آسمان بیرجند این روزها رنگی است/ پروانه های زیبارو آفت نیستند

مدتی است میهمانان ناخوانده زیبا در شهر بیرجند با پرواز در آسمان این شهر روزهای رمضانی مردم را رنگی و زیبا کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، امروز صبح وقتی در سطح شهر تردد می‌کردم تجمع زیاد پروانه‌ها در شهر نظر هر عابری را به خود جلب می‌کرد یکی در حال عکس گرفتن از این پروانه‌های رنگی زیبا بود و دیگری در تلاش و تکاپو برای گرفتن و از بین بردن این حشره زیبا بود.

مدتی است پروانه‌ها میهمانان ناخوانده استان خراسان جنوبی شده‌اند میهمانان ناخوانده زیبایی که در شهر به پرواز درآمده تا گوشه‌ای از زیبایی‌های خلقت را به رخ انسان بکشند.

حاکمیت ۲۰ ساله خشکسالی بر عرصه‌های کشور به ویژه خراسان جنوبی سبب تغییرات اقلیمی در این مناطق شده است، اما ابتدای سال سیلی از باران سبب ایجاد موج شادی بین مردم شد و عطش کویر را فروکش کرد و باران قابل توجه سبب نفوذ آب به لایه‌های زیرین زمین و خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان در استان شد.

به دنبال تغییرات اقلیمی و همچنین بارش‌های بسیار طی ماه‌های گذشته در کشور، برخی شهر‌ها با افزایش جمعیت گونه‌ای از پروانه نسبت به سال‌های قبل مواجه شدند.

آسمان بیرجند این روزها رنگی است/ پروانه های زیبارو آفت نیستند

زیبارویانی که با به پرواز درآمدن آن‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها در اطراف مزارع، باغات و حیات خانه‌ها با بال‌های رنگی‌شان جلوه خاصی از بهار را در ذهن به ثبت می‌رساند گروهی که از یک گونه و رنگ هستند و به دنبال شرایط بارندگی‌های مساعد طبیعی در شهر به وفور دیده می‌شوند.

پروانه‌ها در طبیعت به دو دسته تقسیم می‌شوند برخی از پروانه‌ها در شب پرواز می‌کنند و معروف به شب پرک هستند و بیشتر آفاتی که در طبیعت داریم از نوع شب پرک هستند.

گونه‌ای از پروانه‌ها که در روز پرواز می‌کنند، روز پرک گفته می‌شوند و پروانه‌هایی که این روز‌ها در شهر به وفور دیده می‌شوند از نوع روز پرک هستند.

پرواز این حشره زیبا در شهرستان‌های استان به یکی از جذابیت‌های شهر‌ها و روستا‌ها در فصل اردیبهشت تبدیل شده است.

به گفته معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا پراونه‌های رنگی در جمعیت فراوان میهمان این مراتع سرسبز و مزارع استان شوند.

مهدی عصمی‌پور با اشاره به اینکه این گونه پروانه آفت محسوب نمی‌شود گفت: این نوع پروانه با این شکل و شمایل که به صورت یک رنگ و یک شکل دیده می‌شوند به دلیل بارندگی‌های خوب اخیر و سرسبزی مراتع جمعیت آن زیاد شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این پروانه‌ها آفت محصولات زراعی و گیاهان زینتی شهری محسوب نمی‌شود و منبع تغذیه این لارو پروانه علف‌های هرز، گل گاوزبان و پنیرک است و در مورد حضور این پروانه‌ها در شهر جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های مساعد و شرایط آب و هوایی مطلوب، زمینه فعالیت پروانه‌های بیشتری فراهم شده است.

عصمتی‌پور گفت: حضور این پروانه‌های زیبا در شهر صحنه‌های زیبایی برای شهروندان و ساکنان این مناطق ایجاد کرده و خوب است، همراه با خانواده در هوای بهاری و دلنشین این روز‌ها به دل طبیعت رفته و از دیدن این مناظر زیبا لذت ببریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.