در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن؛

رویترز: ترامپ دستور منع استفاده از تجهیزات ساخت هواوی را امضا می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا در پی امضای دستوری برای ممانعت از استفاده شرکت‌های آمریکایی از تجهیزات ساخت شرکت چینی هواوی است.

ترامپ دستور منع استفاده از تجهیزات ساخت شرکت هواوی را امضا می‌کندبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزرای رویترز، بنا به گفته سه منبع آگاه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است این هفته دستوری اجرایی را امضاء کند که بر اساس آن شرکت‌های این کشور را از استفاده از تجهیزات ساخت شرکت‌هایی که «تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا» هستند، منع می‌کند و همین دستور می‌تواند مسیر را برای ممنوعیت تجارت با شرکت مخابراتی هواوی هموار کند.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند این دستور اجرایی، که در آن نام کشور یا شرکت خاصی مشخص نخواهد شد، بیش از یک سال است که تحت بررسی قرار دارد، اما بار‌ها به تعویق افتاده است. منابع آگاه به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات نخواستند نامشان فاش شود. آن‌ها همچنین امکان به تعویق افتادن مجدد این دستور اجرایی را نیز مطرح کردند.

رویترز به نقل از این منابع آگاه گزارش داد این دستور اجرایی به قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین المللی مربوط می‌شود، که به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد تا قوانین تجاری را در واکنش به یک اضطرار ملی که تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود، تغییر دهد. دستور اجرایی دونالد ترامپ پس از امضا، به منظور تدوین برنامه اجرای آن به وزارت بازرگانی آمریکا ارجاع داده خواهد شد.

در صورت امضاء شدن این دستور اجرایی از سوی رئیس جمهور آمریکا، این اتفاق در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن بر سر موضوع تعرفه‌های تجاری دو جانبه خواهد بود. واشنگتن مدعی است تجهیزات ساخت شرکت چینی هواوی، سومین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان، از سوی دولت چین با اهداف جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است، در دسامبر سال گذشته میلادی، منگ، دختر بنیانگذر شرکت هواوی، به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شد. گفته می‌شود اتهام او نقض تحریم‌هایی بوده که آمریکا علیه ایران وضع کرده است. پکن بلافاصله این اقدام کانادا را به شدت تقبیح و از دولت آن خواست منگ را سریعا آزاد کند.

شرکت هواوی بار‌ها تاکید کرده که منگ هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است. این در حالی است که این شرکت چینی از سوی آمریکا و همچنین تعدادی از کشور‌های دیگر به سرقت اطلاعات تجاری محرمانه متهم شده است. واشنگتن همچنین می‌گوید احتمال می‌دهد این شرکت برای دولت چین که رقیب آمریکاست و چندی است درگیر جنگ تجاری بزرگ با واشنگتن شده است کار کند. هواوی بار‌ها همکاری با دولت پکن را رد کرده و خواستار لغو مجازات سرقت اسرار تجاری شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار