بیشتر افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پیش بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰ درصد از حدود ۶۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی مبتلا به بیماری فشارخون باشند که از بیماری خود اطلاعی ندارند.

بیشتر افرادی که مبتلا به پرفشاری خون  هستند از بیماری خود اطلاع ندارندبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر مهدی قلیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری بسیج ملی غربالگری فشار خون با بیان اینکه تلاش می‌شود در برنامه بسیج ملی غربالگری فشار خون، نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال به مراکز جامع سلامت مراجعه و در این طرح شرکت کنند گفت: پیش بینی می‌شود در این طرح ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بیمار جدید و ۱۲۵ فرد در آستانه ابتلا به این بیماری شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد، مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده می‌شوند ادامه داد: در صورت شناسایی بیمار مبتلا به پر فشاری خون، برای درمان به سطوح تخصصی ارجاع می‌شوند و در افراد در معرض ابتلا نیز مشاوره‌های بهداشتی و پزشکی در راستای تغییر سبک زندگی و پیشگیری ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بسیج اطلاع رسانی در زمینه بیماری فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت با همکاری تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های استان اغاز می‌شود گفت: در مرحله دوم این طرح که از نیمه دوم خرداد الی نیمه نخست تیر ماه اجرا می‌شود طرح غربالگری و پیشگیری در مراکز جامع سلامت، بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی و استقرار ۹۶ تیم سیار در اماکن پرتردد اجرا می‌شود.

قلیان با بیان اینکه فشار خون بالا، یک بیماری خاموش است که فرد از آن بی اطلاع است و تا زمان ایجاد صدمات جبران ناپذیر بر روی بدن علائم خاصی ندارد افزود: اگر این بیماری در زمان مناسبی تشخیص داده شود به طور حتم می‌توان از عوارض آن و حتی مرگ زودهنگام جلوگیری کرد.

وی  با بیان اینکه بیماری فشار خون علامت خاصی ندارد و در موارد پیشرفته می‌تواند با سردرد و یا درد قفسه سینه بروز کند تصریح کرد: سبک زندگی، تغذیه نامناسب، مصرف مشروبات الکلی، مصرف نمک و روغن‌های اشباع، استعمال دخانیات، کم تحرکی، استرس از مهمترین عوامل ابتلا به فشار خون محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ژنتیک از عوامل اثر گذار در ابتلا به فشار خون به شمار می‌رود گفت: در صورت اطلاع فرد می‌توان با اصلاح سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه از بروز عوارض این بیماری پیشگیری کرد.

قلیان جمعیت دارای بیش از ۳۰ سال سن مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: با تدابیر انجام شده در مرحله اول غربالگری نیمی از این تعداد انجام می‌شود و بقیه به تدریج غربالگری می‌شوند.
 
انتهای پیام //ف .ک
 

۱۸۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.