توکلی: خصومت های شخصی باعث جدایی ام از وزنه برداری شد/ تعریف مان از استعداد یابی اشتباه است/ تست‌های دوپینگ تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک را کاهش داد

حسین توکلی دارنده مدال طلای المپیک سیدنی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتخاب رئیس فدراسیون وزنه برداری تصریح کرد: تا چند ماه آینده انتخابات برگزار می‌شود و باید دید در زمانی که مدیر جدید به فدراسیون اضافه می‌شود، برنامه اش به چه صورت خواهد بود. وزنه برداران فعلی کارشان را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند و من مطمئن هستم که ملی پوشان خود را به طور خودجوش آماده می‌کنند. اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که تکلیف این فدراسیون قبل از شروع مسابقات المپیک مشخص شود، چرا که وزنه برداران در حال حاضر توانایی درخشش را دارند.

توکلی: مشکلات شخصی باعث جدایی من از وزنه برداری شد / وقتی از من در وزنه برداری استفاده نشد، سراغ دو و میدانی رفتم

اگر با رئیس فدراسیون بعدی اختلاف سلیقه نداشته باشم حاضر به همکاری با اوهستم

توکلی که درحال حاضر به عنوان سرمربی تیم ملی جانبازان و معلولان فعالیت می کند در پاسخ به این سوال که اگر رئیس آینده‌ی فدراسیون از او بخواهد در سمت‌های مهم تری شروع به فعالیت کند چه تصمیمی می گیرد، تصریح کرد: این مهم است که چه کسی قراراست رئیس فدراسیون شود. برای من مهم است که مدیر آینده چه خواسته‌هایی دارد و اگر شرایط مساعد بود، حتما کمک خواهم کرد. نباید چیزی به اسم اختلاف نظر‌های سلیقه‌ای وجود داشته باشد.

مشکلات شخصی باعث جدایی من از وزنه برداری شد

وی در خصوص مشکلاتش با رئیس فدراسیون قبلی خاطر نشان کرد: مسائل شخصی در آن دوران باعث جدایی من از خانواده وزنه برداری شد. تصور کنید که شخصی مثل من برای سرمربیگری در تیم ملی مناسب نیست، اما این دلیل نمی‌شود که به طور کامل از وزنه برداری کنار گذاشته شوم. خب شاید من در ابعاد دیگری می توانستم به فدراسیون کمک کنم. چرا باید شخصی مثل محمد علی فلاحتی نژاد را به آن شکل از دست بدهیم؟

چرا از افرادی مثل باقری و سلیمی استفاده نمی‌کنیم؟

او در خصوص مدیریت در ورزش ایران گفت: نگاه‌های مدیریتی در ورزش ما تک بعدی شده است و این مسئله همه را به دردسر می‌اندازد و باعث می‌شود که همه‌ی اعضای یک خانواده ورزشی را از کنار هم بودن محروم کند. افرادی مثل کوروش باقری و بهداد سلیمی را داریم که استفاده‌ای از این افراد نمی‌کنیم.

توکلی: مشکلات شخصی باعث جدایی من از وزنه برداری شد / وقتی از من در وزنه برداری استفاده نشد، سراغ دو و میدانی رفتم

وقتی از من در وزنه برداری استفاده نشد سراغ مربیگری در دو و میدانی رفتم

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری ایران در دفاع از مربیگری در دو و میدانی گفت: این کار من ایرادی ندارد. اما وقتی من می‌توانم در وزنه برداری کمک کنم چرا باید سراغ دو و میدانی بروم؟ خانواده وزنه برداری خیلی بیشتر به امثال من نیاز دارد تا رشته‌ای مثل دو و میدانی. من باید تجربیاتم را به جوانان انتقال دهم.

او ادامه داد: من سوالم این است که تجربیاتم را باید کجا استفاده کنم؟ چرا باید سراغ رشته‌ی دو و میدانی می‌رفتم؟ دلیلش مشخص است، چون از من در وزنه برداری استفاده نمی‌کنند. آینده نگری در مدیریت ورزشی نداریم که امثالی مثل من تجربیاتشان را باید در یک رشته ورزشی دیگری خرج کنند.

مدیریت را در ورزش شخصی کرده ایم و برای مدیران بعدی کاری نکردیم

توکلی درخصوص عملکرد مدیران ورزشی ادامه داد: همواره هر کسی که سر کار می‌آید به دنبال این است که فقط در دوران ۴ ساله خود نتیجه بگیرد و از همه ظرفیت‌ها برای کسب نتیجه‌ی خودش استفاده کند. در حالی که برای مدیر بعدی چارتی در نظر نمی‌گیریم که او نیز استفاده کند، که اگر این امر صورت می‌گرفت الآن در ورزش از کشوری مثل ژاپن خیلی جلوتر بودیم، چون ظرفیت این موضوع، نیروی انسانی و به طور کل توانایی لازم را داریم. ما بحث مدیریت ورزشی را شخصی کرده ایم در حالی که این یک بحث ملی است.

