روایت فرمانداران از سیل خوزستان

آخرین وضعیت سیل در شهر‌ها و روستا‌های سیل‌زده در حالی گزارش می‌شود که انتظار می‌رفت اهالی سیل‌زده در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و آغاز فصل گرم در شرایط بهتری به سر ببرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از یک ماه از سیل خوزستان گذشت و مناطق درگیر سیل با تمام سختی‌هایی که بر آن‌ها گذشت، اما این شرایط را در حالی پشت سر می‌گذارند که برخی از آن‌ها ماندن در چادر را از ترس ریختن دیوار خانه بر سرشان ترجیح می‌دهند، بعضی مجبورند به خاطر احشام در کنار جاده و جنگل (مسیرخسرج) فعلاً مستقر باشند عده‌ای نیز بخاطر قطع شدن راه‌های ارتباطی با قایق رفت‌وآمد می‌کنند، اما افزایش دمای هوا در خوزستان و تقارن آن با ماه مبارک رمضان قصه پُر غصه برخی سیل‌زدگانی است که امسال در کمپ‌ها و اردوگاه‌های سیل‌زدگان به میهمانی خدا رفتند.

روایت فرمانداران از سیل خوزستان

۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است

صادق سلامت معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان می‌گوید:از آغاز امدادرسانی به مردم آسیب دیده مناطق سیل‌زده خوزستان، ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شد که با توجه به عادی شدن شرایط مناطق سیل‌زده و برگشت مردم به شهر‌ها و روستا‌های خود تعداد اردوگاه‌ها کاهش یافته و به ۱۷ اردوگاه رسیده است.

وی افزود: از ۴ فروردین تا کنون ۱۵۶ هزار و ۵۵۶ نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان یافتند و جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها هم اکنون ۳ هزار و ۸۲۶ نفر است که ساعت‌به‌ساعت کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: نکاتی درباره پساسیل و چگونگی آماده‌سازی منزل و لوازم آن برای سکونت مجدد


معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان عنوان کرد: هم کانون یک اردوگاه در شهر‌های اهواز، باوی، هویزه، کارون، رامهرمز و شوش، ۵ اردوگاه در شادگان، ۳ اردوگاه در دشت آزادگان و ۲ اردوگاه در حمیدیه مستقر هستند.

تنها روستای مَگران سه درگیر سیل است

عدنان غزی فرماندار شوش با بیان اینکه تمام روستاییانی که درگیر سیل بودند به خانه‌های خود بازگشتند، گفت: تنها روستای مَگران سه دور تا دور آن را آب فراگرفته و در حال استقرار اهالی در کانکس‌ها هستیم.

وی افزود: این روستا حدود ۹۳ خانوار دارد که تا کنون ۳۰ کانکس آن‌ها فراهم شده و تا آخر هفته مابقی کانکس‌های مورد نیاز برای استقرار اهالی تهیه می‌شود.

فرماندار شهرستان شوش بیان کرد: اکنون ارزیابی خسارت منازل و زمین‌های کشاورزی خسارت دیده از سیل انجام شده و در فاز پرداخت خسارت هستیم.

در حال ترمیم زیر ساخت‌ها هستیم

جمال عالمی نیسی سرپرست فرمانداری اهواز با تاکید بر عادی بودن شرایط در روستا‌های اهواز بیان کرد: در حال ترمیم زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی برای دسترسی مردم به جاده‌ها در روستا‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون در حال تخلیه آب از مزارع و خانه‌های مردم هستیم، افزود: خانه‌های که تا کنون از آب تخلیه نشده‌اند مربوط به منازلی است که خارج از طرح هادی اقدام به ساخت خانه خود کردند و امروز با نصب پمپ شروع به تخلیه آب از آن‌ها کردیم.

بسته شدن راه ارتباطی ۴ روستا

معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون در رابطه با آخرین وضعیت سیل در شهرستان کارون عنوان کرد: در حال حاضر راه ارتباطی روستای اسلام آباد چمیان، اسماعیلیه یک، دو و سه بسته شده است.

وی افزود: روستا‌های اسماعیله حالت گودی دارد به همین دلیل هنوز آب از آن تخلیه نشده به همین دلیل اهالی به وسیله قایق تردد می‌کنند ضمن اینکه یک مسیری از طریق شرکت نیشکر سلمان فارسی بازشده که البته فقط ماشین‌های شاسی بلند می‌توانند از آنجا رفت و آمد کنند.

فرماندار شهرستان کارون گفت: روستای ابومشلیش که زیر آب رفته بود اکنون سطح آب پایین آمده، اما شرایط برای بازگشت اهالی به خانه‌های خود مهیا نشده است؛ برای روستای رفیش که راه دسترسی آن بسته شده بود راه موقتی درست شد تا راه اصلی ترمیم شود.

خنفری با اشاره به کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان در شهرستان کارون گفت: کمپ ابومشلیش که اهالی روستای ابومشلیش در آن مستقر هستند سیل‌زدگان کمپ هادی‌آب در حال انتقال به کمپ شیرین شهر هستند.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ خانواری که در کمپ‌های سیل زدگان شهرستان کارون مستقر هستند ۱۱ خانوار از اهالی روستای حصبه شادگان هستند، افزود: کمپ دیگری روبه روی جاده آبادان و ورودی شیرین شهر وجود دارد که اهالی روستای حصبه در آن مستقر هستند.

