سد وشمگیر نیازمند علا‌ج‌بخشی است/مسیر‌ها برای عبور سیلاب‌های احتمالی مسدود نشود‌

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: سد وشمگیر با گذشت حدود ۵۰ سال از عمر آن نیاز به علاج بخشی دارد که تسریع در آن با تخصیص اعتبارات کافی شامل افزایش حجم مخزن و تعمیرات اساسی می‌تواند بخشی از سیلاب گرگانرود را مدیریت کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی نظری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیلاب اخیر نشان داد تکمیل سد‌های نرماب در مینودشت، چایلی در مراوه‌تپه و آقدکش در آق‌قلا نقش مهمی در ذخیره‌سازی آب و البته تعدیل سیلاب دارند.

وی افزود: تکمیل مطالعات، اخذ مجوز‌ها و آغاز عملیات سد‌های قره‌چای در رامیان و شصت‌کلاته در گرگان نیز در مدیریت سیلاب اهمیت دارند ولازم است ظرفیت مدیریت سیلاب نیز در این سد‌ها لحاظ شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: سد وشمگیر با گذشت حدود ۵۰ سال از عمر آن نیاز به علاج بخشی دارد که تسریع در آن با تخصیص اعتبارات کافی شامل افزایش حجم مخزن و تعمیرات اساسی دریچه‌های پایاب سد در اولویت نخست و ایستگاه‌های پمپاژ، شبکه‌ها و زهکش‌ها در اولویت بعدی می‌تواند بخشی از سیلاب رودخانه گرگانرود را مدیریت کند.

وی ادامه داد: لازم است مسیر‌های انحراف سیلاب که در سیل اخیر ایجاد شده‌اند، تثبیت و تملک شده و برای سیلاب‌های احتمالی بعدی محفوظ مانده و نگهداری شوند.

نظری گفت: در مکان‌هایی از جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی و راه آهن که در سیلاب اخیر برای عبور سیلاب تخریب شده، لازم است با رعایت ضوابط، پل طراحی شده و از انسداد آن‌ها خودداری شود تا مسیر عبور سیلاب‌های احتمالی همواره باز بماند.

وی با تاکید بر لایروبی مداوم بالادست، مقطع و پایین دست پل‌ها توسط مالکان و متولیان آن‌ها از جمله راه و شهرسازی، راه آهن، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، جهاد کشاورزی و بخش خصوصی که مالک پل‌ها هستند، اظهار داشت: این عملیات از تشدید خسارت‌های سیل جلوگیری می‌کند، زیرا همانطور که در سیلاب اخیر دیدیم حجم زیادی از رسوبات در اطراف پل‌ها باقی مانده بود و حجم آب‌گذری را به شدت کاهش داد.

انتهای پیام/پ

هدایت سرریز سد وشمگیر به دریاچه شور

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.