بارندگی های امسال، عامل اصلی فراوانی پروانه ها

مسئول نظارت بر محیط زیست خراسان رضوی گفت: به دلیل بارندگی های مداوم و رطوبت محیط شاهد حضور پروانه ها در سطح شهر هستیم.

بارندگی های امسال، عامل اصلی فراوانی پروانه هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایمان محمدی آبیز مسئول نظارت برمحیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش پروانه‌ ها یک امر کاملا طبیعی است گفت: از ابتدای سال شاهد بارش‌ های فراوان بودیم که همین امر منجر به حضور بیشترحشرات در طبیعت شده است.
 
وی تصریح کرد: هرگونه حشره‌ای به خاطر تغییر وضعیت آب و هوایی، جمعیتش تغییر می‌کند و افزایش بارندگی‌­ها و افزایش گیاهانی که مناسب تخم­گذاری این حشره است، جمعیت آنها افزایش پیدا کرده است.

مسئول نظارت بر محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور حشرات نشان می‌دهد که یک نوع رفتار طبیعی منجر به پایداری طبیعت می‌شوند، هر چه تعداد گیاهان در طبیعت بیشتر شود، نیاز آن‌ها به گرده‌افشانی نیز بیشتر می‌­شود؛ به همین دلیل نه تنها پروانه‌­ها بلکه حشرات دیگر نیز در طبیعت بیشتر دیده می‌­شوند.

محمدی آبیز افزود: حضور حشرات در طبیعت لازم است و هیچ خطری برای گیاهان ندارد. حشراتی همچون پروانه‌ها همیشه در خدمت گیاهان بودند، چرا که یکی از عوامل گرده‌افشانی، تولید بذر گیاهی و ذخیره بانک بذری طبیعت هستند.
 
وی ادامه داد: البته  نباید با شب پره‌ها اشتباه گرفته شوند، چون شب پره­‌ها می‌توانند منجر به از بین رفتن گیاهان شوند؛ چرا که این حشرات به شکل آفت هستند، وجود پروانه می‌تواند در چرخه هرم غذایی نیز تاثیرگذار باشد، زمانی که حشرات بیشتر شوند غذا برای بسیاری از گونه‌ها نیز فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: عمر این پروانه‌ها حداکثر دو ماه است و عموماً پروانه‌ها عمر کوتاهی دارند. این پروانه‌ها امسال تخم­گذاری می‌کنند و اگر سال بعد آب و هوا و بارندگی‌ها مشابه امسال بود و عرصه‌­های طبیعی مملو از گیاهان مختلف شد ما دوباره شاهد این پروانه‌ها خواهیم بود.
 
مسئول نظارت بر محیط زیست خراسان رضوی گفت: اما اگر بارندگی کم باشد و گیاهان به اندازه امسال در عرصه­‌های طبیعی نباشند، این پروانه‌ها به دلیل نبود غذا چنین ظهوری نخواهند داشت، البته لازم به توضیح است چرای بی­‌رویه گیاهان خوش خوراک که محل تخم­گذاری پروانه‌­ها است توسط دام از دلایل کاهش جمعیت پروانه‌­هاست.

محمدی آبیز افزود: جای نگرانی برای مردم، کشاورزی و محیط زیست نیست و مطمئنا مردم با رعایت فرهنگ زیست محیطی هم در عرصه­‌های طبیعی و هم در زندگی شهری از زیبایی افزایش حضور پروانه‌­ها لذت کافی را خواهند برد.
 
 
انتهای پیام//ف.غ
 
 
 

حضور پروانه ها در مشهد نگران کننده نیست

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.