گزارش/

راهکاری برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو و مسکن/ آیا مالیات به سرمایه های سرگردان تعلق می گیرد؟

یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی غیرمولد و هدایت نقدینگی به بخش تولید، اخذ مالیات از سود سرمایه است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات بر سود سرمایه (capital gains tax) گونه‌ای از مالیات بر عواید سرمایه‌ای است، که با هدف کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد و موازی بخش تولید، اخذ می‌شود.

با توجه به اینکه بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد، تقسیم می‌شود، اغلب دولت‌ها سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این امر کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی تولید بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی اخذ مالیات، به ویژه مالیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از مابه التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن، قیمت خودرو و... توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود، بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در  بازار‌های موازی کاهش می‌یابد.

در حوزه خودرو که یکی از سودآورترین بازار‌های موازی است این نوع مالیات در شکل مالیات بر خودرو دوم و بیشتر جهت کنترل سوداگری و نیز جلوگیری از شکست بازار سال‌هاست که در بسیاری از کشور‌ها اخذ می‌شود.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی اجرای طرح مالیات بر بازار مسکن/ آیا مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت‌های مسکن را می‌شکند؟ 


به عقیده فعالان صنعت خودرو، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب خودرو سبب شده تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد و این موضوع خیلی راحت به وسیله اخذ مالیات می تواند بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کند.

تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، قانون مالیات بر معاملات مکرر خودرو و همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو، سه مسیری است که از دید کارشناسان، به واسطه آن‌ها امکان کاستن از تقاضای کاذب و حذف دلالی از بازار خودرو وجود دارد. البته در حال حاضر از مشتریان مالیات اخذ می‌شود، اما حرف کارشناسان این است که تعداد و مقدار آن بیشتر شود تا میل به خرید در این بازار  (از سمت دلالان و سفته‌بازان) کاهش یابد.


بیشتر بخوانید: حرکت لاک‌پشتی ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک/ پیش‌نیاز تعدیل قیمت خودرو در بازار چیست؟


در این بین، تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، موضوعی است که اگر اجرایی شود، به نوبه خود می‌تواند در کنترل فروش موثر واقع شود. با تدوین این قانون، از مشتریانی که مالک خودرو هستند و قصد دارند خودروی دیگری را خریداری کنند، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، بنابراین این موضوع شاید بتواند انگیزه خرید را کاهش دهد.

ساماندهی بازار خودرو با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT

یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، در خصوص مالیات بر عایدی خودرو گفت: در بازار فعلی خودرو به دلیل تفاوت قیمتی کاذب موجود بین کارخانه و بازار، سودجویانی هستند که با هدف کسب درآمد اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت‌ها شده و جیب این دلالان را پر می کند. همچنین این فرآیند مصرف کننده نهایی خودرو را نیز سردرگم کرده است.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با اینکه اینکه مالیات بر عایدی سرمایه طی سال های گذشته مورد بحث مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد. در این طرح  وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه کد ملی و مشخصات خریداران خودرو به سازمان امور مالیاتی، آن دسته از افرادی که بیش از یک خودرو خریداری کرده اند شناسایی و آنها را مجبور به پرداخت مالیات از محل کسب درآمد می کند.

وی افزود: با اجرای این طرح دست بسیاری از سودجویانی که برای کسب سود و درآمد‌های کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورده اند کوتاه و مصرف کنندگان واقعی خودرو وارد بازار می شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه، خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به راحتی می‌تواند از سوداگری در بازار خودرو جلوگیری کند چرا که خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند و از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار خودرو جلوگیری می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هجوم سودجویان به بازار خودرو دلیل بسیاری از افزایش قیمت‌ هاست، بنابراین اخذ مالیات از دلالان، هم به بازار  و هم به مصرف کننده واقعی کمک می کند.

حسینی کیا اظهار کرد: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در سال رونق تولید با کاهش ریسک قیمتی در بازار علاوه بر ثبات بخشی به بازار‌ها و کم رنگ کردن فعالیت‌های غیرمولد می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و در کاهش سوداگری در بازار مسکن و خودرو موثر باشد.

از کاهش نوسانات قیمتی بازار تا قطع دست سود جویان با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

حسین مرادوند کارشناس اقتصاد و مالیات در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کسب ثروت از طریق ایجاد ارزش افزوده، به تولید ارزش و افزایش اندازه واقعی اقتصاد کمک می‌کند، گفت: این نوع مالیات می تواند باعث کاهش نرخ تورم، کاهش اختلاف طبقاتی وتوزیع عادلانه‌تر درآمد، کاهش نوسانات قیمتی بازار و قابل پیش بینی شدن آن و سرمایه گذاری در بخش‌های اقتصادی و مولد و رونق تولید شود.

مرادوند افزود: افراد سرمایه دار به طور طبیعی از درآمد بیشتری بر خوردار هستند و می توانند در وضعیت های مختلف از نوسانات بازار استفاده و کسب سود کنند و در این مرحله است که مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو ، مسکن و حتی ارز و ... مفید واقع می شود.

این کارشناس اقتصاد و مالیات تصریح کرد: این نوع مالیات می تواند موجب  تقاضای واقعی شود و دست سود جویان را از بازارهایی که با نوسانات قیمت دست و پنجه نرم می کنند، کوتاه کند و باعث شود نقدینگی و سرمایه ها به سمت کسب و کار و تولید هدایت شود.

وی گفت: اجرای این طرح منوط به قیمت گذاری درست در بازار خودروست و خودروسازان به طور حتم باید به موازات اجرای این طرح قیمت های خود را کاهش دهند و فرمول قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار را تدوین کنند.

گزارش از رامین بختیاری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اوایل انقلاب طرحی بود به نام مجوز مسکن که بر اساس آن هرشخص یک ملک میتوانست بخرد که در کوتاه کردن دست دلالان موثر بود ایده بسیار خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۲۳:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من یه طرح دارم که اگه اجرایی بشه قیمتها به تعادل میرسه.اول اینکه دولت سامانه ای راه اندازی کنه که هر کسی خواست اموال منقول و غیر منقول از قبیل خودرو و ملکی رو بفروشه تاییدیه قیمت رو از اون سایت بگیره ببره دفتر اسناد رسمی یا پلیس در صورتی که قیمت از درصدی خاص بالاتر بود فروشنده به مبلغ کل جنس جریمه بشه.برای جلو گیری از اینکه فروشنده خارج از اون سیستم نتونه ازخریدار مبلغی رو بگیره خریدار در صورت اثبات دادن مبلغ بیش از مبلغ سایت به فروشنده ضمن دریافت مبلغ اضافه پرداختی به همون مقدار فروشنده جریمه بشه و از کل مبلغ فروش هم مالیات ازش اخذ بشه.بااین طرح هیچ کسی جرات نمی کنه جنسی رو گرونتر بفروشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا به فریاد مان برس له شدیم
دلالها اقتصاد رو نابود کردن
دولت قوه قضاییه مجلس حکم شدید صادر کنید ۱سال ازاین وضعیت میگذره و خبری از ارزانی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
قوه ی قضائیه خودروسازرامحاکمه کندقیمت خودرودرست خواهدشد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر هم تصویب و اجرایی شود باید از سالهای قبل حساب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام گرانی مسکن از اقدامات دلالان و سرمایه گذاران و محتکران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما دست از سر بورس بردارین خودش عالی میشه همه میرن سمتش.تا وقتی ادعای حمایت از بورس هست بورس داغونه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
درتاریخ۲۹\۱\۹۸قیمت وانت آریسان۴۲۷۰۰۰۰۰تومن بود۳۱\۲\۹۸شد۵۱۵۰۰۰۰۰تومن البته خودکارخونه قیمت بردبالابعدمیگن دلال.
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۳:۳۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
این تفکر مالیتت بر سود سرمایه خوب است ولی در کنار ان باید راهی اندیشیده شود که مردم بخصوص شهرنشینان که دسترسی به مراکز تولید ندارند بتوانند دسترسی مناسب پیدا کنند و در صورت امکان سرمایه ایشان بیمه نیز بشود تا از زیان ایشان جلوگیری شود و از سرمایه گذاری در بخش تولید پشیمان نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولت اگر بخواهد قطعا ميتواند جلوي گران فروشي و دلال بازي را بگيرد
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
یکی از مهمترین عوامل نارضایتی مردم از وضع کنونی جامعه همین قیمت مسکن و خودرو است. و سرانجامش چه میشود؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
همینه
Iran (Islamic Republic of)
آتنا
۱۲:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال چه کسي است؟ از کجا آمده که دلش براي مردم نميسوزد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال پروده عدم شفافیت مالی است
اگر در کشور ما شفافیت مالی در بستر فضای مجازی (دولت الکترونیک و شهروندالکترونیک ) ایجاد گردد و مالیات پلکانی با تصاعد هندسی و یا نمایی بر دلالی وضع شود و مالیاتی به صورت پلکانی معکوس بر تولید وضع شود یعنی هرچه کیفیت تولید بیشتر و هزینه تولید کمتر و عرضه آن به بازار با قیمت پایین تر صورت گیرد به همان نسبت مالیات کمتری از این تولیدکننده اخذ شود تولید جای دلالی را خواهد گرفت مردم از حسن و مزیت این طرح بهرمند خواهند شد
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال کاسبيه جنس میخره و باسود ميفروشه
همه فروشندا دلالن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
طرح غیر کارشناسی است سازمان امور مالیاتی در وصول مالیاتها موجود ناتوان است و در وصول مالیات بر عایدی سرمایه ناتوان تر. راه حل خودرو و ...ازاد کردن ورود خودرو است و رفع انحصار خودرو
البته همه اینها منوط به وجود ثبات سیاسی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط فقط مالیات
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۲۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی سختی میکشیم.
مالیات هم بگیرید خواهشا . مشاوران املاک را جمع کنید این ها بازار را خراب می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر بتونيم مثل کشورهاي پيشرفته نظام مالياتي رو درست اجرا کنيم و فرهنگ سازي کنيم کشور موفقي خواهيم بود
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
با ماليات کشور موفقي خواهيم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
علت همه این بدبختی اقتصادی عمل کاهش نرخ سود بانکی سپرده مردم بود که خیل عظیم پول توی بازار سرگردان کرد و هر دفعه یک بازار نابود کرد آخه چرا وقتی یک کار اشتباهی انجام میدن قبول ندارن اون روند اصلاح نمیکنند...
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاهش نرخ سود بانکی سپرده مردم بود?
سود بانکی سپرده باید1.5-2% باشد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام طرح مالیات بر عایدی سرمایه طرح بسیار خوبی است که هنوز تصویب نشده لکن مشکل اصلی در حال حاضر میزان بالای نقدینگی می باشد که با تصویب و اجرای قانون فوق به کدام سمت سوق خواهد یافت ؟؟؟؟ کاهش ارزش پول ملی سرمایه داران و حتی مردم عادی را بابت از بین رفتن سرمایه به شدت نگران ساخته اینها مسائلی است که باید دیده شود تا در آینده مشکلات بزرگتر نداشته باشیم ...
