ایمن سازی بازار تاریخی میدان امام همکاری تمامی نهاد‌ها را می‌طلبد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ایمن سازی بازار تاریخی میدان امام باید با همکاری اتحادیه‌های مربوطه، اداره اوقاف، انجمن بازار و نیروی انتظامی صورت گیرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن گلابی مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در برنامه رادیویی نقد و نظر با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی بازار قدیمی تبریز اظهار کرد: بازار تاریخی امام اصفهان نیز مانند بازار تبریز، از جنبه‌های مختلف امکان بروز آتش سوزی در آن وجود دارد که مهم‌ترین مسئله این است تا همکاران ما در صورت وقوع حادثه، در دقایق اولیه ورود پیدا کنند.

وی افزود: بازار تاریخی میدان امام به طول ۸ کیلومتر است که به دلیل ساختار معماری دارای گذر‌های کم عرض است که امکان عبور خودرو‌های اطفا حریق وجود ندارد.

گلابی با اشاره به دیگر خطرات احتمالی بروز آتش‌سوزی تصریح کرد: بعضی از معابر بازار به دلیل عرضه و نمایش اجناس کسبه بازار، گذر‌ها را تنگ‌تر کرده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان فرسایش کابل‌های برق را عامل دیگر بروز آتش سوزی برشمرد و گفت: در قسمت‌هایی از سقف و دیواره‌های بازار توده‌های عنکبوتی سیم‌های برق وجود دارد که خود می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: البته در بعضی قسمت‌های بازار بازسازی کف همراه با ترمیم سیم‌های برق صورت گرفته است، اما هنوز در بخش‌هایی سیم‌های ناایمن و فرسوده وجود دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آش سوزی بازار تبریز بیشتر در صنف آرایش و بهداشتی خسارت وارد کرده، تصریح کرد: در تیمچه‌های بازار اصفهان و ساختمان‌های قدیمی اطراف آن، کارگاه‌های طلاسازی با مواد شیمیایی قابل اشتعال وجود دارد که در صورت بروز حادثه احتمال انفجار وجود دارد.

وی با تاکید براهمیت اطلاع رسانی کسبه بازار از خطرات احتمالی و همکاری خود اصناف ادامه داد: ایمن سازی بازار تاریخی میدان امام باید با همکاری اتحادیه‌های مربوطه، اداره اوقاف، انجمن بازار و نیروی انتظامی صورت گیرد.

گلابی با بیان اینکه از سه ماه گذشته جلساتی برای رفع سد معبر با دادستان و رئیس کل دادگستری تشکیل شده است، عنوان کرد: در این جلسات مقرر شد تا از طریق ضابط قضایی با کسبه وارد صحبت شده و نسبت به جمع آوری سکو‌ها و ویترین‌های بیرون مغازه اقدام کنند.
وی افزود: از سال ۹۱ سازمان آتشنشانی اقدام به نصب شیر‌های هیدارنت متصل به شبکه آب و نصب فایر باکس کرده که متاسفانه در پشت اجناس مغازه‌ها مخفی شده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به تشکیل جلسات متعدد با انجمن بازار عنوان کرد: در این جلسات مقرر شد تیمچه‌هایی به سازمان آتشنشانی برای انبار پمپ‌های آتشنشانی و دیگر وسایل اختصاص یابد و در زمان بروز آتش سوزی، موتور سیکلت‌های آتش نشانی در این تیمچه‌ها تجهیز شوند و اطفا حریق در زمان کمتری انجام شود.

کاظمی کارشناس میراث فرهنگی اصفهان نیز با اشاره به وجود کارگاه‌های کوچک ادامه داد: بعضی از این مغازه‌ها برای استفاده از فضای زیر مغازه، به صورت شبانه در مدت کوتاهی اقدام به نصب بالابر‌های غیر مجاز می‌کنند که دسترسی در زمان بروز حادثه را ناممکن می‌کند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت مجزا و در میدان امام گروه‌هایی مستقر کرده است تا از چنین کار‌های غیر قانونی جلوگیری کند.

کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به موضوع سد معبر در این بازار بیان کرد: تعدادی از مغازه‌ها در بازار چیت ساز‌ها تصرفات و سکو‌هایی ایجاد کرده بودند که با همکاری نیروی انتظامی و حکم قضایی آزاد سازی و تخلیه صورت گرفت.

وی در پایان از بازاریان و کسبه بازار گلایه کرد وگفت: ۲ هزار کپسول آتش نشانی در سال ۹۱ در مکان‌های مشخص نصب شد که از صاحبان صنف درخواست می‌کنیم برای شارژ این کپسول‌ها اقدام کنند، چرا که در زمان بروز حادثه بتوانند تا قبل از رسیدن نیرو‌های آتشنشانی اقداماتی انجام دهند و در کاهش خسارت نقش مهمی ایفا کنند.


انتهای پیام/م

گفتگوی برنامه نقد و نظر در خصوص ایمن سازی بازار تاریخی میدان امام اصفهان

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.