اذعان کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دروغ بودن حمله دولت اسد به شهر «دوما»

اطلاعات جدیدی که به تازگی از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی افشا شده، حاکی از آن است که حمله شیمیایی هفتم آوریل سال گذشته به شهر دومای سوریه ساختگی بوده است.

اذعان کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به ساختگی بودن حمله شیمیایی اسدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، ارتش سوریه هفتم آوریل ۲۰۱۸ شهر دوما را از عناصر داعش پس گرفت، در این میان کلاه‌سفید‌ها مدعی شدند که از سوی دولت بشار اسد حمله شیمیایی با گاز کلر و سارین به این شهر صورت گرفته و ۴۰ نفر بر اثر آن کشته شده‌اند.

به دنبال این موضوع، بی آنکه تحقیقات سازمان ملل در این باره تکمیل شود، کشور‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا با همکاری یکدیگر به مواضع دولت سوریه حمله هوایی و بشار اسد را به شدت محکوم کردند.

اما حال بر اساس گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در مارس ۲۰۱۹ نهایی شده است،  مشخص شده که هیچ اثری از گاز کلر و سارین در شهر دوما مشاهده نشده است، کارشناسانی که این گزارش را فاش کرده‌اند خواسته‌اند نامشان فاش نشود.

شایاین ذکر است، پیش از این نیز خبرنگار «بی بی سی» با انتشار چند پیام در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود بررسی نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی ادعایی در هفتم آوریل سال گذشته در غوطه دمشق نشان می‌دهد که «در هفتم آوریل گذشته، از گاز سارین در شهر دوما واقع در غوطه شرقی استفاده نشده است» و «هر آنچه درباره حمله با استفاده از گاز سارین گفته شده، جعلی بوده تا بیشترین تأثیر را [بر افکار عمومی جهان] داشته باشد».

منابع خبری معارض سوریه، آوریل سال گذشته با انتشار تصاویری مدعی حمله شیمیایی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی شدند.

این حمله ادعایی باعث شد آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد چهاردهم آوریل ۲۰۱۸ چند موضع ارتش سوریه را در اطراف دمشق و حمص هدف قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار