ضرورت اجرای برنامه غربالگری آسم در استان همدان/ آماری از ابتلایان به آسم وجود ندارد

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از عدم اجرای برنامه غربالگری بیماری آسم در همدان خبر داد.

عدم اجرای برنامه غربال گری در استان همدان/ آماری از ابتلایان به اسم وجود نداردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،دکتر راضیه السادات میر معینی مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: در استان همدان برنامه غربالگری تاکنون اجرایی نشده بنابراین آماری در مورد مبتلایان به بیماری آسم وجود ندارد.

 وی گفت: آسم در حقیقت زمینه افزایش حساسیتی است که فرد دارد سپس حساسیت او با عوامل محیطی تحریک می‌شود.

 مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان اضافه کرد: این تحریک اگر به درجه‌ای برسد که دارای علائمی باشد در یک فردی به صورت آلرژی این حساسیت بروز کرده و در شخص دیگری میزان حساسیت به قدری بالا می‌رود که به صورت علائم آسم ظاهر می‌شود.

ابتلای ۹ درصد افراد بالغ و ۱۱ درصد کودکان به آسم

مدیر گروه بیماری هایغیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته شیوع آسم در افراد بالغ ۹ درصد و کودکان ۱۱ درصد است و از این تعداد مبتلایان به آسم ۱۰ درصد دچار آسم شدید هستند و نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت دارو دارند.

میرمعینی تاکید کرد: تحقیقات گویای افزایش روز افزون ابتلا به بیماری آسم است و طبق بررسی‌های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد، به مبتلایان به آسم افزوده می‌شود.

وی آلودگی محیط، آلودگی هوا، نوع تغذیه، تمایل کودکان به مصرف مواد غذایی که به تازگی رایج شده، مصرف مواد خوراکی رنگی، مواد نگهدارنده که به غذا‌ها افزوده می‌شوند مولفه‌هایی هستند که در تشدید بیماری آسم تاثیر دارند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: آمار‌ها گویای این است که چهارمین عامل مرگ و میر، بیماری‌های تنفسی و مزمن نظیر آسم است.

 ضرورت آموزش به جامعه هدف

میرمعینی گفت: گروه‌های هدف نظیر دانش آموزان، کارگران فعال در صنایع آلاینده، ماموران راهنمایی و رانندگی، فعالان در نانوایی‌ها و رانندگان جزو گروه‌های هدف آموزشی معاونت بهداشتی همدان هستند که در خانه بهداشت توسط مراقبان سلامت نحوه پیشگیری از این بیماری را آموزش می‌بینند.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع رسانی و آگاه سازی شرایط تحریک کننده بیماری آسم را کمتر کرد.

 دود دست دوم و سوم

مدیر گروه بیماری هایغیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همدان در مصرف سیگار سرآمد است افزود: در گزارش‌های مستند و نظرسنجی‌هایی که توسط کودکان تکمیل شد بیشتر آن‌ها از استعمال سیگار داخل منزل توسط پدر‌ها خبردادند.

میرمعینی اضافه کرد: افزایش مصرف دخانیات و وجود دود دست دوم و دست سوم در خانه موجب بروز و تشدید بیماری آسم می‌شود.

وی توضیح داد: وقتی یک کودک در منزل حضور دارد حتی اگر پدر در بالکن خانه سیگار بکشد باز هم تاثیر منفی بر روی کودک می‌گذارد؛ چرا که پس از استعمال سیگار در داخل محیط بسته اتاق حضور یافته و حتی کودک را در آغوش می‌کشد.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این در حالی است که طبق مطالعات تا سه ساعت پس از مصرف سیگار، تنفس فرد سیگاری، آلودگی را در داخل خانه پخش می‌کند.

میرمعینی اظهار داشت: غبار دود سیگار حتی بر روی مبل و دیگر وسایل خانه نشسته و هنگام تماس فرد به ویژه کودکان با این سطح، احتمال بیماری زیاد است.

وی گفت: دود دست سوم موادی است که از سیگار کشیدن طولانی مدت در یک فضا پخش شده و نشست غبار آن بر روی وسایل خانه می‌تواند آلوده کننده از نظر تنفسی و سرطان زا باشد.

