باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

سوز سرما در بهار امسال شکوفه‌های باغات میوه چهارمحال و بختیاری را سوزاند و دل کشاورزان را به درد آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کشاورزان و باغداران استان چهارمحال و بختیاری که تا دیروز دلی پُر درد از خشکسالی داشتند، امسال از سرمازدگی می‌نالند.

سرمازدگی پدیده ای است که به دو شکل تشعشعی در بعضی ساعات و توده‌ای به صورت تداوم سرما در صبح و شام رخ می‌دهد.

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

به نقل از اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری؛ پدیده سرمازدگی باغات در این استان تا ۱۰ خرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت.

ذبیح الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از پیامد‌های این پدیده طبیعی برای دومین بار در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: ۱۳ هزار و ۵۸۰ هکتار از باغات بادام، گردو، زردآلو و آلوچه از مجموع ۴۲ هزار هکتار سطح باغات این استان دچار سرمازدگی شدند.

وی افزود: بیشترین سوز سرما به تن درختان بادام چهارمحال و بختیاری با کسب رتبه نخست تولید در کشور و گردو رتبه نهم کشور نشست و میزان خسارت وارده بر سطح باغات بادام و گردو در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل به دلیل بارش برف با چهارمحال و بختیاری برابر بود.

غریب اضافه کرد: این خسارت وارده از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شد که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ سطح دو برابر و به لحاظ ریالی سه برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹۲ هزار تن محصول از باغات برداشت شد پیش بینی کرد: امسال به دلیل سرمازدگی تولید محصولات باغی استان حدود ۱۹ هزار تن کاهش یابد.

غریب اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۲۰۰ بهره بردار باغات در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باغات ۱۱ هزار نفر از این بهره برداران خسارت دید.

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

وی افزود: یکی از شرکت‌های تعاونی استان که بزرگترین طرح باغداری کشور را با یک هزار بهره بردار در سال ۸۲ افتتاح کرد، حالا با خسارت ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

غریب ادامه داد: این طرح باغداری علیرغم کاشت ارقام دیرگل، از سرمای اردیبهشت در امان نماند و چوم سوزی و آتش روشن کردن در باغات هم به دلیل ارتفاع طولانی درختان و شدت سرما تأثیری نداشت.

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

یکی از کشاورزان در این باره اضافه کرد: با اینکه به اداره کل جهاد کشاورزی استان در خصوص تهیه بخاری‌های متحرک باغی درخواست داده شد، ولی اقدامی صورت نگرفت.

به گفته باغداران؛ به علت طولانی بودن زمان پرداخت و مبلغ ناچیز غرامت در ازای مبلغ پرداختی بیمه باغات، خیلی از کشاورزان و باغدارن چند سالی هست که محصولات خود را بیمه نکرده اند.

میرزاخانی مسئول اداره بحران و کاهش مخاطرات اداره کل جهاد کشاورزی جهارمحال و بختیاری هم در این باره این گونه پاسخ داد: چوم سوزی، استفاده از شعله افکن‌ها و دستگاه‌های مولد باد روشسوز سرما بر تن باغات و باغداران‌های موقت در سرمازدگی تشعشی است و کشاورزان برای خرید بخاری‌های باغی خود باید اقدام کنند و جهاد کشاورزی تنها تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی استان؛ عوامل طبیعی مانند آفت، خشکسالی و سیل، سالانه به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصد به محصولات درختی و حدود  ۱۲۰ میلیارد ریال به بخش زراعی خسارت وارد می‌کند.

مدیریت، تغذیه مناسب و آبیاری منظم از راهکار‌های مؤثر برای تولید محصولات با کیفیت و افزایش عملکرد در باغات میوه‌ای بشمار می‌رود.

همچنین استفاده از ارقام دیر گل، انتخاب مکان مناسب برای باغ، کاشت درختان میوه متناسب با شرایط آب و هوایی، تقویت، هرس مناسب و به موقع درختان و بیمه کردن محصولات از اقدامات اساسی برای مقابله با سرمازدگی در بلند مدت است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار