مصرف بهینه آب زیر کشت گوجه فرنگی در مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: از طریق آبیاری با نوار تیپ و آبیاری قطره‌ای راندمان تولید کوجه فرنگی در مشهد را به ۹۰ درصد رسانده‌ایم.

مصرف بهینه آب زیر  کشت گوجه فرنگی در مشهد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود جوانبخت معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: مشهد با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی مقام نخست را در بین شهرستان‌های خراسان رضوی به‌ خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: ۷ هزار و ۶۰۰ مترمکعب نیاز آبی گوجه‌فرنگی در هکتار است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: آبیاری سطحی با راندمان ۴۶ درصد، از مصرف آب بالایی حدود ۱۶ هزار متر مکعب در هکتار برخوردار است و در همین راستا مدیریت و اداره تولیدات گیاهی مشهد اقدام به برگزاری کلاس‌های متعدد در راستای کاهش هزینه‌های تولید و مصرف بهینه آب کرده است.

جوانبخت افزود: در سال‌های گذشته برای یک هکتار کشت گوجه فرنگی دو لیتر در ثانیه آب در نظر گرفته می‌شد، اما امروز با راهنمایی‌های لازم و آموزش بهره‌برداران برای کشت گوجه‌فرنگی به ۰.۷ لیتر آب نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه ما توانسته‌ایم آب را در کشت گوجه فرنگی بهینه مصرف کنیم ادامه داد: با کشت گیاه در خزانه و انتقال آن در اردیبهشت به زمین اصلی و نیز آب یاری با نوار تیپ و آبیاری قطره‌ای راندمان تولید را به ۹۰ درصد رسانده‌ایم.

مدیر جهادکشاورزی مشهد گفت: اکنون آب مصرفی در هکتار برای گوجه‌فرنگی در مشهد حدود ۸ هزار متر مکعب است.

انتهای پیام//ف. س


برگزاری کلاس‌های آموزشی کاهش مصرف بهینه آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.