دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌ رضوی:

۹۲ درصد منابع بانک ها متعلق به مردم است

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌ رضوی گفت: ۹۲ درصد منابع بانک ها، منایع وکالتی است که توسط مردم سپرده شده تا در توسعه اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

۹۲ درصد منابع بانک ها متعلق به مردم استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن مونسان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌رضوی در نشست فعالان اقتصادی کاشمر و خلیل‌آباد گفت: منابع بانک‌ها بیشتر متکی بر منابع مردمی هستند به طوری که منابع بانکی فقط ۸ درصد سرمایه دولت را تشکیل می‌دهند و ۹۲ درصد آن منابع وکالتی است که توسط مردم به بانک‌ها سپرده می‌شود که در توسعه اقتصادی کشور به کارگیری شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به این که بیش از ۲۳ مورد موانع اساسی و جدی در زمینه تولید و کارآفرینی در استان شناسایی شده، مدیران بانک‌ها باید با شجاعت در رفع مشکلات تولیدکنندگان رفتار کنند و گرنه برخی موانع قانونی منجر به این می‌شود که حتی یک پرونده به نتیجه نرسد.
 
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌ رضوی گفت: اگر فقط ضوابط و قوانین الزام‌آور نسبت مالکانه را برای واحد‌های تولیدی در نظر بگیریم، ۹۹ درصد واحد‌های اقتصادی، استاندارد نسبت مالکانه را نخواهند داشت.

مونسان افزود: هر چند واحد‌های تولیدی در بخش کشاورزی، صنعت و حتی گردشگری نسبت مالکانه ندارند، اما از سویی بانک‌ها نیز مکلف به رعایت استاندارد‌های ابلاغ شده هستند.

وی با بیان این که اگر فقط بخواهیم همین نسبت مالکانه را رعایت کنیم باید کل پرونده‌ها بسته شود، تصریح کرد: برخی قوانین، بانک‌ها را مکلف به اجرا می‌کنند و عمل نکردن به آن به عنوان دخل و تصرف در اموال دولتی محسوب می‌شود.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی خراسان‌ رضوی گفت: طبق قانون مکلفیم اگر وام می‌دهیم مالیات‌ها را حتما بگیریم، به طوری که اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا ۳۰۰ میلیون تومان معاف هستند و بیشتر از آن باید گرفته شود و در غیر این صورت به عنوان دخل و تصرف در اموال دولت محسوب می‌شود و دادگاه می‌تواند حکم انفصال مدیر بانک را صادر کند.

مونسان با بیان اینکه  انتظار رفع تمام مشکلات آن هم یک روزه بعید است، اما همه باید تلاش کرده و پیگیری کنیم، افزود:  در راستای سیاست‌های حاکمیتی نظام و به پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال و در راستای سیاست‌های استاندار درخصوص تبیین مثلث اقتصادی، برای اولین بار برنامه عملیاتی شبکه بانکی در بخش‌های مختلف تدوین شده است.

وی افزود: سال گذشته شبکه بانکی خراسان‌رضوی بالغ بر ۳۳۵ هزار میلیارد تسهیلات پرداخت کرد که از این میزان ۸۲ هزار میلیارد آن تسهیلات خالص پرداختی است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌ رضوی گفت: با توجه به نیاز نقدینگی تولیدکنندگان به تناسب تورم و مشکلات اقتصادی و در نظر گرفتن توان تسهیلات‌دهی بانک‌های استان، برنامه‌ریزی شده ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه شود.

مونسان با اشاره به نبود سند راهبردی و سند اقتصادی استان در گذشته، افزود: در این خصوص با بخش خصوصی، شورای گفتگو، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و اتاق اصناف جلسات بسیاری برگزار شد و مقرر گردید برنامه استراتژیک تهیه و برنامه‌های استان در این راستا مشخص شود.

وی تصریح کرد: با مشخص شدن اولویت‌های استان مقرر گردیده براساس مکاتبات انجام شده با فرمانداران، اولویت‌های شهرستان‌ها اعلام شود تا نسبت به ارائه تسهیلات اقدام گردد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌ رضوی گفت: هرچند با آسیب‌شناسی صورت گرفته مشخص شده امروزه در تامین منابع مشکل زیادی نداریم بلکه موانع پیش روی رونق تولید، مشخص نبودن اولویت‌هاست که باید براساس اولویت‌ها حرکت کنیم.

انتهای پیام//ف.ش
 

شناسایی بیش از ۲۳ مورد مانع اساسی در زمینه تولید در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.