مناطق سردسیر مستعد آسم

مدیر گروه بیماری هایغیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: همدان در یک منطقه کوهستانی و سردسیر قرار دارد و در این مناطق بروز آلودگی تنفسی و آلودگی ویروسی بالا است.

میرمعینی بیان کرد: در فصل زمستان به علت بسته بودن در و منفذ‌ها و نبود تهویه مناسب در خانه و بروز رطوبت می‌تواند در بیماری آسم تاثیر بگذارد.

وی افزود: از نظر تغذیه به جز آن‌هایی که متمایل به مصرف غذا‌های آماده هستند، مصرف سبزیجات و آش‌ها که در همدان شایع و مرسوم است علامت تغذیه خوبی است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرفه بیماران آسمی خشک است و بیشتر در اواسط و آخر شب و اوایل صبح و یا هنگام ورزش یا برخورد با عوامل خطر محیطی بدتر و مانع از خواب می‌شود.

میرمعینی تاکید کرد: اگر سرفه کودکی بیش از چهار هفته طول بکشد باید وضعیت بیمار از نظر ابتلا به بیماری آسم بررسی شود.

وی اضافه کرد: «خس خس» نوعی صدای زیر است که هنگام تنفس و بیشتر در بازدم، هنگام شب و انجام ورزش شنیده می‌شود؛ خس خس عود کننده نیز از علائمی است که باید در صورت مشاهده به آسم مشکوک شد.

مدیر گروه بیمار ی های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: عمل دم و بازدم در تنفس طبیعی به راحتی و بدون احساس فشار یا کمبود هوا صورت می‌گیرد اگر بیمار دچار اختلال در تنفس به صورت «تنگی نفس» شود باید به عنوان یکی از علایم مشکوک به آسم به پزشک مراجعه کند.

میرمعینی گفت: وقتی شدت علایم آسم از حد معمول بیشتر شود به آن «حمله آسم» اطلاق می‌شود و شدت گرفتن حملات آسم سبب مرگ می‌شود.

وی علائم حمله آسم را شامل شدت گرفتن سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس یا احساس فشردگی قفسه سینه، هر گونه سختی در نفس کشیدن در حین راه رفتن و صحبت کردن، نیاز به استفاده زیاد از داروی تسکین دهنده «سالبوتامول» و کاهش در عدد ثبت شده توسط نفس سنج «پیک فلومتر» به کمتر از مقدار طبیعی بیمار، عنوان کرد.

مدیر گروه بیماری هایغیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: مصرف دارو تنها راه کنترل آسم نیست بلکه پرهیز از عوامل محرکی که سبب التهاب مجاری هوایی و بدتر شدن آسم می‌شوند نیز بسیار مهم است و این عوامل خطر «آغازگر آسم» نامیده می‌شوند.

نحوه مواجه با حیوانات

میرمعینی گفت: برای پیشگیری از بروز حساسیت به هیچ وجه اجازه ورود حیوانات دست آموز به رختخواب داده نشود و حیوانات دست آموز از خانه خارج شوند.

وی اضافه کرد: اجازه حضور این حیوانات و سایر حیوانات آموزشی شامل موش و خرگوش در کلاس داده نشود و در آزمایشگاه با تهویه مناسب آزمایش‌های مرتبط انجام شود.

مدیر گروه بیماری هایغیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در صورتی که کودک حساس به حیوانات است قبل از بازدید از باغ وحش داروی خود را مصرف کند؛ همچنین از به کاربردن بالش یا تشک حاوی پر، پشم و کُرک پرهیز شود.

میرمعینی ادامه داد: بعضی از بیماران مبتلا به آسم به بو‌های تند مثل رنگ و اسپری مو، عطر و ادکلن، سفید کننده ها، جوهر نمک و شوینده‌ها واکنش نشان می‌دهند و باید از این عوامل محرک در محیط خانه و مدرسه اجتناب کنند.وی بیان کرد: گرده‌های گیاهی موجود در فضا، اغلب سبب آسم و آلرژی‌های فصلی می‌شوند و درختانی مثل نارون، کاج، سپیدار، علوفه‌های هرز در فصل‌های مختلف مشکل ساز هستند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در فصل‌های گرده افشانی با بستن درب و پنجره‌ها می‌توان از نفوذ گرده‌ها به اتاق جلوگیری کرد.

انتهای پیام/د.ا

سیگار؛ متهم ردیف اول بیماری آسم

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.