تخلیه اراضی کشاورزی تا ۱۵ خرداد

سید قاسم موسوی فرماندار هویزه با بیان اینکه فقط چند روستا پس از بالا رفتن آب رودخانه دچار آبگرفتگی شدند، اظهار کرد: اهالی روستای زین العابدین و مومنیه به روستا‌های خود بازگشتند و تنها دو سه خانوار در چادر در کنار روستا‌های خود مستقر هستند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که سیل‌بند‌ها بسته نشود اراضی زراعی به دلیل منافذ آب مشکل دارند، افزود:با توجه به فرا رسیدن کشت تابستانه در نشست شورای تامین استان مقرر شد تا ۱۵ خردا اراضی زراعی از سیلاب تخلیه شوند تا کشاورزان بدون دغدغه کشت امسال خود را انجام دهند.

۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سیل اخیر آسیب دید

زاهد فردوس پناه معاون سیاسی فرمانداری دشت‌آزادگان در رابطه با آخرین وضعیت سیل در شهرستان دشت‌آزادگان گفت: اکنون درحال ترمیم زیر ساخت جاده‌های داخل روستا هستیم؛ جاده مواصلاتی الله‌اکبر نیز پس از کاهش دبی آب عملیات ترمیم جاده آن با لوله‌گذاری در مسیر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت جاده چذابه گفت: حدود سه کیلومتر از جاده بستان تا چذابه زیرآب است و نیازمند ترمیم است که با احداث پل یا لوله می‌توان مشکل را حل کرد.

معاون سیاسی فرمانداری دشت‌آزادگان با بیان اینکه در حال حاضر صادرات به عراق تعطیل است، عنوان کرد: حدود یک هزارو ۵۰۰ نفر از اهالی بستان به صورت مستقیم در مرز چذابه مشغول هستند که قطع جاده و عدم صادرات زندگی آن‌ها را مختل کرده است.

فردوس پناه در رابطه به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی و دامداری شهرستان دشت‌آزادگان بیان کرد: بیش از ۴۲ هزار هکتار از ۵۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دشت‌آزادگان از سیل اخیر دچار آسیب شد.

وی افزود: این خسارت‌ها شامل: ۴۸ هزار هکتارگندم، ۲ هزار هکتارجو، ۲۰۰ هکتار کلزا، ۹۲ واحد مرغداری، حدود ۶۶ دام سنگین، ۱۰۲ دام سبک، ۱۳۰ واحد دامداری صنعتی و ۸۰۰ واحد دامداری سنتی است.

فردوس پناه گفت: اکنون حدود ۱۳ سیل بند در شهرستان دشت‌آزادگان باز هستند که باید بسته شوند تا اراضی کشاورزی از آب تخلیه و کشت تابستانه صورت بگیرد.

در حال برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی مناطق سیل زده هستیم

حسین پنبه دانه پور سرپرست فرمانداری شوشتر در رابطه با وضعیت سیل در شهرستان اظهار کرد: ارزیابی اماکن مسکونی خسارت دیده را تمام کردیم و در حال برنامه‌ریزی برای اولین کلنگ‌زنی بازسازی، بهسازی و مرمت خانه‌های مسکونی آسیب‌دیده هستیم.

وی با بیان اینکه تمام روستاییان سیل زده شهرستان شوشتر به خانه‌های خود بازگشتند عنوان کرد: تمام اقلام خوراکی، خشکبار و آرد نیز در اختیار آن‌ها گذاشته شد و برای دام و احشام آن‌ها نیز علوفه ارسال شد.

بازگشت اهالی ۳ روستای سیل زده به خانه‌های خود

شاهین هاشمی سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه با بیان اینکه اهالی ۳ روستای سیل زده مسیر خسرج به خانه‌های خود بازگشتند، اظهار کرد: با فروکش کردن آب رودخانه کرخه وآهک پاشی مانده آب در روستا‌های این شهرستان اهالی ۳ روستا مسیر خسرج بخش مرکزی حمیدیه به محل سکونت خود بازگشتند.

وی اهالی روستا‌های خسرج خلف، بیت شوکایه و خسرج عوده را از جمله روستا‌هایی عنوان کرد که اهالی آن‌ها به خانه‌های خود بازگشتند و افزود: ساکنان روستای البومروح نیز در روز‌های آینده به منازل خود باز می‌گردند؛ تنها یک روستا دچار آبگرفتگی است که باید برای اسکان موقت آن‌ها اقدام شود.

با فروکش کردن دبی آب رودخانه‌ها به تدریج از اواخر فروردین ماه برخی از اهالی سیل‌زده در روستا‌ها و شهر‌ها به خانه‌های بازگشتند که با توجه به گرم شدن هوا و احتمال درگیر ماندن برخی مناطق سیل زده با سیلاب تا شروع فصل گرما زندگی در کانکس‌ها برای آن‌ها پیش بینی شد.

بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در سیل آسیب دید

به گفته غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی در سیل خوزستان آسیب دیده اند که به منظور بازسازی منازل از طرف مراکز مختلف اعلام آمادگی شده است

با افزایش دبی رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در اوایل امسال ۱۳۳ روستا دچار آبگرفتگی، ۳۷۴ روستا تخلیه و ۲۱ شهرستان از سیل متاثر شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

آخرین وضعیت مناطق سیل زده خوزستان به روایت فرمانداران

برچسب ها: سیل ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار