یک پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد نهادی مستقل برای تشکیل خانواده/ازدواج سفید چیزی جز بهره‌ وری جنسی نیست

حجت‌الاسلام‌ جوانشیرگفت:در ازدواج سفید صرفا یک بهره‌ وری جنسی رخ می‌دهد و مشکلات روحی و روانی زیادی برای طرفین به بار خواهد آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس جوانشیر، مسئول انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی المصطفی (ص) با اشاره به برخی مشکلات در ازدواج با تأکید بر لزوم آمادگی‌های پیش از ازدواج گفت: آمادگی‌های پیش از ازدواج در چهار حوزه روان‌شناختی، شناختی، شخصیتی و آمادگی‌های جسمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.


وی با اشاره به اهمیت آمادگی‌های روان‌شناختی قبل از ازدواج برای دختر و پسر، بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین پایه‌های دوام رابطه وجود اعتماد بین دختر و پسر است که باید پیش از ازدواج شکل بگیرد، لذا با شک و سوءظن ارتباط متقابل به ثمر نمی‌رسد.


این محقق با بیان این‌که دختر و پسر باید دارای اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال عاطفی باشند و وابستگی بیش از حد به خانواده‌های خود نداشته باشند، ادامه داد: دختر و پسر باید قبل از ازدواج نسبت به یک‌دیگر وفادار و متعهد باشند و هر عملی که وفاداری آن‌ها را خدشه‌دار می‌کند مانند خیانت و قهر‌های طولانی مدت انجام ندهند.


این پژوهشگر روانشناسی دینی با اشاره به این‌که هماهنگی‌های بین فردی، همدلی و خودمهارگری «کنترل خود» از آمادگی‌های شخصیتی پیش از ازدواج است، اظهار کرد: دختر و پسر پیش از ازدوج باید تفکر مثبت از جسم خود داشته باشد و اگر نقص جسمی و جنسی قابل‌توجهی دارد با همسر خود در میان بگذارد.


جوانشیر بیان کرد: دختر و پسر قبل از ازدواج باید تحریکاتی مانند ذهن‌خوانی، پیش‌گویی منفی، فاجعه‌سازی به گونه‌ای که مسائل جزئی را بزرگ جلوه می‌دهند از خود دور کنند و از سبک‌های تفکر صحیح مانند حمل بر صحت کردن استفاده کنند.


این روانشناس در ارتباط با نقش خانواده در ازدواج جوانان گفت: خانواده باید آمادگی‌های لازم را برای ازدواج در دختر و پسر ایجاد کنند و اصطلاحات مرتبط با مهارت‌های زندگی را به آن‌‎ها ارائه دهند لذا می‌توانند نقش تعدیل‌کننده احساسات را به‌عهده بگیرند تا دختر و پسر انتخاب صحیح و منطقی داشته باشند.


وی با اشاره به این‌که والدین باید بعد از ازدواج نقش حمایتی را ایفا کنند، تأکید کرد: نقش خانواده بعد از ازدواج دختر و پسر باید به صورت غیرمستقیم و با درخواست از سمت دختر و پسر انجام شود در غیر این حالت دخالت محسوب می‌‎شود.

پژوهشگر خانواده‌درمانی، در مورد دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج بیان کرد: آمار بالای طلاق، ترس و دلهره جوانان امید به زندگی موفق را در آن‌ها کم‌رنگ‌تر کرده‌است لذا ازدواج‌های ناموفق باعث ایجاد سوءظن و عدم اعتماد به جنس مخالف در جوانان می‌شود.

جوانشیر افزود: راهکار رفع این مشکل در تعیین ملاک‌های انتخاب همسر از سمت دختر و پسر است لذا دختر و پسر باید ملاک‍‌های یک زندگی موفق را بر اساس مبانی دین اسلام که مبتنی بر عقل و وحی است انتخاب کنند و ملاک‌هایی مانند بزرگ‌نمایی امور مالی، تحصیلات بالا و اشتغالات خاص را که نقش سازنده‌ای در زندگی موفق ندارد، کم‌رنگ‌تر کنند.


وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر «القناعة کنز لا یفنی» یعنی قناعت گنجی بی‌پایان است؛ بیان کرد: با قناعت ازدواج بدون هزینه‌های سنگین امکان‌پذیر می‌شود به شرط آن‌که دختر و پسر انتظارات و توقعات خود را در حد توان مالی خود کم کنند و با حداقل هزینه زندگی خود را آغاز کنند.


این محقق با تأکید بر این‌که پرداخت اقساط وام‌های ازدواج برای جوانان مشکل‌ساز است، گفت: دولت در زمینه ازدواج جوانان عهده‌دار مسئولیت سنگینی است و باید در این موضوع سنگ‌تمام بگذارد و با تسهیلات مختلف مانند وام‌های بلاعوض و اشتغال‌زایی و حمایت‌های مختلف زمینه اقتصادی را فراهم و جوانان را به سمت ازدواج تشویق کنند.


وی با اشاره به این‌که دولت باید برای ازدواج جوانان وام‌‎هایی با اقساط کم مانند وام‌های بنیاد شهید را به خانواده‌ها بدهد، افزود: دولت می‌تواند اولویت جذب نیرو در نهاد‌های دولتی را برای افراد متاهل در نظر بگیرد و هم‌چنین تخفیف‌هایی را در موضوع سربازی آقایان اعمال کند.


جوانشیر با اشاره به این‌که باید در موضوع خانواده یک نهاد مستقل تشکیل شود، ادامه داد: امروزه در فضای مجازی واسطه‌گری‌های مختلفی برای ازدواج جوانان صورت می‌گیرد که مدیریت‌نشده و نادرست است لذا باید یک نهاد مستقل تشکیل شود و شناخت دقیق دختر و پسر از طریق مصاحبه و تست‌های شخصیتی مختلف انجام شود گزینه‌های مناسب را به یک‌دیگر معرفی کنند و پس از آشنایی ازدواج صورت بگیرد و در این صورت آمار طلاق کاهش پیدا می‌کند.


وی با یادآوری این‌که فرهنگ‌سازی لازم برای واسطه‌گری در امر ازدواج صورت نگرفته است، ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملی جوانان، مرکز مطالعات امور زنان، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و ارگان و نهاد‌های دیگر می‌توانند این فعالیت را برای مخاطبان زیرمجموعه خود انجام دهند، اما به علت ترس از برچسب نادرست زدن بر روی اسم سازمان یا نهادی که این کار را انجام می‌دهد، به موضوع معرفی دختر و پسر برای امر ازدواج ورود پیدا نکردند.


این محقق در پایان با اشاره به ازدواج سفید که در جوانان رواج پیدا کرده است، گفت: ازدواج سفید به دلیل نبود وفاداری و تعهد بین دو طرف تداوم پیدا نخواهد کرد، زیرا سیستم خانواده تشکیل نمی‌شود لذا قواعد و قوانین حاکم بر بنیان خانواده شکل نمی‌گیرد و صرفا یک بهره‌بری جنسی رخ می‌دهد و مفاهیم عاطفی و معنوی و رشد و تعالی در ازدواج سفید اتفاق نمی‌افتد و مشکلات روحی و روانی زیادی برای طرفین به بار خواهد آورد.
انتهای پیام/ش

لزوم ایجاد نهادی مستقل برای ازدواج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.