قهرمانی فوتبال قطر در آسیا برایم تعجبی نداشت

او در خصوص امکانات ویژه‌ای که در قطر وجود دارد گفت: من ۲ هفته با احسان حدادی در مسابقات آسیایی و لیگ الماس در قطر حاضر بودم. امکاناتی که ازقطری‌ها دیدم برایم عجیب بود، اما با این امکاناتی که از آن‌ها دیدم، قهرمان شدن تیم ملی فوتبال قطر در آسیا تعجبی برای من نداشت. من تصور می‌کردم که به خاطر داشتن پول نتایج خوبی را کسب کرده اند، اما در زیر ساخت‌ها نیز پیشرفت کرده اند.

توکلی ادامه داد: وقتی کمپ اسپایر را دیدم متوجه پیشرفت فوق العاده این کشور در ورزش شدم. در بحث‌های ورزشی قطری‌ها از همه‌ی کشور‌های دنیا جلوتر هستند. یک مدرسه شبانه روزی دارند و نفرات را در آن آموزش می‌دهند و از همه مهم‌تر ثبات است. یک مربی اسپانیایی به مدت ۱۰ سال در آن جا کار می‌کند.

توکلی: مشکلات شخصی باعث جدایی من از وزنه برداری شد / وقتی از من در وزنه برداری استفاده نشد، سراغ دو و میدانی رفتم

تعریف مان از استعداد یابی اشتباه بوده است

وی در خصوص استعداد یابی در ورزش نیز تصریح کرد: ما تا به حال ۳ نفر اول در هر رشته‌ای را به عنوان استعداد معرفی می‌کنیم. این تعریف درستی از استعداد یابی نیست. باید برویم کسی را پیدا کنیم که به لحاظ آناتومی، قوای جسمانی و هوش فردی شرایط ایده ال دارد، اما امکانات خوبی را در اختیار ندارد. برای بروز دادن استعداد‌های چنین ورزشکاری باید این افراد را کشف کنیم. تعریف استعداد یابی این است.

تست‌های دوپینگ تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک را کاهش داد

توکلی در خصوص کم شدن تعداد سهمیه‌های وزنه برداری در المپیک گفت: این شرایطی است که به هر شکل ممکن ایجاد شده است یعنی یک سری اتفاقات دست به دست هم داد تا سهمیه‌ی ایران در رشته وزنه برداری المپیک به ۲ کاهش پیدا کند و شانس‌های مان برای بدست آوردن مدال در المپیک کم شود. تست‌های دوپینگی که گرفته شد و قوانین سختی که از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری اعمال شده باعث کاهش تعداد سهمیه وزنه برداری در المپیک شده است.

با همین ۲ سهمیه باید برای گرفتن ۲ مدال تلاش کنیم

او در خصوص سهمیه‌های ایران در المپیک اضافه کرد: حالا جدا از این که باید برای مدال آوری تلاش کنیم همچنین باید به سلامت ورزشکاران مان نیز اهمیت بدهیم. با همه‌ی این تفاسیر باید یک بهره برداری ۱۰۰ درصدی را از المپیک داشته باشیم. ما دو وزنه بردار را می‌توانیم به المپیک بفرستیم. باید تلاش کنیم که هر ۲ نفر مدال آوری کنند. یک زمانی با ۵ وزنه بردار ۲ مدال به دست می‌آوردیم، اما حالا با در نظر گرفتن این که فقط ۲ وزنه بردار داریم باید به سراغ هر ۲ مدال برویم.

نباید بعد از مسابقات وزنه برداران را به حال خود رها کنیم

حالا هم دیر نشده و باید مراقبت‌های مان را از ورزشکاران بیشتر کنیم چرا که سهل انگاری‌ها چنین مشکلاتی را برای ما درست کرده است. مثلا در گذشته موردی داشتیم که ۲ تن از وزنه برداران مان در پایان یکی از رقابت‌ها تست دوپینگ داده اند و مشکلی هم نداشتند. اما بلافاصله که در رقابت‌های دیگری شرکت کرده اند آزمایش دوپینگ شان مثبت شده و به این خاطر بوده است که درحد فاصل این رقایت‌ها وزنه برداران به حال خود رها شده اند. من تا به حال نشنیده ام که در یک باشگاه وزنه برداری در یک استانی تست دوپینگ صورت بگیرد. پس باید این کار‌های کوچک را نیز انجام دهیم تا به مشکلات بزرگ برخورد نکنیم.


بیشتر بخوانید:

سرپرستان فدراسیون‌های کشتی، وزنه برداری و بیماری‌های خاص مشخص شدند

داورزنی: رئیس فدراسیون قایقرانی نباید تنها به منابع دولتی تکیه کند/ در مسائل ریز فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کنیم/ وزارت ورزش دنبال مهندسی انتخابات نیست

چالش هرکول ایران پای ساحلی بازان را وسط کشید!


انتهای پیام/

صحبت های حسین توکلی درخصوص وزنه برداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
به خدا توکل کن
آخرین اخبار