سلامتی مردم توپ سرگردان بازی مسئولان شهری/ معضل خیابان رسالت ۸۴، ارمغان پساب خانگی

منطقه رسالت ۸۴ بافت مسکونی دارد و اهالی منطقه برای تردد روزانه باید از داخل فاضلاب عبور کنند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  بعد از تماسهای مردمی مبنی بر بوی تعفن و وضعیت نامناسب ناشی از جمع شدن فاضلاب در رسالت ۸۴، خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی برای تهیه گزارش میدانی به منطقه رفت و گزارشی از وضعیت محله و حرفهای مردم منتشر کرد. در این گزارش اشاره شده است که فاضلاب و پساب خانگی از انتهای منطقه خواجه ربیع وارد خیابان رسالت ۸۴ میشود در واقع این خیابان در انتهای کانال فاضلاب شهرک یوسف زاده قرار دارد و به دلیل اینکه راهی به بیرون ندارد، در سطح خیابان رها میشود. جمع شدن فاضلاب در خیابان بوی مشمئزکنندهای ایجاد کرده، انباشتگی آبهای آلوده باعث ایجاد لجنهای بسیار کثیف و متعفن شده که در پی آن حشرات و جانواران بیماری زا نیز در آنجا رشد میکنند.

منطقه رسالت ۸۴ بافت مسکونی دارد و اهالی منطقه برای تردد روزانه باید از داخل فاضلاب عبور کنند و این ترددها سلامت مردم خصوصا کودکان را نیز تهدید میکند. دانش آموزان برای رفت و آمد به مدرسه باید گامهای کودکانه خود را در گنداب خیابان بگذارند و نیش پشه های فاضلاب در این مسیر آنها را همراهی میکند و تاول نیش پشه ها روی پوست کودکان منطقه ارمغان پساب جمع شده در خیابان است.

مردم رسالت ۸۴ میگویند بیش از ۵ سال است که فاضلاب و پساب شهری مهمان ناخوانده آنهاست و در این روزهای ماه رمضان، این مهمان ناخوانده بدجور عرصه را بر مردم روزه دار تنگ کرده و دیگر تاب میزبانی ندارند، بوی تعفن چاشنی سحری ها و افطاری های این مردم شده است.

در گام اول برای پیگیری، با شهرداری منطقه تماس گرفته شد. ظاهرا مجتبی زمانیان شهردار منطقه ۳ در اتاق خود گرفتار پاسخگویی به ارباب رجوع بود و فرصت مکالمه تلفنی نداشت. شماره تلفن معاون اجرایی را برای پاسخگویی میدهد.

از رحیمی معاون اجرایی شهردار منطقه ۳ مشهد که در خصوص وضعیت این خیابان می پرسیم، می گوید: جمع آوری فاضلاب در هر نقطه از کشور بر عهده شرکت آب و فاضلاب است و شهرداری فقط وظیفه جمع آوری آبهای ناشی از بارندگی را دارد. شهرداری نیز در زمان بارندگی با دستگاههای مکش آب جمع شده ناشی از بارندگی را در این منطقه جمع آوری میکند. شهرداری برای جمع آوری آبهای سطحی و پساب خانگی رسالت ۸۴ در نظر داشته است کانالی را اجرا کند که ۵۰ متر از این کانال در ملک شخصی قرار دارد و صاحب زمین به دستگاه قضایی شاکی شده و خواسته این کانال جمع آوری شود.

 

او در پاسخ به این سوال که آبهای جمع آوری در زمان بارندگی در کجا تخلیه می شود گفت: تمام آب جمع آوری شده در زمین های بایر تخلیه می شود و به هیچ وجه این آبهای سطحی در زمینهای کشاورزی رها نمی شود.

معاون اجرایی شهرداری منطقه ۳ گفت: منطقه ۳ بافت مسکونی خاصی دارد زمینهای این منطقه در مجاورت کشف رود قرار دارد و ساخته شدن این ساختمانها در بستر رودخانه مشکلات خاصی را ایجاد کرده و ضمن اینکه بخشی از این ساختمانها در مناطق گود قرار دارد و در زمان بارندگی دچار مشکل می شود. یکی از مشکلات منطقه ۳ ساخت و سازهای غیرمجاز است.

 

اظهارات معاون شهردار منطقه در حالی است که مردم رسالت ۸۴ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران میگویند: هر از گاهی دستگاه تخلیه به این نقطه از شهر آورده میشود، ولی نیامدن دستگاه خیلی بهتر از بودنش هست، زیرا که آبهای سطحی را مکیده و به زمینهای زراعی منتقل میکند و محصولات زراعی پرورش یافته از این فاضلابها به خورد ساکنان محل و محلههای اطراف میرود که این امر به لحاظ بهداشتی کاملا غیراصولی است.

 

مطالب بیشتر در رابطه با این موضوع در لینک زیر بخوانید:

 چه کسی در قبال بوی تعفن خیابان رسالت ۸۴ مشهد مسئول است؟

 

برای پیگیری گزارش با اداره آب و فاضلاب مشهد تماس میگیرم. ظاهرا مسئول روابط عمومی گزارش را در سایت باشگاه خبرنگاران نخوانده است برای او مشکل مردم منطقه را شرح میدهم بعد از پیگیری بسیار فقط یک پاسخ کوتاه از مدیر عامل دریافت میکنم پاسخی که سرپرست روابط عمومی آن را در قالب پیامک برایم میفرستد: "شرکت آب و فاضلاب مشهد بر اساس اولویتهای ابلاغی شبکه جمع آوری فاضلاب را اجرا میکند. در حال حاضر ساکنان منطقا باید با استفاده از چاههای جذبی فاضلاب خانگی را دفع کنند."

 

دو مساله درباره این پاسخ رسمی اداره آب و فاضلاب مشهد وجود دارد؛ اول اینکه تا چه مدت دیگر شبکه جمع آوری فاضلاب در این منطقه اجرا میشود؟ مطمئنا این پروسه بیشتر از چند ماه خواهد بود در حالیکه مردم این منطقه اقدامی فوری را خواستار هستند.


مساله دوم اینست که فاضلاب رها شده در خیابان ناشی از پسابهای منطقه انتهای خواجه ربیع است و و با چاههای جذبی نمیتوان این مشکل را بر طرف کرد، زیرا مردم از آب های جاری در خیابان شکایت دارند و لجن و پشه های آنجا موجب سلب آسایش و مخل سلامت آنها شده است.

گروه رسانه باشگاه خبرنگاران با پیگیری های متعددی که با ارگان ها و مسئولان مرتبط داشته است، هنوز مسئول پاسخگویی را نیافته تا حل مشکل این محله را به جریان بندازد.

مشهد شهری با جاذبه ها و چشم اندازهای زیبا برای زائران و مجاوران که برای هر پروژه میلیاردها تومان هزینه شده است اکنون آیا قادر نیست که مشکلی پیش پا افتاده را از این منطقه کم برخوردار حل کند؟

انتهای پیام//

گزارشگران: فاطمه حسن زاده، مریم مزروعی

 
 
برچسب ها: شهرداری ، آب و فاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.