فشارخون، بدانیم و اقدام کنیم/

چگونه فشارخون خود را اندازه‌گیری کنیم؟ +فیلم

فشار خون یعنی فشاری که خون هنگام عبور از رگ‌های خونی به دیواره آن‌ها وارد می‌کند و این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می‌شود.

چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنیم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی فشار خون در دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول بالا رود، اختلال فشار خون بالا رخ می‌دهد؛ وضعیتی بسیار خطرناک که گاهی اوقات تاثیرات مخرب آن به مرور زمان افزایش می‌یابد. فشار خون در برخی موارد تا زمانی که به بالا‌ترین حد ممکن نرسیده باشد، مشخص نخواهد شد و از این رو از این اختلال به " کشنده آرام " یاد می‌شود.

در عکس این حالت،‌ فشار خون پائین زمانی اتفاق می‌افتد که فشاری که خون را در رگ‌ها به سمت قلب و مغز و سایر اعضا داخلی بدن می‌رساند، آن چنان کاهش می‌یابد که به سر گیجه و منگی فرد منجر خواهد شد.

روش اندازه‌گیری فشارخون

برای اندازه گیری فشار خون، ۲ عدد سیستولی (انقباض قلب) و دیاستولی (انبساط قلب) باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدد سیستولی اولین عددی است که خوانده می‌شود و فشار خون را در مقابل دیواره‌ رگ‌ها وقتی قلب تازه از تلمبه زدن متوقف شده است را نشان می‌دهد. عدد سیستولی به‌طورمعمول روی ۱۰۰ یا بالاتر از آن قرار دارد و در حالت نرمال باید بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ باشد.

عدد دیاستولی، عدد دوم یا پائینی است که نشان دهنده فشار خون در دیواره‌ رگ‌ها بین ضربان قلب، ( زمانی که قلب در حالت استراحت قرار دارد) است،‌ عدد دیاستولی به‌طورمعمول باید روی ۸۵ یا پائین‌تر باشد.

چگونه فشارخون بگیریم؟

برای اندازه‌گیری فشار خون بازوبند را به بالای آرنج بچسبانید، گوشی طبی را درست روی شریان و به‌صورت دقیق زیر بازوبند فشار دهید؛ بازوبند را تا ۱۸۰ میلی متر جیوه باد کرده و سپس هوا را در سه میلی متر بر ثانیه رها کنید. 

با گوشی طبی گوش کنید، شماره‌ای که با اولین تپش خوانده می‌شود ضدای فشار حداکثری و سیستولیک است؛ فشار حداقلی (دیاستولیک) زمانی خوانده می‌شود که دیگر صدای ضربانی شنیده نشود.

عوامل ایجاد کننده فشارخون را بیشتر بشناسیم

عوامل ایجاد کننده فشار خون شامل عوامل وراثتی، چاقی، مصرف بالای الکل، مصرف بالای سدیم و سن بالاست، برخی افراد در اثر زیاد نشستن، فشار‌های عصبی، مصرف کم پتاسیم و کلسیم و مبتلا به فشارخون می‌شوند؛ بنابر تحقیقاتی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شده است، ۶۴  درصد همه مرد‌های بالای ۷۵ سال مبتلا به فشار خون هستند.

توجه داشته باشید که بالا بودن فشار خون همیشه نشان دهنده ابتلا به این عارضه نیست و بعضی افراد گاهی وقتی برای اندازه گیری فشار خونشان به مراکز درمانی می‌روند، خواه نا خواه فشار خونشان بالا می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۲:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
دوست عزیز آیا دیدن یکبار خون در هنگام یبوست در مدفوع باعث نگرانی است
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۴۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
لطفا درمورد بیماریهای کلیه مانند دفع پروتیین وکراتین مطلب بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
حمید لاری
۱۲:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام وممنون از باشگاه خبرنگاران
آخرین اخبار