود: دختران و پسران هنگام ازدواج دلایلى همچون مدرک تحصیلى، ماشین، خانه، مرقعیت اجتماعى و... را مطرح مى کنند، مشکل این است که ما بت پرست شدیم و در آن ماندیم زیرا تفسیر قرآن و اسلام از مبحث مهم ازدواج نوع دیگرى است.

قرائتی در خصوص کاربرد قرآن در شهرسازی اینگونه گفت: در قرآن اشاره شده پدر و مادر اگر پیر شد باید نزد خودت پیر شود. این پیام به درد شهرداری میخورد، که باید به ازای هر ۱۰ واحد آپارتمان ۲ واحد سوییت ساخته شود در کنار آنها، که اگر کسی پدر و مادر پیری دارد، آن‌ها را در آن سوییت در کنار خود نگه دارد.

وی ادامه داد: قرآن پر از رمز‌هایی است که ما آن‌ها را نفهمیدیم. خدا به پیامبر می‌گوید اگر می‌خواهی سخنرانی کنی، باید از قرآن سخنرانی کنی و پایه اصلی صحبت هایت را باید از قرآن قرار دهی. البته این اشاره به قرآن و اهل بیت دارد، زیرا این دو، دو جزء جدا ناپذیر از همدیگر هستند.

قرائتی در خصوص کاربرد‌های دیگر قرآن و نتایج آن گفت: قرآن در برخی موارد ما را به ترساندن دشمن سفارش کرده است، اگر امام خمینی به شاپور بختیار نمی‌گفت من تو دهن این دولت می‌زنم، او فرار نمی‌کرد. اگر مقام معظم رهبری به عربستان نمی‌گفت: اگر جنازه‌های شهدای منا را به ما ندهند برخورد سختی با آن‌ها می‌کنیم، آن‌ها به این زودی‌ها جنازه‌ها را به ما بر نمی‌گرداندند. قرآن در ساده‌ترین کلمات خود حرف‌های زیادی به باسوادترین مردم دنیا گفته است.

وی در خصوص بیانیه گام دوم که رهبر انقلاب در چهل سالگی انقلاب اسلامی آن را تدوین و منتشر کردند و ارتباط آن با قرآن گفت: من تقریبا دو سه بار این نامه را خواندم و خیلی فکر کردم که ایشان چقدر مطالعه داشتند که این نامه را نوشتند و به این نتیجه رسیدم که در خصوص اکثریت قریب به اتفاق بخش‌های نامه، آیه داریم. در نهایت تفسیر قرآنی برای آن نوشتم که بخش‌هایی که در این نامه ذکر شده بود و مبانی قرآنی داشت را استخراج کردم.

قرائتی ادامه داد: مثلا در بخشی می‌گویند، کار‌ها را به نسل نو بسپاریم یا می‌گویند ما حتی به صدام و آمریکا یک گلوله هم پرتاب نکردیم یا در جایی دیگر می‌فرمایند ما از شعار‌های خود دست بر نداشتیم و موارد دیگر که نزدیک به ۱۵۰ مورد می‌شود را لیست کردم و یک تفسیر قرآنی برای آن نوشتم.

وی در خصوص رویکرد مردم نسبت به برخی حرف‌ها اشاره کرد: در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که برخی افراد، اگر سند قرآنی در خصوص مطلبی آورده نشود، قبول کردن آن مطلب برایشان سخت است و آن را قبول نمی‌کنند.

قرائتی در خصوص استفاده ائمه از قرآن در سخنرانی‌های خود عنوان کرد: امام رضا (ع) فرمود اگر حرفی از ما شنیدید به دنبال مدرک قرآنی آن باشید.
وی با استناد به آیات قرآن در خصوص صحبت کردن، این را افزود: قرآن این را به ما گفته که برای صحبت کردن، منطقی، رسا، نرم و به زبان عام حرف بزن.
قرائتی در خصوص تفاسیر قرآن ذکر کرد: نقل قولی از علامه طباطبایی وجود دارد که گفته تفسیر قرآن باید هر دو سال و با توجه به نیاز‌ها و شرایط جامعه عوض بشود که متاسفانه تاکنون چنین نبوده است، زیرا قرآن گفته من بیانی برای مردم هستم.

وی در این خصوص ادامه داد: تفسیر قرآن باید به گونه‌ای باشد که عوام آن را بفهمند و خواص آن را بپسندند. مانند مادری که غذا‌های مختلف را می‌خورد، ولی به فرزند خود شیر می‌دهد. البته آیات و روایاتی وجود دارد که عوام آن را متوجه نمی‌شوند، ولی این تعداد کم هستند.

قرائتی افزود: برخی می‌گویند قرآن مختص اهل بیت است. اهل بیت مانند غواص در دریای قرآن هستند. غواص چیز‌هایی از دریا بیرون می‌کشد که مردم عادی نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند.

وی در خصوص اهمیت دادن به قرآن و فهمیدن آن اینگونه توضیح داد: قرآن در جایی گفته حتی اگر در میدان جنگ، مشرکی فرصت مطالعه خواست به او فرصت بدهید که در قرآن تحقیق کند و حرف خدا را بشنود. قرآن گفته در حالت مست به نماز نروید، چون باید بشنوید و بفهمید چه میگویید، این کافر هم می‌شنود و می‌فهمد قرآن چه می‌گوید و به اندازه خودش از آن برداشت می‌کند.

قرائتی مجددا با رجوع به بیانیه گام دوم و وجوهات مشترک آن به مواردی، چون کمک به مظلومین، تعریف از مسیحی‌ها و یهودی‌ها در آن، عدالت حتی نسبت به دشمن، شجاع بودن، نخوردن فریب لبخند‌های دشمن، فرصت به نسل نو و همکاری آن‌ها با یکدیگر در خصوص مدیریت کشور، تحریم اقتصادی، ناکامی دشمن، همراهی ما با خدا در مقابل دشمنان و شکست آنان اشاره کرد.

وی در خصوص عملکرد مردم و مسئولین در این شرایط اقتصادی با استناد به آیات و روایات قرآنی اینگونه توضیحاتی را ارائه داد: در قرآن موارد بسیاری در خصوص کمک به دیگران داریم که به اسامی انفاق، کفاره، خمس، زکات، صدقه، اعطا و ایتا در قالب‌های مختلف ذکر شده است و تا وقتی نیازمند وجود داشته باشد باید این کار‌ها با تمام توان و دارایی انجام بشود. گاهی وقت‌ها دیگر پولی برای انفاق نداریم که باید در این مواقع از دیگران پول جمع کنیم و به نیازمندان کمک کنیم. در برخی موارد هم باید جهاد با اموال صورت بگیرد و در خصوص کشش‌های منفی که ما را از این کار منع می‌کنند، مقاومت نشان بدهیم که این کار به مثال جهاد با مال است.

قرائتی در پایان این را اضافه کرد: بعضی وقت‌ها برخی افراد با طمعی که انجام می‌دهند، برخی کالا‌ها را بیش از نیاز خود تهیه می‌کنند و حرص زیاد باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. تحریم آمریکا، مدیریت بعضی مسئولین و حرص برخی مردم فشار‌ها را بر مردم بیشتر کرده است که اگر این مثلث مدیریت شود فشار کمتری در مشکلات اخیر به مردم وارد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار