سیر صعودی هزینه‌های نظامی در جهان در پی ورود کشور‌های مختلف به عرصه رقابت در قدرت

موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی «استکهلم» در گزارشی اعلام کرد هزینه‌های نظامی جهان طی یک دهه آینده با ورود کشور‌های مختلف به عرصه رقابت افزایش خواهد یافت.

افزایش هزینه‌های نظامی جهان در یک دهه آینده در پی ورود کشور‌ها به عرصه رقابتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی «استکهلم» با انتشار گزارشی اعلام کرد هزینه‌های نظامی جهان طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته و علت آن وارد شدن کشور‌های مختلف جهان به عرصه رقابت در قدرت است و این روند طی یک دهه آینده نیز سیر صعودی خواهد داشت.

بر این اساس، هزینه‌های نظامی کشور‌های مختلف جهان در سال ۲۰۱۸ با ۲.۶ درصد افزایش معادل ۱.۸ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۷ رسید. به عبارت دیگر هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۸ به ازای هر شخص ۲۳۹ دلار محاسبه شده است.

شصت درصد از هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۸، متعلق به پنج کشور آمریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه است. در آمریکا که بزرگترین بودجه نظامی جهان را از آن خود کرده است هزینه‌های نظامی با رشد ۴.۶ درصدی به ۶۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ شاهد چنین رشدی هستیم.

این در حالی است که طبق گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، روسیه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ تاکنون از میان ۵ کشور اصلی با بالاترین هزینه‌های نظامی خارج شده است. روسیه در حال حاضر، با ۶۱.۴ میلیارد دلار، ششمین کشوری است که هزینه‌های نظامی بالایی دارد. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷، ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

هزینه‌های نظامی چین در سال ۲۰۱۸ با ۵ درصد رشد به ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است. اما کارشناسان آمریکایی ادعا می‌کنند به رغم افزایش دو برابری هزینه‌های نظامی پنتاگون در برابر کرملین و پکن، چین همچنان کشوری است که باعث برهم زدن تعادل قدرت در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است.

به عقیده کارشناسان حوزه نظامی، آمریکا به دلیل مواجهه با رقبای خود در عرصه قدرت نظامی، تحت فشار است. زیرا مقامات واشنگتن بر این باورند که رقبایشان از نظر نظامی و دفاعی در حال رشد هستند و باید برای مقابله با آن‌ها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند تا جایگاه خود را در عرصه بین المللی حفظ کنند. گذشته از روسیه، چین و تا حدی کره شمالی، از جمله کشور‌هایی هستند که آمریکا در حال رقابت با آن هاست.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش بودجه و هزینه‌های نظامی آمریکا طی ۱۰ سال گذشته، سایر کشور‌ها را به عرصه رقابتی وارد کرده است و این روند تا ۱۰ سال آینده نیز شدت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار