آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم:

دشمن آرزوی شکست انقلاب را به گور می‌برد/سازمان‌های بین‌المللی رفوزه شدند

امام جمعه قم گفت:دشمن در مسئله برجام، آرزو‌ی شکست انقلاب را به گور می‌برد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم،آیت‌الله اعرافی،خطیب جمعه قم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم در مصلی قدس، ماه مبارک رمضان را از جلوه‌های خاص رحمت الهی دانست و اظهار داشت: نظر لطف و عنایت الهی برای پی بردن به عظمت این ماه مبارک کافی است.

وی با بیان نام‌ها و توصیفات بسیار پرمعنای ماه مبارک رمضان گفت: قریب به صد گزاره و صفت در باب صفات این ماه مبارک و روزه در روایات و احادیث وارد شده است، شاید بتوان این گزاره‌ها را در چند نکته و ویژگی برجسته خلاصه کرد.

خطیب جمعه قم با بیان نخستین ویژگی ماه مبارک رمضان ادامه داد: این ماه مبارک یک بهار پرفیض معنوی بوده و فضایی را فراهم می‌کند تا اعمال انسان پربار شده و این فضای نسیم رحمت الهی در این ماه مبارک چنان است که ظرفیت قبولی اعمال را فوق‌العاده بالا می‌برد.

آیت الله اعرافی دومین ویژگی ماه مبارک رمضان را مقبول شدن دعا‌های انسان بیان کرد و افزود: در این ماه، نه‌تن‌ها دعا‌ها به‌آسانی قبول و مستجاب می‌شود بلکه عمل‌های خوب به‌گونه‌ای مورد پذیرش و لطف الهی قرار می‌گیرد که ثواب‌های آن چندین برابر بوده و غیرقابل مقایسه با غیر ماه مبارک رمضان است، در روایات آمده که اعمال انسان تا ۷۰ برابر ثواب داشته و یا قرائت یک آیه از قرآن کریم معادل ختم کل این کتاب آسمانی است.

وی چهارمین ویژگی این ماه مبارک را مورد لطف قرار گرفتن نفس‌های انسان روزه‌دار عنوان و تصریح کرد: حتی اعمال اختیاری و غیراختیاری انسان روزه‌دار مانند خواب هم مورد لطف و عنایت الهی قرار می‌گیرد، خداوند می‌گوید شما که از مباح چشم پوشیدید من انفاس شمارا نیز تسبیح حساب کرده و مشمول ثواب و پاداش نیک الهی قرار می‌دهم.

امام جمعه قم عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان اعمال آسان‌تر پذیرفته شده و همچنین هر عمل نیکی مورد لطف مضاعف قرار می‌گیرد، از سوی دیگر دعا‌های انسان آسان‌تر پذیرفته می‌شود چرا که برای اطاعت از فرمان خدا روزه گرفته‌ایم در نتیجه خداوند حتی اعمال غیرارادی انسان همچون خواب را عبادت حساب می‌کند.

آیت الله اعرافی پنجمین ویژگی رمضان را پوشاننده گناهان عنوان و ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند، آن که به درستی و از سر ایمان ماه رمضان را روزه بگیرد مانند کودکی که تازه متولد شده از گناه پاک خواهد شد.

امام جمعه قم ابراز کرد: در روایتی آمده که خداوند به ملائکه فرمان استغفار برای امت روزه‌دار را می‌دهد، این‌ها جلوه‌های بزرگ رمضان بوده و از همه این‌ها بالاتر وجود ظرافت و لطفی در رمضان است که قابل‌مقایسه با هیچ لطفی نیست، در این ماه روزه‌داری عبادتی است که عمده آن به نیت و ترک‌ها و عدم‌ها برمی‌گردد به این دلیل که روزه یک سّر خاص خدا و ودیعه ویژه الهی است.

وی روزه و رمضان را با این فیض فراوان یک مکتب و اردوگاه بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: روزه یک فرهنگ است که همه جامعه را بسیج کرده و کلاس‌های درس و بحث ما و عموم جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، روزه بهار فقیران و نیازمندان و بهار عدالت و ایثار است.

آیت الله اعرافی در خطبه‌های دوم این هفته نماز جمعه با عرض تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه گفت: این سرباز بزرگ اسلام بانوی سرافراز و مجاهدی است که الگوی زنان و مردان مسلمان به شمار می‌رود و درود به همه زنان و مجاهدان و شهیدان خدا و امام شهدا می‌فرستیم.

امام جمعه قم رمضان را فرصتی برای تربیت عبادی، اجتماعی و اخلاقی عنوان و یادآور شد: از همه جوانان برومند و مؤسسات خیریه که به این ماه رونق می‌بخشند قدردانی و تشکر می‌کنیم، همچنین ماه مبارک رمضان باید در همه جامعه نورافشانی کند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و این فرآیند باید چنان برنامه‌ریزی شود که در طول سال از این مشکلات و مصائب رهایی پیدا کنیم به‌ویژه در شهر قم که انتظار می‌رود مشکلات اخلاقی و اجتماعی برطرف شود.

وی بیان کرد: در شرایطی که با سختی‌های زیادی در میان مردم شاهد هستیم، رمضان فصلی است که دولتمردان باید بیدار شوند و قوی‌تر و جدی‌تر برای رسیدگی به مشکلات مردم قیام کنند، از سوی دیگر نباید روند کمک به سیل‌زدگان قطع شود و همین‌طور همگان را به مشارکت در جشن گل‌ریزان برای زندانیان جرائم غیرعمد توصیه می‌کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از روحانیون و طلاب جوان گفت: از سوی همه روحانیت و طلاب جوان از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم به دلیل اینکه جمع زیادی از طلاب را به حضور پذیرفتند، باید تلاش کنیم به رهنمود‌های ایشان اهتمام داشته باشیم.

امام جمعه قم با اشاره به قصه پر غصه برجام گفت: امروز همگی بعد از نماز جمعه در برابر یاوه‌گویی‌ها در راهپیمایی حضور می‌یابند، قصه برجام و آنچه در دوران آن گذشت قصه طولانی و پر غصه‌ای است که از آن می‌گذریم، اما قصه پسابرجام به همگان نشان داد که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب و ایران بزرگ و رشید تا چه اندازه نجیب است، همچنین به همگان نشان داد که در پرونده سیاه آمریکا صد‌ها خیانت و جنایت ثبت شده، اما در عصر ما این جنایت و عهدشکنی‌ها در رتبه نخست قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها هم یکی به نعل و یکی به میخ زندند و امروز هم یاوه‌هایی می‌گویند و هنوز آماده نیستند که از یک امتحان الهی پیروز بیرون بیایند، احساس شادمانی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن‌ها هم پرونده سیاهی است که در تاریخ معاصر ما ثبت شد، از سوی دیگر سازمان‌های بین‌الملل در برابر یک امتحان الهی رفوزه شدند، این سازمان‌های پوشالی باید با قطع‌نامه‌های خود در برابر دولت‌ها و دشمنان عالم بایستند که این اتفاق نیفتاد.

آیت الله اعرافی افزود: دولت‌های عالم تحقیر شدند و اقدامات شدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند، اما ملت ما ملت آماده‌ای است که همه سختی‌ها را بازهم تحمل می‌کند و فریاد «هیهات من الذله» را سر می‌دهد، این آرزو‌های شکست اسلام و انقلاب را دشمنان با خود به گور خواهند برد، سپاه و نیرو‌های مردمی و نظامی ما در برابر شما خواهد ایستاد.

امام جمعه قم در پایان با اشاره به بیانیه شورای امنیت گفت: این گام‌هایی که ملت برداشته مورد تقدیر بوده و حماسه و شجاعت را امروز هم به دشمن نشان خواهیم داد و انتظار داریم این همبستگی و انسجام ادامه داشته باشد و مقاومت و وحدت باید حفظ شده و در برابر ستمگران عالم بایستیم.

انتهای پیام/ش

خطبه‌های نماز جمعه قم در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.