چین ادعا‌ها درباره معامله واشنگتن و پکن بر سر ایران را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن حمایت مجدد از برجام، ادعا‌ها مبنی بر معامله‌های مخفیانه پکن با واشنگتن و تعهد چین به کاهش واردات نفت از ایران را تکذیب کرد.

چین ادعا‌ها مبنی بر معامله واشنگتن و پکن بر سر ایران را تکذیب کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری، ضمن حمایت مجدد از برجام، ادعا‌ها مبنی بر معامله‌های مخفیانه پکن با واشنگتن و تعهد چین به کاهش واردات نفت از ایران را تکذیب کرد.

یکی از خبرنگاران از گنگ شوانگ پرسید: شنیده ام هرگونه توافق تجاری میان چین و آمریکا شامل بند‌های مخفیانه‌ای خواهد بود که پکن را به کاهش صادرات نفت از ایران متعهد می‌کند. آیا می‌توانید وجود یا عدم وجود چنین توافقی را تأیید کنید؟

دومین پرسش این خبرنگار هم درباره واکنش چین به اقدام آمریکا در اعزام ناو هواپیمابر به (منطقه) بود و اینکه «آیا چین می‌داند در صورت همکاری پکن با واشنگتن در تحریم تجاری ایران، این کشور ممکن است همانند آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی خارج شود؟»

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ گفت: در رابطه با پرسش دوم، ما نیز گزارش‌هایی را در این زمینه دریافت کرده ایم. چین از حل اختلافات از طریق گفتگو و رایزنی بر اساس احترام متقابل حمایت می‌کند. ما امیدواریم قدرت‌های بزرگ به صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه کمک و از هرگونه اقداماتی که به تشدید تنش‌ها در این منطقه منجر شود، خودداری کنند.

درخصوص برجام، توافق چندجانبه‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است؛ این توافق باید به طور کامل و مؤثر اجرا شود، زیرا در نظام بین المللی منع اشاعه هسته‌ای و صلح و ثبات خاورمیانه نقشی حیاتی دارد. چین اجرای متعهدانه برجام توسط ایران را ارج می‌نهد. او همچنین با اشاره به منافع کلی و همچنین اهداف بلندمدت برجام، افزود: چین امیدوار است طرف‌های برجام به طور مشترک به این توافق که با منافع جامعه بین الملل همخوانی دارد، پایبند باقی بمانند.

گنگ شوانگ همچنین درباره پرسش نخست این خبرنگار مبنی بر معامله پنهانی میان چین با آمریکا درباره کاهش واردات نفت از ایران، گفت: نمی‌دانم منبع اطلاعاتی شما چیست. از وجود چنین بند‌هایی اطلاع ندارم.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آسیا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار