خواب ماه نشین و ماه نورد چینی با فرا رسیدن شب قمری

با شروع شب قمری در کره ماه و شارژ نشدن پنل‌های خورشیدی، تجهیزات اکتشاف نیمه تاریک کره ماه که به وسیله چینی‌ها به فضا ارسال شده است، غیرفعال شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه نشین Chang'e-۴ برای پنجمین بار از زمان شروع ماموریت خود بر اثر شروع شب قمری کره ماه به حالت خواب فرو رفته است.
 
ماه نشین Chang'e-۴ و ماه نورد Yutu-۲ به وسیله دانشمندان چینی توسعه داده شده و برای اولین بار به نیمه تاریک کره ماه فرستاده شده‌اند.
کره ماه نیز مانند کره زمین دارای شب و روز است، یک روز کامل در کره ماه حداقل برابر با ۲۸ روز زمینی است.
 

ماه نشین Chang'e-۴ در روز ۲ ژانویه سال میلادی جاری با موفقیت بر نیمه تاریک کره ماه فرود آمد و ماه نورد Yutu-۲ با جداسازی از آن به کاوش در قسمت تاریک کره ماه مشغول است.
 
هر دو ماه نشین و ماه نورد چینی به دلیل استفاده از نور خورشید برای شارژ پنل‌های خورشیدی خود با شروع شب کره ماه از تاریخ ۱۱ ماه می‌ به حالت غیرفعال درآمده‌اند تا پس از شروع روز ماه و با دریافت انرژی خورشید فعالیت آن‌ها دوباره آغاز شود.

درباره چگونگی شکل گیری کره ماه

ماه نشین Chang'e-۴ اکنون مشغول بررسی دهانه‌ای در کره ماه به نام Von Kármán Crater است که وسعتی برابر با ۱۸۶ کیلومتر دارد و مطالعه جنس سنگ و خاک این منطقه می‌تواند اطلاعات مناسبی درباره چگونگی شکل گیری کره ماه و عنصر‌های تشکیل دهنده آن در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 

این دهانه در ناحیه قطب جنوب کره ماه قرار گرفته است و دانشمندان امیدوار هستند با مطالعه و حفاری این ناحیه به وسیله ماه نورد به یافته‌های جدیدی درباره گوشته کره ماه دست یابند.
 

ماموریت ماه نورد Yutu-۲ برای حداقل سه روز کامل در کره ماه تعریف شده بود، اما کارشناسان امیدوار هستند با مساعد بودن وضعیت ماموریت ماه نورد مانند ماموریت مریخ نورد ناسا، فرصت Opportunity برای بازه زمانی طولانی تری افزایش یابد.
 
مریخ نورد فرصت برای یک ماموریت ۳ ماهه راهی کره مریخ شده بود، اما حدود ۱۴ سال فعال باقی ماند و اطلاعات ارزشمندی به زمین ارسال کرد. این مریخ نورد سال گذشته در اثر بروز یک توفان شدید در سیاره سرخ و ناتوانی درشارژ باتری‌های خورشیدی برای همیشه از کار افتاد.
 

دو ربات چینی به مدت دو هفته در اثر شب کره ماه غیرفعال خواهند ماند و با شروع روز کره ماه دوباره به انجام ماموریت خود می‌پردازند.
 
ماه نورد Yutu-۲ از زمان شروع ماموریت خود در کره ماه تاکنون حدود ۱۹۱ متر در این کره حرکت کرده است. دریافت اطلاعات ماه نورد و ماه نشین چینی به وسیله ماهواره مخابراتی که به دور کره ماه می‌چرخد به زمین ارسال می‌شود.
 
منبع:Space
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.