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نقدینگی بالا بخاطرسود زیاد بانکی سپرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خود خودروسازها دلال هستن
-
محمد
۱۰:۳۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
میخواهید بگویید خودروساز دلال نیست؟! همه میدونند حتی نماینده مجلس آقای پارسایی هم گفت: دلال خود خودروساز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تو سالهای ۹۵ مردم نداشتن مسکن بخرند بعد چگونه میشود که الان تو این وضعیت گران شدن مسکن دوباره خریدوفروش انجام میشود حتی به قول شما سی درصد این نشان میده که این خریدوفروشها توسط خود دلالها انجام میشود تا قیمتها را جا بیندازن تنها را برون رفت از این ماجرا فقط تولید مسکن است
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
علت اصلی گرونی خودرو ، خود شرکت ها هستن بعد دلال
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
علت اصلی گرونی خودرو خودمردم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنها راه برون رفت از مسکن این است دولت زمینهای ارزان قیمت در اختیار سازنده قرار بده و مصالح ساختمانی که بیشتر آنها دولتی است را به قیمت ارزان در اختیار تولید کننده قرار بده حرف بسه یه فکری کنید این کار هم باعث میشه هم تولید راه بیفته هم ایجاد اشتغال میشه حداقل در مورد مسکن تحریم نیستیم آسانسور بعضی از قسمت‌های وارداتی است که در داخل میتوان تولید کرد راه حل مسکن بسیار راحت حل میشه
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا وزیر مسکن نمیشی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنها راه برون رفت از مسکن این است دولت زمینهای ارزان قیمت در اختیار سازنده قرار بده و مصالح ساختمانی که بیشتر آنها دولتی است را به قیمت ارزان در اختیار تولید کننده قرار بده حرف بسه یه فکری کنید این کار هم باعث میشه هم تولید راه بیفته هم ایجاد اشتغال میشه حداقل در مورد مسکن تحریم نیستیم آسانسور بعضی از قسمت‌های وارداتی است که در داخل میتوان تولید کرد راه حل مسکن بسیار راحت حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقا سایت در حد ثانیه نمیرسه میزنه ظرفیت تکمیل!!!!!!!!
اقا برای تست برین امتحان کنین سری بعد..
اصن یچی میگم یچی میشنوین...
خدا به دادمون برسه
خدایا به دادمون برس..
از مسئولین که انتظاری نیست دیگه
..
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نرو تو سایت
-
مصطفی
۱۰:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا باید اینقدر اختلاف قیمت فی مابین کارخانه و بازار باشد که موجبات ورود دللالان شود . آیا پارکینک کارخانه ها از خودرو پر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۷:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سمند ال ایکس کارخانه ۴۵ ملیون بازار .....................هرچی دلشون بخاد
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اختلاف زیاده نخر
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۱۰:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
از رامین بختیاری به خاطر نوشتن این مقاله زیبا و جامع تشکر میکنم و خیلی جالب مشکلات رو راه حل برون رفت از اون رو توضیح دادند .و اما سوال چرا از این نوع راه حل ها استفاده نمیشه ایا دولت های ما این گونه راه حل ها رو به مرحله اجرا در اوردن . ولی به نظر میرسه که عاملین این نوع مشکلات دارند سود های هنگفتی رو به جیب میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
این مالیات باید ازفروش کارخونه انجام بشه تا اونی که بیستا ثبت نام میکنه مالیات بده نه اونی که با کد ملی یدونه ماشینم نمیتونه ثبت نام کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
این مالیات باید ازفروش کارخونه انجام بشه تا اونی که بیستا ثبت نام میکنه مالیات بده نه اونی که با کد ملی یدونه ماشینم نمیتونه ثبت نام کنه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام .قانون مالیات تنها راهکار برای مبارزه با سرریز سرمایه به سمت دلالی و شغل های کاذب در دنیا است.فقط من در تعجبم که چرا این قانونی که در متن بالا ذکر شد در کشور ما اجرا نمیشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام شما مالیات سنگین ۴۰ .۵۰ درصدی را بر روی خودرو ومسکن اجرا کنید از آن طرف هم را را برای راه را برای تولید باز کنید ببینید کشور ما پیشرفت میکنه یا نه یکی از راههای خوب مالیاته ۱۷۱ کشور اجرا میکنن مگه ما از اون کشورا چی کم داریم که اجرا نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
علم اقتصاد میگه سرمایه ترسو است فکر می کنید تا حالا طرحی مانند این اجرا شده که موفقیت آمیز باشه ؟ اقتصاد باید رها و آزاد باشه تا درست بشه !
Russian Federation
م
۰۹:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام گرانی زیرسر خودشان است
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام گرانی زیرسر خودمردم هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
يوسف
۰۹:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما خيلي خوش بين هستيد
اولا بماند اينكه دولت در گراني خودرو دست داره
دوم اينكه محضر موقع انتقال سند خودرو ، به قيمت روز هزينه را حساب ميكنند و عملا به گراني رسميت مي دهند و اون موقع دلال و غيره... را متهم مي كنند ومثلا هزينه انتقال سمند هفته اول ارديبهشت 870 هزار و هفته دوم 895 هزار بود
سوم اينكه خيلي راحت عرض كنم فروشنده هزينه
ماليات را به گردن خريدار مي اندازد
Germany
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دقیقا همینه تازه باید توجه داشت که اگه سرمایه ها از ملک خارج بشه قطعا سرازیر میشه به بازار ارز و اونوقت فقط باید خدا به داد برسه
آخرین اخبار